AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
7.388

Vatten läckage + demontering av inredning

Hej,

Jag har problem att det läcker in vatten på passagerarsidan när det regnar.
Det hela började i höstas efter att framrutan blev byt. Har haft en låg dialog med med de som gjorde jobbet att byta rutan och de hävdar att rutan är tät (de har haft bilen inne på test). Så nu verkar det vara upp till mig att ta reda på vart det läcker in vatten.
Därför tänkte jag montera bort delar av inredningen/innetak på passagerarsidan så att jag kan komma åt och se vart vattnet kommer in.
Är det någon som har monterat bort inredning/innetak på en z3 coupe och har lite tips på hur man gör det ?
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Är rutan verkligen tät på NÅGON BMW? Var kommer det in vatten? Är det nere vid fötterna för i så fall är det ett annat problem. Vattnet från rutan skall rinna ner i innerdörren och dräneras bort genom en pip på undersidan av dörren. Där kan det krångla.

Men det kanske inte är det som är själva problemet?
Vattnet kommer mitt på mattan under handsfacket, vid fötterna på passageraren. Och känner man med handen under handsfacket så kan man känna att det är blöt på vissa ställen.
Läckaget uppkom i samband med att de byte framrutan inte sidoruta.
Men visst läckaget kan absolut komma ifrån sidorutan. För tillfället vet jag inte vart vattnet kommer ifrån. Det är därför jag vill demontera delar inredningen så att jag kan se bättre.
Tänkte mig att jag skulle kunna hälla vatten på bilen och med den demonterade inredningen så skulle kunna lokalisera vart vattnet kommer ifrån.

/F
Ha
271
Hasse Z3
Z4 2005 3,0I
.
Ha
271
Hasse Z3
Z4 2005 3,0I
Kan det vara så att du har AC i bilen? Kolla isåfall dräneringen för kondensvattnet så att inte det är täppt. Jag var ute för det på en Jaguar och det rann ganska mycket vatten vid fötterna.

Hasse Z4
ma
150
matteZ4
BMW 320I A 2013
BMW Z4 3.0 2003
Koll också dräneringen från själva framrutan, vattnet ska väl rinna ut nere i motorrummet, min kollade jag i höstas den var ju full av löv m.m.

Mvh Mats
Mats, vart sitter dräneringen för framrutan?
Måste jag in under bilen eller

/F
ma
150
matteZ4
BMW 320I A 2013
BMW Z4 3.0 2003
nej, öppna motorhuven följ bara vad regnvattnet rinner ned under dina vinrutetorkare, sedan på torpedväggen längre ner ser du vart det leder ut.
ma
150
matteZ4
BMW 320I A 2013
BMW Z4 3.0 2003
Ser ut som en "mini stuprör" med en gummiflapp ytterst. Min var ju helt full med löv så det kan ju i alla fall vara bra att kolla detta innan du river ner halva bilen. Mvh Mats
Ok, skall checka dräneringsröret i helgen.
Som sagt låter som en lågt hängande frukt !
Har nu gått igenom och gjort rent dräningsrören till fram rutan.
Det visade sig att det inte var något stopp där så problemet kvarstår.
Har även skruvat bort handsfacket inne i bilen och kan då se att det finns visa metallbitar upp under istrumentbrädan som är rostiga. Så min gissning är att vattnet kommer in någon stans runt fram rutan på passagerar sidan.
Tänkte mig att jag skall prov hälla lite vatten runt rutan och kanske om jag har tur så kan jag se vart vattnet kommer ifrån.
Någon som har något annat förslag ?

//F
Visa användare
886
bildock
z3 roadster 00:a 2.0 Siennaröd
Varför inte trycka in lite tätningsmassa medelst pipen på tuben med tätmassan? Du kan ju föra in pipen under tätningslisten och trycka in runt hela rutan, det kan ju inte skada.

