|
|
|
|---|---|
|
Hej! På väg mellan Halmstad och Växjö i söndags tändes den oranga motorlampan på min Z4 3,0. Den betyder tydligen att det är något fel på avgasvärdena. Besiktigade bilen tre dagar innan utan något fel på några värden. Någon som har erfarenhet av detta?? ps det är en 05:a som gått 5500mil Hälsningar Hasse | |
|
Kan vara så extremt mycket olika saker. Bara att åka in och läsa av koderna. Gick bilen köra eller hamnade den i "limp mode" dvs att den knappt rör sig framåt? |
|
|
Märker inget alls konstigt med bilen. Den går perfekt på alla varv även tomgång. Startar perfekt när den är kall. Tycker mig höra ett svagt väsande ljud som jag inte känner igen, men det kan vara inbillning bara för jag lyssnar och letar. Kanske drar den tjuvluft någonstans men den borde inte gå riktigt isåfall. Det blir BMW-verkstad på fredag. Hoppas att dom hittar något om det nu finns något fel, och inte felsöker en hel dag. Hasse Z4 |
|
|
Väsande ljud låter som tjuvluft. Kan ju vara sprickor i luftbälgen eller en slang. inge som behöver orsaka dålig gång. Du kan ju felsöka själv köp startgas spraya överallt på insuget och slangar går tomgången upp eller motorn dör så har du en luftläcka nånstans. |
|
|
Tänds motorlampan så vet ju troligtvis bilens databox vad som är fel och borde inte ta lång tid innan BMW vet vad som är fel. De motorena är inte jättekänsliga mot tjuvluft så tror inte att den har reagerat på det såvidare det inte är till den gränsen att den börja gå konstigt. Fast där finns några kritiska ställen som gummit lätt går sönder med tiden. Skulle mer gissa att bara Lambdasonden har pajat eller fått något märkligt värde. Ens hörsel går upp 200% och helt plötsligt hör man minsta mekaniska ljud och börja analysera sen helt plötsligt är man Mekokondriker haha Men skriv när du fått en diagnos |
|
|
Roadwraith. Vad snackar du om, vad menar du? "Tänds motorlampan så vet ju troligtvis bilens databox vad som är fel och borde inte ta lång tid innan BMW vet vad som är fel." Ja det har vi ju märkt bmw kan ju inget utan byter bra delar hej vill tänds igen och de har ingen aning. "De motorena är inte jättekänsliga mot tjuvluft så tror inte att den har reagerat på det såvidare det inte är till den gränsen att den börja gå konstigt. Fast där finns några kritiska ställen som gummit lätt går sönder med tiden." Vad menar man här? Vad innebär jättekänsliga, är det tjuvluft och databoxen försöker reglera men hamnar utanför sitt reglerområde ja då tänds en lampa eftersom den lägger en felkod. "Skulle mer gissa att bara Lambdasonden har pajat eller fått något märkligt värde." Märkligt värde = för mycket luft utanför sitt reglerområde. |
|
|
Felet är analyserat! Det var en sprucken slang vid insuget. Konstigt dåligt material, bilen är en 05:a och har bara gått 5500mil. Borde hålla bättre tycker jag. Hasse Z4 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.