|
|
|
|---|---|
|
Hej, För en tid sedan så tändes två gula varningslampor. Den ena för bromssystemet och den andra för stabiliseringssystemet. Nu har jag äntligen fått tummen ur att lämna in den hos min lokala verkstad. Efter en datorkörning så visade det sig att det är fel på en ABS-givare i ABS-aggregatet. Dessa givare kan man tydligen inte byta ut utan man får byta ut hela aggregatet. Ett nytt sådant kostar 20,525:- + arbetskostnad!!! Jag tycker det är helt otroligt att man inte kan byta ut endast givaren, som man brukar göra på andra bilmärken enligt min mekaniker. Jag skulle vilja veta om någon annan haft samma problem och ifall det finns något billigare sätt att lösa problemet. Jag är mycket tacksam för svar! | |
|
Hej Pocken, det finns en reperationssats för just ditt fel. Kan tänka mig att den varnar för trycksensor i ABS aggregatet. Den kostar cirka 2-2.500 sek. Finns ej med i ETK men svenska bmw handlare har den och den är beställbar. Du är skyldig mig en bira efter att ha sparat cirka 18k åt dig :) |
|
| Hade nämligen samma fel och Jarls fixade det åt mig, blev strax under 4k med kodning arbete och ny vätska. | |
|
Hej mj, Tack för infon. Har du möjligtvis koll på vad reparationssatsen kallas eller artikelnummer på den? Min verkstad sa att datakörningen tydligt visade att det var en givare i ABS-aggregatet som var kass och dessa går tydligen inte att byta utan man får byta hela boxen. Nu ringde de och sa att de hittat en begagnad box för 4,500:- istället, vilket känns betydligt bättre. Dock är 2500:- ännu bättre :) |
|
| Har du din bils sista 7 på chassinummer eller reg nummer så ska jag se vad jag kan få fram. OBS! Du måste lämna den till en verkstad som har möjlighet att koda in enheten efter bytet annars funkar det inte. | |
|
Du har PM :) |
|
| 34 52 6 774 072 är reservdelsnummer. | |
|
Tack! Jag har lämnat in bilen hos en Mekonomen verkstad. Vet du om de har möjlighet att koda in enheten? |
|
| Det ska dom ha. Inga problem. | |
| Hur gick det? | |
| De fick byta ABS-aggregatet till en total kostnad av 11,150kr. Aggregatet kostade 8000kr begagnat. Det aggregatet jag nämnde tidigare för 4,500 visade sig ha samma fel när de installerat det. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.