|
|
|
|---|---|
|
Ska serva bilen och tänkte då byta tändstiften bla, men funderar på att uppgradera till lite finare NGK Platinum stift, eller är det endast original NGK DCPR8EKP man ska köra med? Tacksam för svar | |
| Ingen med erfarenhet? | |
| Inget svar men jag kör med Brisk LGS i S38B38, S50B32 o snart även i S62B49... Stiften finns även till S54. Till S38 är de klockrena. Har haft de för kort tid i S50 för att kunna ge säkert svar, men motorn känns rappare, helt klart. Stiften passar enligt tillverkaren mest för bilar som går "hårt", inget jag märkt då min S38 har fiskörts mest. Stiften ställer högre krav på tändsystemet, men detta är INGET problem om allt är som det skall. | |
| Gällande S50 så märks det en tydlig skillnad när man "torr duttar på gasen kring 4000 rpm", kraften kommer klart snabbare, vilket man märker genom att det formligen smäller ur avgasröret, o då menar jag inte avgasknallar pga oförbrännd soppa utan mer som en "smäll" pga avgashastigheten... | |
|
Jag har handlat tändstift av denna säljaren till bra pris. Visserligen köpte jag BKR6EQUP till min M54. Men han säljer även NGK DCPR8EKP Länk |
|
|
Dawwe är det Brisk Premium du kör med eller vanliga OE Platinum varianten? Är det enkelledare eller två tändhuvuden på Premium eller är stiftet endast hårdare? |
|
| Kör LGS stiften (Premium) med ett elektrodgap på ca 3mm. Stiften är av "flerelektrodstyp" där gnistan har helt fri väg "in i cylindern". Vet inte vad du menar med att stiften är "hårdare" men kollar man på jämförelsetabeller så verkar de av Brisk-rekommenderade stiften var en aning "kallare". Jag bytte ENDAST för att jag anser att ett stift där gnistan har "fri väg" in i cylindern borde antända blandningen minst lika bra som original. Det finns kanske passande NGK med flera elektroder? Jag vet att även NGK har stift som liknar LGS, men de säljs inte "rakt över disk" utan endast till "motorsport". | |
|
Bmw avrådda från att köra med annat än NGK Platinum org då s54 motorn är känsligare för fel tändstift menade dom på.. Va tror psnelen, samt finns det någon svensk ÅF för Brisk? / Fredrik |
|
|
Beolab: De finns på ebay, typ 10-12€/st. Självklart att BMW avråder, jag hade fått exakt samma svar om jag frågat gällande S38 eller S50. Självklart är ALLA motorer "känsliga" när det kommer till stiften, men det är överdrivet enligt min uppfattning. Det finns inte två olika tändstiftsfabrikat som har stift med EXAKT samma värmetalsområde, men de har stift som motsvarar varandra. Så att sätta i andra stift än original är alltid ett litet avsteg åt något håll, så länge man sätter i de rekommenderade kompatibla stiften. Jag personligen föredrar ett något kallare stift än ett varmare. För den ängslige är original det enda rätta. Är man däremot villig att ta risken att eventuellt förlora 700-800 kr så... Jag kan bara säg att LGS stiften funkar kalas i mina två S50, är helt övertygad om att de funkar kallas i en frisk S54. Som sagt vid montering så trippelkollar man (jag) instick i cylindern, gänglängd o stiftets totala längd. Mindre instick ökar marginalerna, mer instick skulle jag aldrig våga, lite svårt att kolla hur mycket plats det finns mellan stift-toppen och kolven. Det är bara o fundera:). För mig var valet enkelt, jag gav stiften en chans iaf, o de sitter fortfarande i:). LGS efter ca 1500 mil i S38: Länk Länk LGS efter 4000 mil i Passat 2.0 -95 Länk Länk |
|
|
Tänker du rätt nu? DCPR8EKP är ju redan platinum-stift! P:na i produktbeteckningen står för att det är platinaspetsar på elektroderna... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag såg att det var platinastift efter lite research hehe;) Men LGS stiften bygger alltså lite längre ner mot cylinderloppet. Får mäta på originalstiftet och jämföra isf. Finns ingen åf i sverige alltså. Gillar inte Ebay. Ska ha stiften till den 14 maj dessutom. |
|
|
