AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.827

Köp råd e39

Sida 2 av 3
Naikon.

17år
400kr i skatt och försäkring bara och gratulera.
Vilket bolag då om man får fråga?
Och vilken typ av försäkring?

Jag kallar inte E39 för en ganska billig bil, Min E39 528 är dyrare på allt än min Volvo 945, och då har den även en LTT i.

Förbrukningen i Bmw är faktiskt helt ok.

ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
E39an kan bli billig om du inte helförsäkrar, mekar själv och köper delarna från Tyskland. Ser du även till att hålla efter ev. rost så att det inte sprider sig kan du åka billigt och ståndsmässigt för en rimlig peng.

Jag gillar helt klart ditt ändamål, att ibland kunna visa kompisarna med V70 och Honda att de köpt fel bil!!! ;)

Smäller du in i något på en parkering eller kör sönder drivlinan med alltför mycket bus är det så klart billigare med en dödstrist Volvo 740...
Na
784
Naikon
BMW 530iA E39
Som du mycket väl kan lista ut så står min bil också på farsan. Visst är det tråkigt att det ska drabba er andra, men försäkringspriserna för oss ungdomar är helt bisarra. När jag än så länge bor hemma så kommer den stå på honom.

Försäkringen kostar därför 2000kr helåret, samt fordonsskatten på ganska exakt 2000kr också. 4000kr delat på 12 månader, blir 333kr. Det är grundkostnaden.
Sen tillkommer ju såklart en rörlig kostnad för bensin och reservdelar, men det gör det ju för vilken bil som helst.
ma
7.450
marin849
Om försäkringsbolaget listar ut hur det förhåller sig vid en vagnskada (dvs när du själv kör av vägen o kraschar) blir det mindre eller ingen ersättning, så ur det perspektivet kan det vara vettigare att ha en halvförsäkring på dig själv. Försäkringsbolagen har blivit mycket noggrannare på att kolla upp sånt här just eftersom det år så många som fuskar på det här viset (vilket gör premierna ännu dyrare för de unga som faktiskt är ärliga).
Vad är det de ska lista ut.?
Om någon förälder äger bilen och man bor i samma hushåll varför skulle ersättningen bli mindre?
Annat är om man inte bor hemma.
marin849: "kör sönder drivlinan" Jag måste fråga, hur mycket tål grejorna? på min Volvo 740 kan jag släppa kopplingen på 4000rpm utan att något händer(görs mycket sällan)
Dr
296
Dr Bilfåne
Varierar ständigt.
TS: Till skillnad från fri sjukvård är inte bil- eller körkortsinnehav - någon medborgerlig rättighet i Sverige. Att jämföra bedrägligt beteende som skenförsäkring med någons behov av skattefinansierad cancervård kan man nog bara göra när man inte är torr bakom öronen.

"Systemet fungerar så" - den snart 18-årige har talat...

När jag läser din smörja är det inte utan att jag önskar att körkortsåldern höjdes några snäpp.
Det är så roligt med alla människor överallt som tar allt på största möjliga allvar.

Är det inte så det fungerar. Man betalar med jämna mellanrum en mindre summa pengar för att om något oväntat händer kunna få hjälp att finansiera bilskador, sjukvård och mycket mer. Vi blir tvungna att hjälpa varandra.

Men vad vet jag, jag är ju bara en "snart 18-årig" omogen skojare med högst bristfällig erfarenhet av livet.
Visa användare
20
joyride29
523i -99
om jag hade varit 18 år igen,så hade jag köpt en golf vr6 och trimmat den,så kan du göra lite busskörning.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Alla måste börja någonstans. Visst ska man ha lite skoj, busa lite o.s.v. Men var försiktig, se till att vara på folktomma platser. En öde parkering, ok, men skippa rondellsladdandet om du kan.
Jag busade alltför mycket när jag var runt 20. Jag minns att känslan av odödlighet var stor. Gjorde även en riktig rova och krockade ihop en bil till halva sin originalbredd, med risk för mitt och andras liv. Kommer ihåg att jag aldrig blev rädd för att köra vidare. Med ökad ålder kommer medvetheten om att livet kan vara skört. Tankarna är så enormt annorlunda nu när man är kring 40 och jag oroar mig för att min son blir som jag var. I allt stoj och bus kan allt vända på bråkdelen av en sekund. Och det gör det varenda år för flertalet tyvärr.
Vill inte vara paragrafryttare, men för många kan det vara bra att tänka igenom lite sånt här.

