|
|
|
|---|---|
|
Hej gott folk! Hoppas på lite mer i denna forumdel. Har en 540ia -99 men laddproblem, har ett två dagar gammalt batteri i ( 100 Ah Nordström Silver ) i bilen. Bilen har rullat 12800mil, så generatorn har inte gått så långt, men bilen fyller som sagt 15år iår ( 10/9-1998 ). I vintras kunde generatorlampan/batterilampan blinka vid kalt väder ( -20 osv ) i ca 20sec vid kallstart. Till mitt problem, vid start av bilen går generatorn ( BOSCH 0122468015 ) och laddar ca 13.9-14.2v, och när kylvattnet är varm och jag mäter igen så visar den endast batterispänning, typ 12.5v och går ner fort om jag åker mer. Generatorlampan/batterilampan lyser ej, endast när motorn är avstängd och tändning på ( så lampan fungerar iaf ). Jag har noggrant gjort rent jord/plus i batteribaljan, jord mot kaross i batteribaljan likaså, samt diverse mindre jordpunkter runt om i motorutrymmet. Tog ner hasplåten och rengjorde diverse punkter runt om. Dock ej jord mellan motor och karossen vid AC-kompressorn, då jag inte kom åt med varken spärrskaft eller nyckel, men denna jord såg bra ut iaf. Kunde inte hitta någon jord i närheten av generatorn som går mot chassi. Vad finns det mer jag kan göra mer för att säkerställa felkällan? Nu när jag sitter här och skriver så kom jag på att jag inte har kollat livedata med carsoft 6.5, men får ta och göra detta. Söker man på 0122468015 på google så hittar jag många återförsäljare som säljer för 3-4tusen. Tips och ider uppskattas, ifall jag glömt kontrollera något? kanske något relä eller säkring? Vänligen Mattias | |
|
givetvis skrev jag fel tillverkningsdatum av bilen, med det är kanske av mindre vikt. 10/1998 ska det vara. |
|
|
Jahapp, Livedata: Power Supply i Carsoft 6.5 visade 12.2-12.5v... tomgången låg på 550/rpm sedan hoppade generatorn igång och laddningen gick upp till 16 enligt Carsoft, satte på fläktar mm och volten hoppade upp till 19v!!! Något är inte rätt iaf. |
|
|
Gjorde ett test idag. carsoft samt multimeter( över batteripolerna ) i samma film. 16 minuter uppspeedat x16 från 14.1v ner till 12v när bilen börjar bli varm. En fråga jag inte verkar kunna söka mig ett svar på är, ska en generator ge laddning _konstant_? ( dvs 14-14,7v ) Ska försöka få tag på en bilelfirma imorgon och se om de kan konstatera att det är generatorn, innan jag beställer en ny. |
|
|
Generator utbytt mot en renoverad ( från Frej Bildelar ), spennrullar, remmar, kylvatten samt batteri. Fungerar som det ska nu. Ifall någon annan får liknande problem... Vänligen Mattias |
|
|
Intressant och bra att du hittade felet, visst har du den vattenkylda generatorn också? Bra att känna till Frej bildelar om katastrofen skulle vara framme! De renoverar vattenkylda generatorer och tar gamla i inbyte? Det är väl ett av de absolut vanligaste felen med 540 E39, att den vattenkylda generatorn går sönder. Jag får nästan intrycket av att det drabbar majoriteten av 540 E39 bilarna någon gång. Eftersom jag vet att den tidigare ägaren av min 540 bytte generatorn till dyra pengar på BMW Segeltorp så hoppas jag min klarar sig i några år till dock. ;-) |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
De är inte så fasligt dyra längre. Länk Jag betalade 6000 kr för ett antal år sedan när jag böt i förbyggande syfte, har dock den gamla fungerande kvar som reserv.. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
3 141 kr för en helt ny? Riktigt bra. :-) |
|
|
Hej igen gott folk! Jag köpte ifrån Frej bildelar, totalt 5555kr ( 1350kr stomavgift ). Jag ringde efter att jag skickat min gamla generator till Frej Bildelar, och de skickade bilder tillbaka till mig samt svar. Frej svar: Hej. Kollade lite på generator- på bänken laddar bra- (kort test i ca 2 minuter) inne under kåpa- lite yttre röst vid + diodplatta- har fått lite fukt Annars ingen direkt fel -alla dioderna är bra, Hur det var i bilen ? Kanske regulator som bryter laddning när den blir varmt ? Mvh Adam Frej Bildelar Bild1: Länk Bild2: Länk Bild3: Länk Jag svarade att mitt problem var att generatorn tappade spänning ju varmare vattent blev, helt utan laddning vid 70c kylvatten ( 16min ). Vänligen Mattias |
|
|
mats_epost japp vattenkyld, valde att beställa ifrån Frej bildelar då jag ringde dit när jag felsökte. De tippsade om att pluskabeln kunde vara dålig mellan startmotorn och batteriet, då de hade haft det felet på en x5 som tappade spänning efter att det kört en stund ( kabeln blev varm och gummit runt hade smält ). Jag kontrollerade allt jag kunde utan hitta något fel på kablarna. samt att jag putasde upp alla jordkablar och ytor de skuravades emot som jag kunde hitta. Vänligen Mattias |
|
|
Jag skriver hälften av vad jag tänker, jag menar att jag valde att beställa ifrån Frej bildelar pga att de var så hjälpsamma över telefonen. Vänligen mattias |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.