|
|
|
|---|---|
|
Länk Om man tittar på kurvan ovan så har BSR Rototestat en BSR-bil mot en bil trimmad av "X" (V-Tech?!!) Stage 2. "BSR EXPOSES FAKED POWER FIGURES It happens sometimes that we receive cars that have already been tuned by another tuning company. When time admits we think it is very interesting to test how much power their tuning provides when measured according to BSR´s standards. At two occasions we have measured the power output on cars that were tuned by the same company, let´s call them "X" – a company that seems to have a very good imagination when it comes to power figures. Our suspicions were verified as soon as we tested their tuning in the Rototest chassis dyno, and furthermore established them in reality by running a complete acceleration test in different speed intervals. And once again we would like to mention that the important thing when comparing different softwares is not to concentrate too much on the actual figures, but to look at the relative difference between them instead. One can always adjust the transmission losses a percentage up or down, which would affect the power figures slightly, but the relative percentage difference between the two compared softwares would still be exactly the same. Having this said, however, we think that there are no excuses in this world that could justify the fact that almost 60Hp respective 75Hp are missing in their tuning kits. The whole thing is an apparent fraud. BMW 325d with "290" horsepower The first case was about a BMW 325d 197Hp, where the customer with the competitor´s tuning device could change between Stage ECO that was supposed to provide 235Hp/500Nm, and Stage 2 that was supposed to provide 290Hp/600Nm. After the power was measured in Rototest we stated that their Stage ECO provided 204Hp/425Nm, which represented almost no increase at all. Their Stage 2 provided 231Hp/470Nm, which was far away from the fantastic figures that probably tricked some people into buying it. Thus, BSR´s optimisation of 249HP/512Nm with the PPC is, in reality, providing clearly more power and torque than their tuning kits when the power is measured according to the same standard. The following acceleration test also confirmed definitely that the power figures given by this company are only pure imagination. If there ever was 290Hp in this car, we would have noticed it in the acceleration test, but we didn´t. The simple reason is that their power figures are flawed." Länk | |
|
"BMW 335d with "380" horsepower The second case from the same tuning company was about a BMW 335d 286Hp. Here, the imagination was even more vivid as their Stage 2 including downpipe without particular filter was supposed to provide a mighty 380Hp/750Nm. When measuring the power output in Rototest the tuning only provided 306Hp/647Nm. The "380" horsepower strangely disappeared when facing a serious power test. BSR´s optimisation of 324Hp/660Nm is, just as in the previous case, providing more power and torque when the same standards of measuring power are used. And this is despite the fact that the company markets it as having 380Hp, requires that the downpipe be exchanged, and as the icing on the cake charges the customer almost twice the price. Since there was a downpipe without particular filter mounted on the car, and the customer wanted to keep it that way, we couldn´t perform a relevant comparing acceleration test on this car." |
|
Verdi |
Ja det måste vara V-tech. Vilken överraskning... :-) |
|
När jag hade min 218hk 530d testade jag både Vtech och BSR. Toppeffekten kändes i min buttdyno ungefär samma, BSR kanske drog ett par hundra varv längre innan den tappade effekt på toppen men jag hade problem med BSR-trimmet att bilen var HELT död innan laddtryck. Med orginalmappen och Vtech vad den lika stark som den ska vara innan ladd. När jag sedan plockade bort PF blev den ännu starkare innan ladd. Jag kan tex. säga att min 330D är maxad nu. Har en annan mapp där man märker att det finns mer vrid men effekten är ungefär densamma. Bilen blir bara mer svårkörd med denna mapp eftersom den vill spinna ännu mer. Gör man lite accellerationstester i högre hastigheter märker man snabbt att effekten är ungefär samma. Den finns ju en gräns för vad turbo och spridare klarar av att lämna. Gäller att hitta den bästa balansen där. Jag kan säga att jag har INGEN svartrök nu alls vilket jag tror är ganska ovanligt när det kommer till hårt trimmade dieslar utan PF. Byter jag dock till mappen med mer vrid kan det svartryka litegrann. Men använder som sagt inte denna mapp. _____________________________________ ///Mvh Chrille ( aka. Chriz Loud ) |
|
|
Det är ju många här på forumet som under lång tid har ifrågasatt deras siffror. Jag blir inte så överraskad att siffrorna inte stämmer. Däremot överraskad att skillnaden är såå stor mot uppgivna siffror. Det är säkert inget fel på de jämförelser som BSR har gjort men det går inte att bortse från att de har ett eget intresse i frågan. Den bästa jämförelsen vore om kunder själva jämförde sina trim från olika leverantörer på samma bilmodeller. Jag e själv sugen på att jämföra min 530xd bluefin mot en 530xd v-tech... |
|
| Var det samma bil det har testat? | |
| Ja om man läser texten så är det ju samma bil dom rototestat. | |
| Märkligt undrar om det är så för alla deras bilar. Jag menar min 325d är märkbart snabbare än kompisens 330d(orginal 245hk), borde ju inte vara fallet om det ovan stämmer. (båda automat, inte så mycket skills inblandat) | |
|
Är det någon som någonsin sett ett bromspapper på en 325d 197 med 290 hk? Alla andra tuners ligger ganska långt ifrån dessa siffror. Men höga effektsiffror säljer ju... Flåklypa |
|
|
Bromspapper på en 120d från 2008. Länk Finns mängder som ligger ute på olika forum. Jag har kört många Vtech modifierade bilar och de har alltid levererat vad de lovat. Enligt mig har Vtech i princip nio fall av tio slagit BSR på fingrarna när det gäller effekt, att hänvisa till ett test av en konkurrent är inte värt mycket för mig. |
|
| Men ett dynotest gjord i Vtechs egna bromsbänk det är helt OK att hänvisa till då eller????!?! :) | |
| Man får ju oxå titta på att dynotestet mätte upp bilen till 187hk. Vad jag vet hade inte x20d motorn det vid den tidpunkten. | |
| Jag tycker man främst ska titta på skillnaden före och efter trim, då spelar det mindre roll om bänken ger för mycket eller för lite, nettoökningen blir den samma. | |
| Ganska bra ökning på den här: Länk | |
|
Nordic X, det stämmer väl inte riktigt. Nettoökningen blir inte automatiskt densamma. Se detta exempel, en optimistbänk (O) och en pessimistbänk (P). Bilen vi använder i detta exempel har 175hk. O visar att den har 200hk före trim och 240hk efter trim. En ökning på 20% och 40 hk. P visar 150hk före trim och 180hk efter trim. En ökning på 20 % och 30 hk. Optimistbänken visar alltså på en effektökning på 33% (40/30=1,33) mer än pessimistbänken, fast båda visar en ökning på 20% gentemot originaleffekten. Alltså ger opimistbänkningen bättre siffror än pessimistbänken. Även om man tittar på siffror före och efter i samma bänk. __________ Mvh Grelle |
|
|
Grelle: ta 20% ökning på 175hk = 35hk i ökad effekt. ___ //Ulf |
|
| Förvånad att det inte blivit mer liv än så här i den här tråden : ) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.