Sedan är E39:an en riktig komfortbil och kanske ingenting att busa omkring med, även om det till nöds funkar såklart. Mer komplicerad och dyrare att reparera än en Volvo 740/940 såklart, men bränslesnål och bekväm. En komfort som kanske inte lever upp till helt nya bilar, men står sig gott jämfört med samtida bilar. Här i forumet finns ett brett stöd för att fixa saker och ting på egen hand när det behövs.

Lycka till med ditt bilägande!
ma
7.450
marin849
Jag förstår att inget händer på en 740 fast du har 4000 rpm. ;)

Nä men allvarligt, det beror ju mycket på däcken också. Har man t.ex. 255/40 bak (istället för stenhårda 185/65 från 1982 på en 740) så krävs ju mycket mer kraft för att dra loss hjulen vilket frestar på mer. Risk att kopplingen tar mycket stryk. Den är ganska lätt att bränna (svänghjulet), den rasar inte men den börjar hugga istället för att dra mjukt. Nankang-däck för 500kr/st o lite regn så går det bra att sladda på asfalt. ;)

Om man gillar att sladda är mitt tips att alltid "börja om" efter en sladd, dvs sakta ner lite o gå in i nästa kurva med "kontrollerat utgångsläge". Efter ett lyckat bredställ med full gas, hjulspinn, bultande hjärta med efterföljande acc ut ur kurvan är det lätt att glömma bort att man slängt i nästa växel och är uppe i hög fart när man slänger in bilen i nästa kurva. Bara för att då tvingas konstatera "jävlar!" och sedan ångra sig bittert...
Er
434
Erik__W
535i/5 M62B44 -97
530iM -02
325i Touring -89
Kolla också efter 535/540 om du hittar en manuell i fint skick för rätt pengar. Inte så mycket dyrare i underhåll jmf. med 6-cyl bilarna, men mycket bättre motorkaraktär om du vill åka brett :)
Jag letade egentligen efter en 528i, men så råkade det bli en 535i eftersom ett välvårdat exemplar dök upp för rätt pengar. Kan inte säga att jag ångrat mig.
Karl-Hilding
"Jag vill ha med m-utrustning(snyggast så) och naturligtvis en sedan. Jag vill gärna kunna ha roligt med bilen och åka brett på parkeringar och rondeller."

Och detta med en E39. Jag mår illa!
ma
7.450
marin849
Instämmer egentligen, MEN om jag t.ex hade en E39 M5 som jag inhandlat för att gasa med hade jag också gjort så här! (förutom att jag valt en tom plats)

Länk

Sliter ju egentligen bara på lacken (stenskott), men man behöver se till att man har fungerande kondensorfläkt samt viskokoppling annars överhettar det...
Precis så en e39 ska se ut!

Den typen av körning jag vill kunna visa polarna med FWD när dom berättar hur fort dom kan köra rakt fram
Na
784
Naikon
BMW 530iA E39
Du har inte tänkt på att en E46, typ 328 eller 330 kanske skulle passat bättre? Anses ju lite sportigare...
ma
7.450
marin849
Philip, glöm för all del inte att påpeka att de inte ens kan köra fort rakt fram. ;)
Länk
Nä men E36 coupe däremot. men vill ändå ha en rymligare bil då jag vet att jag kommer ha många passagerare ofta.

Har e kompis som precis köpt en 2-dörrars E46 . ganska bökigt att trycka in 3 långa och lite lagom tjocka personer i baksätet
Jo men en polare som har en V70 T5 -01 kommer jag aldrig ha en chans mot rakt fram väll?

Citat från okänd: "Det handlar inte om att komma först i mål. det handlar om att komma på bredden med ett leende på läpparna."
Na
784
Naikon
BMW 530iA E39
Verkar som det här mest är någons slags tävling för dig om vem som har bäst bil, varför måste du jämföra bilen med polarnas? Låter ju som att man just fyllt femton och ska snabbast moppe i plugget...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.