AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
809

Tips om dragkrokar...

Ri
825
Ricke
540ia -97
1602 -71
Nån här som kan tipsa om billiga avtagbara krokar?Har kollat lite på Motor Nord,nån som tycker deras priser är vettiga??Pris:2875:- för en avtagbar dragkrok. Har hört som en annan skrev att man måste ta bort underredsmassan för att dom kollar det på besiktningen,men hur kan dom se det bakom kofångaren?Än har dom väll inte röntgensyn......Vad behöver man för kablar för att checkkontrollen ska fungera?måste man köpa det paket som motornord har för 1000:- eller går det bra med ett vanligt som man kan köpa på vilken mack som helst?Tacksam för alla tips om monterin av dragkrok,typ hur man får bort bakre kofångaren samt ditsättningen av kroken.
Länk

Mvh Ricke
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Har ett Bosaldrag typ det du beskriver, som jag monterade utan problem.Jag råder dig till att köpa med kabelsatsen för att slippa framtida problem.
Besiktningen ser inte mer av draget än du gör när det är monterat, däremot ska dom ha monteringsanvisningen vid besiktning.Hur du tar bort stötfångaren på en E34 vet jag ej men på E39 var det en baggis, ngr ,plastlåsningar sedan bara att dra bort.Men det vet säkert nån annan.

MVH
Hasso
Deliq
Enkelt att ta bort stötfångaren på E34 åxå.
Bänd försiktigt bort skyddslisten på stötfångaren. Där bakom sitter 2 muttrar på vardera sidan som lossas. För att det sedan ska gå smidigt att ta bort fångaren, så ta även bort plastinnerskärmarna i bakre hjulhusen.
Därefter bara att dra stötfångaren rakt bakåt.

M V H // Deliq

*** Var glad så länge du lever - sen är det försent ***
st
3.466
steaman
BMW iX3 50 xDrive G03 -2026 beställd
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Jag har monterat krok på både E34 touring och sedan och du behöver inte ta botr innerskärmarna bara göra som Deliq skriver. Vad gäller underredsmassan så skall den bort på anliggningsytorna mellan karossan och kroken och det är inte märkvärdigt. Om du har checkpanel måste du ha en box emellan kroken och bilens ordinarie baklampor. Eller också tillverka en egen med relän som kopplas emellan och matas från batteriet. Jag har själv köpt Monoflexdrag till båda bilarna och varit mycket nöjd. Bosal som Motornord säljer verkar vara likvärdigt. Däremot hade jag ett Kovildrag på en Alfa 164 som rostade alldeles kopiöst så det kan jag inte rekommendera.

Mvh, Steaman

Ri
825
Ricke
540ia -97
1602 -71
en liten fråga till bara:Jag har ingen färddator(bara klocka)och känner en annan som har lilla färddatorn och han köpte universalkitt med sladdar till dragkrokar på en mack och fick inga problem med nån checkkontroll,så nu undrar jag är det bara den stora färddatorn som ställer till vissa problem om man nu inte har den boxen som ni skriver om??

Mvh Ricke
st
3.466
steaman
BMW iX3 50 xDrive G03 -2026 beställd
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Det jag hört är att Checkpanelen, den som larmar om du har trasiga glödlampor etc., som avgör om du behöver den extra boxen.

Mvh, Steaman

Gr
624
Greger
535 -89
518i -87
billigast är att köpa ett beg. på skroten..
Ri
825
Ricke
540ia -97
1602 -71
Ja,bara man får med monteringsanvisningar eftersom bilprovningen vill väll se dom paprena?Ska höra med en skrot i närheten om dom kan fixa fram en dragkrok,ska nämligen ändå ha lite andra saker till bilen.

Mvh Ricke
Gr
624
Greger
535 -89
518i -87
jag köpte själv en beg på skroten..sen mailade jag tillverkaren av kroken och de skickade en kopia på monteringsanvisningen.....annars har de troligen en del sådana på bilprovningen eftersom de tog kvar min som jag visade upp där....
Ri
825
Ricke
540ia -97
1602 -71
oki....man kan ju undra varför dom behåller dom?Vore väll bra om du fick behålla lappen till denm dagen då du säljer vidare dragkroken eller bilen med dragkrok.....
sen kan dom väll hitta en del i datorn.När jag körde in med feta 17" hjul på min 520i-84 så slåg dom upp max tillåtna spårvidd o.s.v för att se om dom verkligen fick sitta på min bil,vilket dom fick he,he......
Mvh Ricke
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.