|
|
|
|---|---|
|
Hej! Är sugen att pröva en box och se om man blir glatt överaskad av prestandaökningen som kommer med boxen. För att senare om man gillar det man fått programera om ECU:n. Så nu min fråga till er! Vad skulle ni rekomendera för någon box att prova till en 2010 330D (245Hk) Box från schmiedmann? (Tuningbox)? Eller Promotech? Tekniktema? Bestchip Ja lista kan göras längre men vad skulle ni prova? Mvh:Ronnie | |
| Tekniktemas box skulle nog jag testa med tanke på priser. | |
| Det är väl du som "är" Tekniktema så den rekommendationen är väl inte så konstig. ;) | |
|
Nää jag är inte han.. Tekniktema har bra priser så varför betala mera hos någon annan? .. |
|
|
Vilket företag representerar du då? För i din profil står det: "Optimerar nästan alla fordon genom OBD även TriCore skyddade bilar... Lastbilar också.." och "Yrke: Elektriker / Motor Optimerare" Du har ju bara pratat gott om Tekniktema så det känns ju nära till hands att du gör reklam för egna produkter. Flåklypa |
|
|
Flåklyparen innan du anklagar folk bör du ha torrt på fötterna innan du yttrar dig.. Jag optimerar bilar, lastbilar och polerar fordon och driver en recondfirma. Jag kör med bla tekniktemas filer och jag vet vilka bra resultat hans trim ger. det något mera du funderar över? . |
|
|
"Jag kör med bla tekniktemas filer." ;) Flåklypa |
|
| Jag skulle köra över den billigaste boxen, så blir det inte så dyrt. För du tänker väl inte koppla in den till en fin 330? | |
|
K12: Om du letar runt lite på forumet o även googlar på andra forum så ser du det entydiga rådet, dvs använd inte box! Du lurar bara systemet på ett sätt som är skadligt för bilen. Synd om en så ny o fin bil. |
|
|
Ha ha ha! Klart jag kommer att prova den på min 330. För boxarna verkar ju kunna ge samma effekt ökning som Ecu optimering ger. Men jag vill bara Utvärdera om det verkligen "ÄR" värt att köra med Optimering. Känns som att betala mellan 2600-3800kr för att testa hur stor skillnad det egentligen blir. Känns bättre än att kasta ut 6-8000kr för något som man ev inte känner någon större skillnad av eller som man inte blir nöjd med. Och är det nu så att Tekniktemasbox verkligen ger en ökning av effekten så varför inte. 2600kr kan jag tycka att det är värt att förlora. Om man inte blir nöjd! Men blir jag nöjd med resultatet så blir det så klart en ECU Optimering. Tänker Abslut inte köra 10000tals mil med box! Bilen har idag gått 3900mil så om ens bilen kommer att gå max 100mil med box så är det bra. För är nog ganska säker på att motorn borde klara utav det. Utan att hinna ta skada av det. För annars skulle nog ingen våga tillverka Optimerings boxar om det kostar på prylarna så mycket. Tänkte väl mest göra ett experiment hur mycket man känner av dom ca 40-50hk som det ska ge på en +1600kg tung bil. Om man blir hel såld på optimeringen. Eller att man rycker bara ut boxen och skiter i allt. Och börja fundera på att byta in bilen mot en M3:a ev M5:a beroende på priser. För då vore det ju F-n om man inte skulle känna skillnad ;-) Och då håller ju grejerna oxå! Mvh:Ronnie P.s tack för era svar och utlägg ni har get. |
|
|
Glömde ju att berätta att delar av experimentet oxå är att se om automaten verkligen kommer att på verkas så mycket som många här på forumet berättar om. För som i mitt fall retar jag mig ganska mycket på när man andvänder sportläget eller när man kickar ner så till en början växlar lådan ner som en dåre. Med i mitt tycke mycket fördröjning. (Innan lådan har bestämt sig vilken växel den ska använda) Och sen tycker jag att det bara ylar i motorn men händer inget. Det är som att låda inte fattar vad för motor som den är bultad fast i. |
|
| Att en såkallad effektbox ger lika mycke effekt som en optimering via obd är skit snack | |
|
K1200GT: "Och sen tycker jag att det bara ylar i motorn men händer inget." Det låter som det är något fel på motorn i din bil, om det inte händer något. Personligen skulle jag aldrig montera en trimbox. Det enda trimboxen kan göra att är manipulera motorstyrenhetens mätsignaler. Det innebär att motorstyrningen reglerar efter helt andra förutsättningar än de som egentligen råder vilket i slutänden kan leda till skador på motorn och dess kring komponenter. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.