|
|
|
|---|---|
|
Hej, jag har nyligen balanserat min sommar däck - då de var obalanserade. Men jag har märkt av att bilen fortfarande "skakar" lite vid ekat 100 km/h. Ibland händer det vid mindre km/h. Känns lite som att hjulet är i obalans. Liksom att det är "löst". Vad kan detta bro på? Har pratat med verkstaden, men han vet inte vad som är grejjen... Mvh | |
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Går någon bromsskiva varm? Det kan vara att ett ok/belägg ligger an mot skivan och ger dessa skakningar. Jag har själv plockat ned och gjort rent ok och belägg och "glidytor" på höger fram då jag märkte att både fälg och skiva var varma trots minimal bromsning, och mellan 90-100 km/h hade jag obalans. Ut o känn på skivorna efter normal körning vettja' /Sb |
|
Okok. Det skall jag göra imorgon bitti. Mvh, Rimax |
|
|
Kolla ev. glapp i bussningar eller spindelleder. Glappar de förstärks vibrationer som annars ej skulle märkas. Blev bra på min E46:a efter byte. Byt verkstad om han inte vet varför hjulet känns "löst"... När bakre länkarmsbussningarna är slut känns hela hjulet glappigt. Lyft bilen och kolla. /J Finns grejer till bra priser på Schmiedmann bl.a. Surf Or Die!!! |
|
| eller skruvat.se | |
|
Som Surfjanne skriver "bakre länkarmsbussningar" Jag har ägt tre stycken E46 med miltal runt 10k och fått byta de bakre länkarmsbussningarna på alla bilar. Position och artikelnummer: (Nr: 6) Länk |
|
|
E46 har en förmåga att få glappa nedre spindelleder också, det kan absolut leda till att hjulet känns "löst". Spindelleden går inte att byta separat (i alla fall enligt BMW), man får byta hela nedre länkarmen (nr 5 på bilden i länken ovan). |
|
|
Vad är det för däck och fälgar? Eftermarknadsfälgar kan behöva en navring för att centrera ordentligt på navet, annars blir det orundhet i monteringen = vibrationer. Vissa däck kan vara orunda och/eller ha förhårdnader i slitbanan, vilket leder till vibrationer även om de är 100% perfekt balanserade. E46:an är för övrigt väldigt känslig för minsta obalans, och vissa däckgubbar slarvar när de balanserar däcken - det kan fungera bra i de flesta fall men gör man det på en E46:a blir det vibrationer om balanseringen inte är tillräckligt bra gjord. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Jag har 18´ däck. Med aluminium fälgar. Jag har nu bytt till vinter däck, och vibrationen försvann inte... Styret är fortfarande snett. Ska kolla med verkstaden kan fixa styret - det kanske fixar vibrationerna... | |
|
Har du fått rätt på det? Tror mer som nämnts tidigare att dina länkarms bussningar är slut. När är hjul inställning gjord senast? (Trottoarer, Vägbulor osv sliter väldigt på bussningarna och hjulinställningen blir kass). Sen är det inte lönt att göra det innan du bytt som jag antar länkarmarna/bussningarna. När allt är okej, så ska du se att ratten sitter rakt igen. Tror inte du ska på att ändra ratten och sen när du ändå får byta det som är dåligt, så blir det på att ändra ratten igen. |
|
|
Mest troligt: - Länkarmsbussningar slut - Obalans i däck eller skeva fälgar - Universala fälgar med annan navdimenssion - Biltemas spacerplattor Minst troligt: - Glapp i styrled/spindelled - Framvagnsinställning fel - Dämpare fel |
|
|
Rimax, vad är det för däck? Ju lägre profil, desto viktigare är det att däcken är av god kvalitet för att det inte skall bli vibrationer i E46:ans känsliga framvagn - minsta fel märks direkt. De flesta lågprisdäck är sällan riktigt runda och/eller brukar ha förhårdnader i stommen - det ger vibrationer som aldrig går att balansera bort... Sitter fälgarna ordentligt på navet - är det eftermarknadsfälgar behövs det ofta speciella navringar för att få fälgen att centrera korrekt på navet - sitter fälgen bara lite fel, märks det i form av vibrationer... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Däcken och fälgarna är orginal. Vad tror ni ett byta av Länkarmsbussningar kommer kosta mig? | |
|
Vad är "originaldäck"? När man behöver byta bakre länkarmsbussningen i bärarmarna till framvagnen, brukar det vara dags att även byta spindellederna - dvs. hela bärarmarna. Då är det enklast och billigast att köpa ett komplett framvagnskit från t ex. Claus-autoparts.se och byta allt på en gång när man ändå är där och skruvar. Jag köpte ett kit som är till M-sport II-chassit med ipressade bakre bussningar (så slipper du den arbetskostnaden) - de var tillverkade av Febi och passade rakt av även på "standard/sportchassit" som är på min bil. Det som skiljer på MII och standard/M-sport är att castervinkeln är ca 2grader annorlunda - vilket skall ge lite sportigare styrning. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| länkarmsbusningar fram kostar 500kr och dom är lätta att bytta. Finns massor med video på nätet. | |
|
Blev precis av med min "löst" hjul känsla efter byte av länkarmar, länkarmsbussningar, styrväxel, krängningshämmarbussningar, krängningshämmarstag, dämpare, fjädrar... Det som till slut gjorde susen var Millways svarvade länkarmsbussningar fram (provade först Meyle HD) samt sänkningsfjädrar fram från Vogtland. Som sagt, E46 verkar vara extremt känslig. jag hade definitivt börjat med att byta till Millways bussningar men samtidigt kollat efter andra glapp! Lycka till! Christian |
|
| Johan B - jaa du.. Det är vad jag skulle kalla en lite "nybörjar" tabbe. Sak inte hända igen. Men tack för infon. Ska kolla upp det direkt! | |
|
Ett tillägg gällande bärarmar till M-sport II: Yttre spindelleden är inte gummilagrad i de bärarmarna, vilket de är i standardbärarmarna. Detta ger en mycket mer hållbar konstruktion som även flexar mindre = längre hållbarhet och "sportigare känsla". Nackdelen är att det blir lite mer vägljud, men den skillnaden upplevde jag som försumbar. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.