AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
12.260

snap in adapter iphone 5

Nu
16
Nusse78
BMW 330xd M-Sport -13
ni som oxå väntar på iphone 5 adapter kan detta vara något kanske

Länk

beställde en via ebay så får se hur den funkar när den kommer :)
Bi
124
Bimmer75
E70 X5 35d M-sport -09
Berätta gärna här när du installerat den hur bra den fungerade.
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Bmw har en egen adapter för iphone 5 sedan ett tag tillbaka. Finns på bla salesafter och leebmann24.de
Jag har inte beställt någon då jag ytterst sällan hade min iPhone4 fastklickad.
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Hörde mig för ang den igår på BMW Solna och där trodde man att den skulle kosta runt 2000 spänn när den väl dyker upp i "sommar".

Tycker det fungerar klockrent att koppla ihop iPhonen med bilen via Bluetooth. Musiken har jag på en separat iTouch som ligger kvar i bilen hela tiden.

Blir lite krångligt att komma ihåg att knäppa loss luren ur bilen varenda gång man hoppar ut. Med Bluetoothkopplingen kan luren alltid ligga kvar i fickan. Enda nackdelen jag kan komma på skulle då vara att den inte laddas när den ligger i fickan men det kan jag stå ut med :-)

Får se vad den kostar när den väl landar om det blir ett inköp eller om jag fortsätter med nuvarande lösning. Leebmann hade annars ett angenämnt pris :-)

Niklas

Fransosen
Nu
16
Nusse78
BMW 330xd M-Sport -13
fick adaptern på 3 dagar riktigt snabbt och smidigt, så ni som vill använda den utvändiga antennen och inte vill vänta så kan jag rekommendera den
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Fördelen att ha den fastklickad är att man kan köra Waze och inte få slut på batteriet.
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Den länken Nusse78 har i sitt första inlägg leder till att man får köpa denna adapter för EUR 9989,00 vilket i mina ögon känns en smula överprissatt minst sagt :-)

Jag väntar till den går att köpa i Sverige (kanske) för jag tycker det fungerar klockrent med Bluetooth men så åker jag inte så mycket bil om dagarna heller.

Niklas

Fransosen
ce
64
cederborg
M135iX-13
Någon som köpt snap-in adapter till iphone 5 ännu? Priser och erfarenheter?
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Japp, har den i min. Vet inte exakt vad den kostade, tog med den i leveransen. Själva adaptern fungerar fint, känns välbyggd och gör vad den ska. Telefonen är lätt att sätta i och ta ur, dock är den svårmanövrerad när den väl ligger i dockan, vilket oftast inte spelar någon roll förutom punkten nedan.

Integrationen med Spotify fungerar dåligt med dockan, eftersom det inte finns en Spotify-app (som BMW Connected kan prata med via BMW Apps) och det inte går att blåtandsströmma Spotify när telefonen ligger i dockan så blir det lite antingen eller.. Man kan starta Spotify manuellt när telefonen ligger i dockan och på så sätt få musiken, men då tappar du rattkontrollerna. Så när jag kör till och från jobbet skippar jag adaptern och har telefonen i fickan. Hoppas att Spotify och BMW kommer överens så att de integrerar Spotify i BMW Apps, då tror jag det fungerar klockrent för mina behov.

Förutom Spotify så fungerar BMW Apps och liknande fint. Eftersom telefonen ligger upptänd hela tiden så har adaptern en fläkt för att kyla telefonen.
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Jag köper originaltillbehör från Leebmann; betydligt billigare än i Sverige och deras service är förstklassig.

Länk

----
BMW CS/SC #6212
ce
64
cederborg
M135iX-13
Jag har hört att de dragit tillbaka adaptern för att de haft problem. Jag kan inte hitta någon som säljer den på nätet, inte heller tysken du refererar till.

Finns det någon som köpt denna som tillbehör efteråt och fått det att fungera?
ce
64
cederborg
M135iX-13
Jag har en "workaround" för att få Spotify och rattstyrning att fungera när telefonen ligger i dockan och således laddar och har extrern antenn-koppling. som går ut på att du kör ljudet via USB-anslutningen i vaggan istället för via bluetooth.

Jag har i och för sig en iphone 4s och dockan till den men jag antar att logiken är densamma

1. Sätt i telefonen i dockan
2. I media-valet väljer du sedan symbolen för musikgränssnitt för smartphones. Bilen kommer då förmodligen dra igång dina podcasts (så gör den i alla fall i min bil) eller kanske musik som ligger lokalt på din telefon (jag har inga lokala musikfiler så jag vet inte men jag skulle tro att BMW hårdstyrt det på att sätta igång iphones inbyggda musikspelare).
3. Därefter välj Spotify på din telefon (jag vet, krångligt och bökigt att böja sig som en banan för att navigera i telefonen när den ligger i dockan).

Då skall det fungera. Jag får efter några sekunder upp album art i displayen och kan styra volym och låtval från ratten. Problemet är att du inte kan gå härifrån. Väljer du tex att visa navigationen så kan du sedan inte gå tillbaka, då kommer den börja spela upp podcasts istället och du för göra om allt från början

Inte direkt 2013 detta, men det minst dåliga lösning jag hittat so far.