LGS bygger inte längre ner i cylindern. Första generationen (jag kör på LGS sedan 2005...) av BOR12LGS var exakt lika "djupa" som original till S38. Den nyare generationen (2009 har jag för mig...) är grundare, rör sig om typ 2 mm grundare, ingen skillnad i funktionen. Jag hade liiite problem med "magerryck" runt 1700 rpm på min S38, rätt vanligt på dessa motorer. Med LGS stiften så är rycken borta till 99%, jämn o fin tomgång, framförallt om man tar i beaktelse att det är en S38. Platinum har man för att det är en metall som "håller länge". Silver skall ha den bästa elektriska egenskapen, men mycket (!!!) kortare livslängd än Platinum. Som jag förstått det så skulle två helt identiska stift, med den enda skillnaden att den ena har silver-mittelektrod o den andra platinum, "kräva" olika höga volttal för att "fyra av", där stiftet med silverelektroden skulle fyra av vid en lägre spänning...Misstänker att det är av den anledningen man har silver-mittelektrod, dvs så att avfyrningsspänningen blir så låg som möjligt, trots att gapet är "gigantiskt". Trots silver-mittelektrod så fyrar LGS-stiften av först vid en något högre spänning, jämfört med ett trafitionellt platinum-stift. En modern, frisk bils tändsystem kan leverera uppåt 30kV (eller ännu mer??), vilket är mer än tillräckligt. Men eftersom LGS stiften kräver högre spänning så "avslöjas" eventuella mindre brister direkt, tex om man har lite halvdåliga tändrör, då kan gnistan mycket väl hoppa mellan tändrör-topplock istället för mellan tändstiftets elektroder... NGK är det säkra valet, det kan inte bli fel. Har du problem eller bekymmer med ryck eller liknande på din S54 (dessa skall väl gå som "symaskiner") så kan jag garantera dig att rycken kommer bli VÄRRE med LGS. Felet ligger inte i stiften utan det kan vara tex en dålig tändspole eller kasst tändrör. "Vi" hade just ett sådant fall där en kille fick ordentliga tändmissar med LGS i sin S38, satte hans förmodade kassa stift i min bil, gick helt felfritt. Då satte vi mina tändspolar (inkl tändrören) på hans bli tillsamman med LGS, o voila! I hans fall visade det sig vara ett kasst tändrör. Beo: Jag ser det så här. NGK är toppenstift, men i fallet med S50 så är designen från "stenåldern", en sidoelektrod som "skymmer" mittelektroden, perfekt för att hindra flamfronten från att kunna utvecklas fritt(??). De flesta moderna bilar har idag stift som påminner om LGS, dock så bygger de väl inte på glidgniste-principen utan den vanliga "luftgnistan"(?). Så om dina originalstift redan är av flerelektrodstypen där mitt elektroden har i princip fri sikt in i cylindern så skulle jag förmodligen inte bry mig om att testa med stift av andra fabrikat och/eller utseende/design. Edit: Ser på bilderna att originalstiften till M3 E46 har 2 sidoelektrod o en mittelektrod med "fri sikt", om detta stämmer så är jag aningens tveksam till att byta till annat fabrikat, där har man redan så gott som optimala förhållanden för gnistans väg. S50 & S38 har båda originalstift där mittelektroden är helt skymd av sidoelektroden. |
|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Ngn som har någon juste handlare i Europa eller US som säljer och skeppar dcpr8ekp? Har sökt och hittat men det är alltid skönare med rekning från ngn annan. Att betala 230 kr/styck i Svedala när de kostar mindre än hälften utomlands blev en principsak nu för mig :) "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." BMW CS #05XXX |
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Något att säga om denna handlare? Länk "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." BMW CS #05XXX |
|
Köpte mina här (fast jag köpte 5992 till min): Länk Levererades på 5 dagar Mvh Bruno, Uppsala Länk |
|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Här är en Tysk hemsida jag brukar beställa ifrån, dock så är den bara på Tyska. Men Google Translate funkar bra. :) Länk |
|
Hej, Finns i Sverige för 122kr/st Länk |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Jag handlar alltid stift härifrån . Länk ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.