AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.337

Hur mycket arbete med e46 M43 bröstpackning

Hallå. Hur mycket arbete är det att byta bröstpackningen på en e46 01a. Var och kollade på en fin e46 men tyvärr blödde den olja från bröstpackning och ansl. oljefilterhuset...

r e46 precis som e36 att man kan ta bort kylare, stötfångare osv. så man får fri passage fra,ifrån? Är den inre metallpackningen den jag kallar för bröstpackning?

[img]Länk
Länk
El
116
Eldano
Audi A3 2.0TFSI Quattro -06
328i e46 -98 Såld
Det med bröstpackningen är inget känt fel vad jag vet. Att det läcker från oljefilterhusets anslutning till motorblocket är dock standard när packningen blir gammal och hård.

Jag har precis bytt oljefilterhusets packning. Är en del jobb men inga direkt svåra moment.

Man tar bort:
Fläkt framför motorn.
Spännrullen som sitter i anslutningen till generatorn.
Generatorn.
Sedan lossa på oljefilterhuset och trycka det åt sidan för att byta packning.

Inga direkt svåra moment. Dock kan det vara lite segt att få bort fläkten om den inte är elektrisk. Då sitter den med viskokoppling på vattenpumpen + att det är jäkla trångt.

Generatorn är rätt svår att få på plats enkelt vid återmontering, krävs rätt mycket tid där bara för att positionera den rätt.

Om packningen hårdnat kan den vara rätt trög att få ut och man får ta småbitar i taget.
El
116
Eldano
Audi A3 2.0TFSI Quattro -06
328i e46 -98 Såld
Såg precis att det var M43 motorn det gällde. Det jag skrev gäller nog främst för M52TU och M54. Ber om ursäkt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.