AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
348

Instrumentering

Ga
13
Gandalf
518i 1991
Jag har problemet att trippmätaren och tankmätaren lever sitt egna lilla liv, så jag hade läst att man kunde byta batteri eller kondensatorer vilket man nu har. Till frågan, hur får man bort kretskortet från bakstycket? Enligt inst. skall det vara skruvar som håller detta kort men icke i min bil. Hur att göra?

JW
la
70
lampan
328iM -95
Tjena!
Om du har kommit så långt att du har isär hela "instrumentpaketet" och nu har kvar själva kretskortet så lossar man ju de skruvar du själv nämde.
Nu måste man få loss kontakterna som kabelstammmarna från bilen sitter i. Det är 4st, förmodligen på din bil oxå. Dessa 4 kontakter sitter ju i själva kretskortet.
Vänd instrumenthuset så du ser kretskortet framför dig.
Titta i hörnen på en av kontakterna, där ser du som "tungor" som snäpper in så att kontakten sitter fast.
Med en mycket liten skruvmejsel lyfter du på "tungorna" succesivt och samtidigt lirkar ur kontakten.
Alla sitter likadant, men det kan sitta som slags höljen över kontakterna på insidan som du kanske ser. På mitt kort satt det ett hölje över ena kontakten.
Går nog enklast om du tar skruvarna sist.
Lycka till!

MVH
JAg har för mig att nisom har dennyare instrumenteringen inte har skruvar som oss med 89:or eller äldre, jag har för mig att korten är fästa med några plastpinnar som man får värma upp för att få loss kortet. Var försiktig så går det bra.

Lycka till!

www.bimmer.nu
sidan för bmwtokar!
Ga
13
Gandalf
518i 1991
Mitt kort sitter med plastpiggar, skall prova ditt förslag.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.