AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.214

Ryckande Växel. Automat BMW 320I E46

Ri
63
Rimax
BMW 320I E46 -2001
Jag har en BMW 320I E46 2001 Automat. Idag när jag var ute och körde, så låg jag vid ett tillfälle runt 50km/h. Av någon anledning så ryckte "växeln" till. Kändes som att något satte satte sig i däcket... Jätte konstigt. Jag har ingen aning vad som pågick. Kollade bilen lite snabbt, men såg inget.... Är det någon som har upplevt detta tidigare och kan förklara vad som pågick?

Mvh// Rimax.
Ri
63
Rimax
BMW 320I E46 -2001
Skall tilläggas att det endast pågick i ca 2 - 3 sekunder. Sedan släppte jag gasen, och det återgick till normalt igen.

hb
323
hbengtsson
E91 325iA Touring
E36 328iA

Hur mycket ryckte det till? Sådär gör vår gamla 328 också när den ligger vid ett visst konstant varvtal och får för sig att växla upp. Det rycker till märkbart.
Ri
63
Rimax
BMW 320I E46 -2001
Alltså inte mycket alls. Det var mer av en "vibrations" känsla. Detta har nu hänt på samma ställe 2 gånger - det var en mindre uppförsbacke och jag låg på 50 km/h. konstigt. Är lite rädd för att det är Automaten som krånglar - sånt är ju så jäkla dyrt!
An
24
Anderton
523iA Touring -07
Kan det måhända vara ett begynnande problem med momentomvandlaren och en lock-up som inte fungerar som den ska?

Vill minnas att jag hade liknande problem med min automat som blev värre och värre med tiden. Ett byte av momentomvandlare löste problemet.
Ri
63
Rimax
BMW 320I E46 -2001
Anderton - hur mycket gick det på att byta momentomvandlaren?
An
24
Anderton
523iA Touring -07
Rimax - Jag köpte en begagnad momentomvandlare från Tyskland och gjorde arbetet själv så jag kom undan förhållandevis billigt, cirka tvåtusen kronor inklusive ny olja.
At
29
Athreo
BMW 323 E46 -99
Jag har exakt samma problem med min 328i som Hbengtsson.
att vid ett visst varvtal så rycker den till som om den ville växla en gång till.
Ljudet låter ungefär som att köra ut på dom vita strecken på vägkanten.
Detta sker oftast när jag kör i över 70kmh å ligger på jämn gas.
Det jag undrar är om den så kallade momentomvandlaren är den delen som också kallas Converter?
Jag funderar starkt på att byta den, men det vore surt om det inte vore den som va trasig utan att det är lådan det är fel på.
Men lådan växlar jätte bra annars utan missljud, det är bara när den ligger på sista växeln som det börjar strula.

någon som vet vad det kan vara?

mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.