AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.826

Köp råd e39

Sida 1 av 3
Hej!

Som rubriken lyder så vill jag höra lite tankar kring e39:orna.

Jag fyller snart 18år och har börjat fundera på vad jag vill ha för första bil. Jag är väldigt sugen på en e39:a men vet inte riktigt vilken.

Jag hade tänkt spendera runt 30 000kr men absolut max 40 000.
Jag vill ha med m-utrustning(snyggast så) och naturligtvis en sedan. Jag vill gärna kunna ha roligt med bilen och åka brett på parkeringar och rondeller. Men det kanske inte är lämpligt med tanke på att det är en stor och tung bil så den kanske inte orkar. Jag vill gärna kombinera bränsle ekonomi och prestanda om det går.

Jag tror att 535 kanske är lite dyr att äga när man är 18 år? någon med erfarenhet?
528 är mest intressant tror jag om jag får tänka själv.
525, är det någon större skillnad mot 528?
523, orkar den med lite buskörning?
Oavsett motor, är det en dyr bil att äga?

Philip
Na
784
Naikon
BMW 530iA E39
Jag var 17 år när jag köpte min 528 E39. Dock så förstår jag inte hur du fått ihop 40.000kr. Det är verkligen mycket att lägga på sin förstabil när man fortfarande pluggar. Jag köpte min för 18.000kr, vilket också var ganska mycket när man fortfarande gick på gymnasiet.

Så att köpa en bil för 40.000kr som 17-åring, som man ska "åka brett på parkeringar och rondeller", tycker jag inte är en så bra idé.

Men annars har jag upplevt E39 som en bra förstabil. Den är ganska bränslesnål när man vill det. Har dock aldrig provat "åka brett" då jag inte ser något riktigt syfte i det...
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Jag antar att det är manuella bilar du talar om eftersom nu nämner buskörning.

525 och 528 är två helt olika bilar. Väljer 528:a / 530 alla dagar i veckan.

520 523 525 spelar i samma liga (den trötta ligan)
Jätte bra motorer för att ta sig från a till b men tyvärr dödstråkiga att köra.

E39:an är enligt mitt tycke ingen dyr bil att äga när man är 18 år.

Med din budget hade jag försökt hitta en fin 528:a och haft lite pengar över till att göra den som du vill ha den (m-front etc) Helst en mellan 96-98 så du slipper dubbelvanos motorn som ej upplevs lika rolig och helt klart är dyrare och mer svårmekad om något går sönder.

Nu vet jag inte var du bor men denna ser vettig ut eftersom det är lite gjort med den. M-front osv. Länk

Jag har A-traktor nu som snart ska säljas så därav pengarna, och buskörningen

jag vill ju ha en bil som är snygg, rolig att köra och lätt att ha 4 passagerare med så e39 passar in där tycker jag

Taklucka på den så hade den varit perfekt! Bor dock i skåne så lite långt att åka
Innan du köper kolla upp försäkringen, den kan kosta dig över 10k /år.
Oj! helförsäkring/år 28 000. blir nog pappas namn på dom papperna.

Är det någon som vet vad 535:an kostar i förhållande till 528?
Ba
803
BaNaN85
BMW 325ti - 01
Denna 528:a 00 verkar väll ok, ligger i skåne med: Länk

Orginal M-paket, shadowline, taklucka, PDC, larm...
Den verkar riktigt intressant.

Vad är shadowline och PDC?
Na
784
Naikon
BMW 530iA E39
Shadowline är svarta lister runt om istället för krom. PDC är Parking Distance Control, parkingssensorer med andra ord.
ah okej.

Måste fråga också är det vanligt att man blir lurad och får en riktig skit bil eller det är ärliga människor som säljer denna typen av bilar?
Ba
803
BaNaN85
BMW 325ti - 01
Lurad och lurad.. Vet man inte vad man ska kolla efter så kan man bli lurad.
Att ha en bekant som själv ägt en E39 kan nog hjälpa mycket när man ska åka och kolla.

