|
|
|
|---|---|
|
Hallå! Planerade att skriva ett glatt inlägg om årets premiärtur idag, men det gick tyvär inte som planerat. Jag har förvarat bilen i garage över vintern, om än inte i varmgarage. Bromsarna satt fast en aning när bilen rullade ut, men lossnade med ett par kraftiga bromsningar. Cabmotorn däremot var stendöd. Det gjorde mig rejält förvånad eftersom jag inte haft några som helst problem med cabmotorn tidigare (som de flesta andra cabmotorer på tidiga årsmodeller av Z4 är cabmotorn bytt sedan tidigare, har för mig att detta var redan -04). Någon som vet vad felet kan vara? Kan cabmotorn helt enkelt ha frusit sönder, eller kan det vara så att det bara är någon del som kärvar efter vinterförvaringen? | |
| Kollat säkringar? | |
| Möss? | |
|
Det är superviktigt att man håller dräneringen öppen från utrymmet där cabmotorn sitter. Den smala slangen som går ut bakom en lucka framför vänster bakhjul täpps lätt av fröer från björk och andra träd samt annan skit. Blir det täppt så står snart cabmotorn i vattenbad, fryser det sedan så är det nog riktigt illa. Jag plockar bort luckan vid hjulet varje vår och blåser med tryckluften i änden på slangen som har fyra gummifläbbar där det också kan bli täppt. Det brukar flyga upp en massa bråte som har letat sig ner. Detta måste man göra med cabben nere annars kan inte skräpet flyga ut. Ofta när jag har tvättat så sticker jag ner en smal styv ståltråd till botten och kollar så att den inte är blöt. Detta var lite tips som kanske kan rädda en och annan cabmotor. Lycka till och hoppas att du slipper byta motor. Hasse Z4 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.