|
|
|
|---|---|
|
Hej alla kunniga! Har en BMW 318i från 02. Nu börjar jag tröttna på mitt problem av störig karaktär. Ett identifierat vanligt fel på våra E46:or är att vissa bilar tenderar att tränga ut olja som i sin tur rinner ner på grenröret och luktar minst sagt illa. Efter att ha läst diverse forumstrådar samt konsulterat en mycket kompetent verkstad i Jönköping kring detta, slutar det likt förbannat inte att lukta inne i kupén ibland. Till och med att man ser i solsken hur en rökdimma kommer in i kupén. Det är inte varje dag, utan från och till. Men när det händer, så känner man det. Frusen vevhusventilation betvivlar jag då verkstaden har bra koll på detta problem. Det som hittills är gjort för att få det att sluta är: Bytt oljelock Bytt ventilkåpspackning Bytt o-ring i vaccumpumpen. Den erkänt duktiga verkstaden i Jönköping säger nu att det inte är mycket mer man kan göra. Min fråga är då följaktligen: Någon som har haft samma problem och löst det på annat sätt eller har funderingar på åtgärder. Tacksam för svar Man vill ju så gärna att det inte ska krångla... | |
|
Samma problem har jag haft, från i höstas fram tills i förrgår. Nu har jag M54-motorn så det kanske skiljer men i mitt fall bytte jag vv i höstas och i och med det även ventilkåpspackningen då den gamla var som bakelit. Precis som utlovat. Vad jag missade då var att byta de packningar som sitter på skruvarna till ventilkåpan. De gamla var inte mycket komprimerade, men tillräckligt för att göra det otätt. Nya packningar gjorde susen, rökfritt i kupén. Och, fast det kanske är en subjektivt observation, ett bättre vrid i motorn. |
|
|
Bumpar en gammal tråd, Hn: syntes läckaget från de brickorna?? |
|
|
Nej, och så här efteråt är jag inte säker på att de var så otäta. Jag fick under 2013 då och då röklukt i kupen även efter bytet. Inte ofta men det hände, kanske mest i stillastående. Det fanns aldrig någon olja i tändstiftsbrunnarna. Nu i vintras körde jag en WD40-behandling och i samband med den kompletterade jag ventilkåpspackningen med lite Permatex Ultra Blue och nu verkar det vara lugnt. Antagligen fick jag en droppe olja på grenröret emellanåt. |
|
| Aha, jag har stora problem med lukt (nämns i annan tråd) | |
|
Jo, jag följer den tråden. Känner igen mig lite grann, hoppas jag fått bukt med det men jag har inte haft någon chans att tvätta motorn ordentligt efter vinter-mekandet så det lilla söl som finns nu kan vara gammalt eller nytt. |
|
| Hjälpte/hjälper det med kolfilter(nya)? | |
|
Tvivlar på det, men jag har inte bytt mina sedan förra servicen juni-2012. |
|
| Det kan kanske läcka mellan topp och block. På min gamla Saab efterdrog jag topplocksbultarna med gott resultat. Det gäller att ta reda på den riktiga proceduren så att allt lossas och dras i rätt ordning och till rätt moment och vinkel. | |
|
Har samma problem på min, efter att jag klantat mig och inte satt på oljelocket ordentligt efter byte av en tändspole i höstas, det luktar fortarande olja i kupén, dock inte lika illa som innan. Finns det något man kan göra åt det? Tvätta av grenröret typ? :) Är det något annat man kan kolla smidigt som kan orsaka den doften? Mvh |
|
|
Prova först med en ordentlig rengöring. Avfetta, torka och spola lite försiktigt med högtryckstvätt. Jag hade bekymmer med rökpelaren i flera månader efter att ha bytt packning och vevhusventilation tills jag gjorde rent. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.