Vibrationer i drivlina, kolla att alla lampor i instrumentet lyser när man slår på tändning(airbag tex). Vilka slitage delar är bytta, lambdasonder, luftmassemätare, kylare, bromsrör, skivor, vitrök från avgaserna.

Kolla verklig förbrukning när man är ute och provkör så den inte är för hög, upp i 110 på motorväg för att känna vibrationer, kolla rost i dörrarna etc etc etc
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
"blir nog pappas namn på dom papperna"

Skaffa en bil som du har råd att försäkra. Det är såna som du som gör att jag måste betala alldeles för hög premie för min bil. Varför ska jag betala för att du ska få leka?!
Gissa 70 gånger varför premien är hög för dig...

___

Min bil: Länk
Du kollar på helt fel bil.
Helt fel bil för en 18 åring.
dyr i försäkring.

"Jag vill gärna kunna ha roligt med bilen och åka brett på parkeringar och rondeller."
het fel bil för det.

Saker kommer gå sönder och där blir det dyrt även om du handlar från skroten.
Jag vet att det låter tråkigt, men köp hellre en volvo .

Billig i inköp.
Delar är billigt både nya och begagnade i sverige.
Bilen är lite billigare att försäkra.
Det finns en del stylingkit och annat kul.

BMW 528 E39 är helt fel bil för en 18 åring med begränsad ekonomi.
Bara se sanningen i vitögan vi har alla vandrat den vägen.
Fi
401
Filthee
*skrot* 528i Touring -97
*Skrot* 320D Touring -02
*såld* F31 320D xdrive -14
*såld* F11 520D xdrive -17
- F31 320D -14
Jag som tycker min 528 är rena sparbössan jämfört andra bil jag ägt WVgolf IV, Caddy, V40 och så nån annan gammal häck. och inte tycker jag att jag är direkt rädd om grejjerna.
sen jag köpte den för 2 år sedan så har jag åkt ca: 10k mil xD
Fi
401
Filthee
*skrot* 528i Touring -97
*Skrot* 320D Touring -02
*såld* F31 320D xdrive -14
*såld* F11 520D xdrive -17
- F31 320D -14
oh btw så betalar jag som är 26 år 2100kr om året på halv försäkring
Jag vill gärna göra klart att jag inte är typen som hänger utanför byns gatukök med trasiga jeans och kepsen bak och fram.

När jag skriver: "Jag vill gärna kunna ha roligt med bilen och åka brett på parkeringar och rondeller." så menar jag att jag någon enstaka gång visar kompisarna som kör V70 eller någon äcklig Honda att dom har köpt fel bil.

Jag har nu A-traktor, en Volvo 740 och är inte sugen på en till. Därför tittar jag på e39.

pbengtss: "Varför ska jag betala för att du ska få leka?!" Systemet fungerar så. Jag jobbar och betalar skatt som alla andra, men varför ska jag betala din prostata cancer behandling?! Samma anledning.
me
128
mekkhn
320i Touring -07
323i -86
525i Touring -93 såld
520iM -01 Imola
Honda 1100 blackbird
Volvo V70 2,4t
Det var ett slag under bältet.

Hade de som inte borde ha en BMW kört andra bilar
så hade våra premier blivit billigare.

Philip.
Vilken dålig attityd du har, rätt dryg måste jag säga.

Köp du dig en e39 om det nu är det du vill ha.
ja det är sant, det var lite väl tufft men det är så det funkar, oavsett om man gillar det eller inte.
Jag ber om ursäkt och önskar naturligtvis inte någon illa
Na
784
Naikon
BMW 530iA E39
Delorian, jag håller inte med om att E39:an är en för dyr bil för en student.

Jag var som sagt 17 år när jag köpte min E39. Skatt och försäkring blev ca 400kr i månaden utslaget. Tycker inte att delarna är speciellt mycket dyrare än en vanlig Volvo. Köper man delar från Tyskland, och följer många "gör det själv-guider" så är E39:an en ganska billig bil.

Jag körde i för sig inte så mycket med den för ens jag tog körkortet, men bensinförbrukningen är väl inte heller värre än någon vanlig Volvo.
Det låter bra Naikon, sånt jag vill höra.

Då får det bli en 528 e39!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.