Det bästa biltillverkarna kunde göra vara att låta deras display vara just en dum display, eller åtminstone ha VALFRIHETEN att låta displayen vara en just en dum display så användarna själva kunde välja apparat för navigation, musik etc. Jag vågar påstå att alla smartphones på marknaden oavsett varumärke är ljusår före BMW vad gäller logik, användarvänlighet, snabbhet etc. BMW kommer aldrig komma ikapp och skulle göra sina köpare en stor tjänst om de kapitulerar och låter andra som är bättre på just detta få leverera in sina lösningar för underhållning, kommunikation och navigation. Men det lär väl aldrig hända antar jag. Synd, det hade gjort bilfärden trevligare, säkrare och höja kvalitetskänslan ytterligare
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Jo, jag har köpt den som ett tillbehör kan man säga. Kartongen låg i bilen när jag hämtade den, direkt från reservdelsdisken. Så det funkar så vitt jag vet. :)

Har använt mig av din workaround, det var den jag försökte beskriva kortfattat. Men jag håller med om att det inte känns 2013. Blåtandsstreaming funkar så mycket bättre vilket är lite synd. Men jag hoppas väl att det ska ändras, ryktet säger att Spotify snart ska komma till BMW Apps.
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Vad är det för fördelar med snap-in adaptern jämfört med USB-kabel förutom att man kan använda den yttre antennen?

Min nya bil kommer att ha navi Professional och apps så jag tänker köra min iPhone 4S inkopplad till bilen med kabel eller adapter. På den tänker jag köra Deezer för musik tills det kommer en lösning för Spotify. Sedan har jag en iPhone 5 som jag tänker koppla upp med blåtand. Eventuella samtal som kommer till min 4S är redan vidarekopplade till min iPhone 5. Kan detta funka?
ce
64
cederborg
M135iX-13
Snap-in adaptern ger dig laddning och koppling till extern antenn (bättre mottagning, åtminstone teoretiskt, svårt att avgöra om det stämmer) samt kyler telefonen med fläkt. Den ger också en koppling till BMW's egna system Connected Drive om du har det valet så du kan styra spelare i din iphone med rattreglagen och idrive. Om du har apps kan du köra tex Deezer som du nämner. Men mervärdet av connected drive tycker jag är mycket tveksamt, väldigt mycket lättare att köra valfri app på din iphone och bara skicka ljudet över bluetooth till systemet. Det går att styra även en bluetooth-uppkopplad enhet via reglagen på ratten. Med adaptern får du också möjlighet att få lite fordonsdata till BMWs app om du vill, körstil osv.

Jag har två telefoner inkopplade i bilen, du kan ställa in vilken du vill att systemet har som "förstaval" för samtal etc, inga problem.

Hela BMW system är lite struligt, konstig setup och märkliga navigationsvägar till funktion. Känns inte färdigutvecklat helt enkelt. Koppla upp sig på internet via BMW live som jag har tar 30-45 sekunder eller funkar inte alls (30% av fallen). = irriterande och kommer således aldrig användas. Utvecklingen av smartphones står ju inte direkt still heller, de kommer alltid vara steget före.
Ce
39
Ceedjay
BMW X3 m40i
Kan man streama högupplöst musik med BT till BMW?
Eller inte högupplöst kanske men 320 kbit/s som är max på Spotify.
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Bra fråga! :) Jag kör 320kbit på Spotify när jag streamar och blåtandsprotokollet ska klara av det utan större problem, men om den kör med det vet jag inte. Jag tycker att det är klart och fint ljud på mina 320kbit-playlists och att det låter sämre när jag streamar online där jag använder standard (96kbit). Men det betyder ju inte att den streamar i full kvalitet.
Lyfter denna tråden lite...

Jag har i X1an plug in, internet, BMW apps m.m. Var på BMW igår o de koppla in en iphone 4 i den här plug in grejen i handskfacket och då funkade allt - internetbiten funkar dock inte via blåtand.... De sa att stöd för detta finns ännu inte till iphone 5. Det stämmer inte? Kablarna ovan verkar ju vara iphone 5? Förstår dock inte riktigt skillnaden på de olika i länken.

Skulle det funka med en iphone 4 sladd och adapter för att ladda/använda 5an i utrustning anpassad för 4an?
ce
64
cederborg
M135iX-13
Svårt att förstå vad du egentligen frågar men iPhone 4 och iPhone 5 har olika kontakter = Du kan inte använda BMW's adapter gjord för iPhone 4 till en iPhone 5 och vice versa

Men det är så mycket nackdelar med dessa adapters i alla fall så jag skulle rekommendera att köpa ett instrumentpanelfäste till din iPhone (eller vad du nu vill ha) istället så kan du även se skärmen och dess innehåll (ex navigation, spotify etc.). Behöver du ladda den så använd den sladd som följde med telefonen (USB-kontakt som du kan koppla till uttaget i bilen)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.