AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
6.052

Säkerhetsbälte rullar inte upp sig

Hej,
Mitt säkerhetsbälte på förarsidan rullar inte riktigt upp sig, dvs när man tar av sig bältet efter användning så förblir det i yttre läget, åker inte in.
Är det någon som haft detta problem ?

Tänkte att jag skulle montera bort själva bältes upprullnings anordningen och titta om jag kunde se att någon fjäder eller liknande var dålig. Men har problem att komma åt den, vet inte hur jag skall demontera inredningen för att komma åt bältes rullen. Någon som vet hur man gör ?

gO
1.407
gOry
335i Touring
Ja de kanske finns någon universal guide som kan tillämpas på alla bilar som använder sig av universalverktygen slägga och yxa..
Men för att kunna ge ett svar får du nog allt ta och skiva vilken bil de rör sig om..
Oj, hemskt ledsen.
Det är en z3 coupe 2.8

/F
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Har du provat med att dra ut bältet i sin fulla längd och sedan låta det rulla upp sig långsamt igen samtidigt som du håller emot?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
34
z:a3:an
Z3 2.0 1999 - Volvo V40 2014 - Saab 93 2005
Dra ut bältet till full längd, Ta siliconspray ( typ cockpit shine) och spraya bältet som rullas in, spaya ganska rikligt.Det är ofta så att bältet i sig torkar ut och därmed vill det inte rullas in riktigt.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag föredrar teflonspray före silikon dito - teflonet kladdar inte, vilket silikon kan göra ibland.

I vilket fall - se till att bältet torkar ordentligt innan du rullar ihop det efter att ha sprayat det.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Tror att jag har lite teflonspray hemma skall prova med det så fort jag får tid.

/F
tg
92
tgneb
Z4 2.2i -04
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Hade själv detta problem på min E34 och jag provade först med teflon/silikon-spray men effekten varade inte någon längre tid.

Beslutade att rengöra bilbältena grundligt (jag passade på när jag bytte ut inredningen i bilen då jag ändåså hade bilbältena demonterade). Lät de ligga i varmt vatten med vanligt tvål och rengjorde sedan bit för bit.

Precis som på länken i föregående inlägg var bilbältena fruktansvärt smutsiga och när de hade torkat kunde man känna skillnaden - före var de stela av smuts och efter var de mycket mer mjuka och följsamma.

Har fungerat bra i över ett och halvt år nu.
Dra ut bältet, kör med diskmedel och vatten på en svamp, visst det blir en del lödder.
Men det tar bort fett och smuts, låt det torka i utdraget läget.
Fungerar nästan varje gång.
Ok, ett nytt sätt.
Hade faktiskt inget teflonspray hemma så jag har inte provat det än.
Men lite diskmedel finns så jag tror att jag provar det först.
Så man behöver inte skruva isär och rengöra själva upprullningsmekanismen utan det är alltså bältet som är orsaken ?

//F
fett och smuts brukar samlas på bältet.
Tror man vil undvika att spray silliko och oljor på till en början.
Inget man vill ha på kläderna.
Diskmedel så koncenterat som möjligt och disksvamp skulle jag prova först.
Igår tvättade jag bältet med vatten och diskmedel och bälterna var väldigt skitiga.
Skall bli intressant att testa dem idag när jag kommer hem och se om tvätten har givit något resultat.

//F
Ibland kan man få göra flera ggr.
Du lät dem väl torka i utdraget läge?
Ja, jag lät dem torka i utdraget läge.
Det blev bättre efter tvätten men fortfarande så är de lite sega att rulla in sig. Får försöka med att tvätta bältena än gång till.
Men helt ett steg i rätt riktning

//F
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.