Jag hade det problemet på min bruksbil med bytt ruta, ja läppen på gummilisten som skulle täta mellan plåten och rutan räckte inte till och lite för lite tätningsmedel gjorde att vattnet läckte in i kupén men efter jag fyllt på under listen fick jag det tätt, inte säkert att glasmästaren fick tätt trots hans påstående
mvh Uffe/bildock
Ro
553
Ronald Belford Scott
Alpina b7-86
Mini Cooper -19
Saab 9000 Talladega-90
Camaro -77
Saab 9000 Mellberg
Ford Mondeo -14
Om det finns någon verkstad i din närhet som har en rökmaskin så hittar du läckaget på några minuter.
Visa användare
208
morsare
330ci -04
X5 4.6is -03
Har din bil tacklucka? Då vågar jag nästan lova att vattnet kommer från dräneringen till takluckan. Det sitter en på vänstersida och en på höger sida. Slangarna kan stocka eller veckas. Det du behöver göra är att blåsa rent med högtryck, eller mest troligt demontera inredningen och räta ut vecken på slangen.
1. Demontera klädseln runt À-stolparna
2. Skruva lös solskydd, och handtag ovan dörren.
3. Ta lös panelen vid bältes sträckaren.
4 böj lös innertak och räta ut slangen(var försiktig, egentligen skall man nog montera lös lampan och mittkonsolen också. Men det behövs inte för att komma åt)
5.När du tagit lös allt, följ slangen och kolla att den inte ramlat ur i övergången till plåtrör som sitter i À-stolpen, eller lossnat från pipen vid takluckan.Du kan även med fördel rensa stålröret med en dragfjäder eller dyl.
6. Häll vatten och läckagekontrollera, återmontera inredningen, klart.

Detta tog inte mer än 1.5 timme att göra för mig på en x5 igår 14/5, hade samma problem som du fast på förarsidan.

Dock kommer du att behöva köpa torrboll och köra värmefläkt under en ganska lång tid för att bli av med fukt...
Det kan definitivt vara dräneringen till taklucka. Har inte tänkt på det tidigare, tack för tipset.
Jag skulle just börja att med att testa att häll vatten runt framrutan för att se om jag kunde se vart vattnet läcker, har skruvat bort handsfacket. Har även tagit bort den svarta täckplasten som sitter i nederkant av framrutan (utvändigt).
Men nu tror jag att jag börjar med att kolla dräneringen till takluckan istället.
En fråga hur får man bort panelen vid bältes sträckaren?
Själva bältet eller den vridbara del som bältet löper igenom sitter ju för.

//F
Visa användare
208
morsare
330ci -04
X5 4.6is -03
Jag tog bara och slet lös den, den sitter med ett plastclips i mitten just över bältet. Tog bara ett stadigt ryck. Men det går säkert att göra på ett fiffigare sätt
Visa användare
208
morsare
330ci -04
X5 4.6is -03
Skall tillägga att ja gjorde det på en x5, men det torde ju vara liknande på alla.
Visa användare
39
mannen 47
Bmw Z3 M Roadster 1997
tycker nog att du bör gå ett steg tillbaka med din felsökning.Ditt problem började efter att du hade bytt framrutan.jag har skälv haft samma problem en gång i tiden då bytte jag rutan på en saab och fick ta en strid med firman som hade gjort jobbet men jag fick rätt till slut.

Visa användare
208
morsare
330ci -04
X5 4.6is -03
Nog kan det ju slarvat med tätningen vid rutbyte, men han har ju lämnat in den och de sagt att det är ok. Då kanske man ska kolla kända felorsaker innan man börjar härja och hävda garanti som kan kosta pengar.
Om dräneringen till takluckan släppt så kommer vattnet rinna i unnertaket via À stolpen ner i handskfacket. Om det är dräneringen på vänster sida så kommer vattnet att droppa ut kring fotsteget på förarplatsen. Och enligt min erfarenhet är det inte alls ovanligt att detta blir ett problem med tiden. Enkelt att kontrollera och tar inte mycket tid
Nu är problemet löst. Efter att ha monterat bort delar av inredning/tak och hällt vatten runt rutan så upptäckte jag att det läckte in vatten uppe i högra hörnet av rutan.
Har haft bilen inne hos glasfirman och de har tätat läckaget. Tror att det blev bra för efter helgens regn så läckte det inte in något!
Dock har jag fortfarande problem med att det är kvar fukt i golvmattan. Har lyft den och försökt att torka men varje gång jag lyfter den igen och kontrollerar så är det fukt. Kör för tillfället med en byggfläkt i dörröppningen och golvmattan uppvikt.
Någon som har tips på hur man bäst blir av med fukten i golvmattan?

/F
Ha
271
Hasse Z3
Z4 2005 3,0I
Kör med ett avfuktningsaggregat i bilen några dygn

Hasse Z4
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.