AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
3.254

X5 vilken fälgbredd till däck

Ga
8
Gamle1964
X5 4.8i -07 E70
Jag behöver hjälp i en däckfråga

Har köpt nya sommardäck till X5:an, jag beställde samma dimension som de gamla som satt på, 275*40*20. När däckfirman skulle lägga på de nya däcken sa de att fälgarna är av olika bredd, 10 resp 11 tum. Jag frågade om det funkade ändå och fick svaret att det är inga problem.
Ser nu att det ser lite skumt ut, de bredare fälgarna pressar ut däcken så de ser bredare/rundare ut, utseendet kan jag leva med, tycker inte det har ngt större betydelse.

Nu till själva frågan:
Påverkar detta på något vis även diametern på däcken som är monterade på de bredare fälgarna? Och om det gör det är det skadligt för bilen med hänsyn till drivlina/4-hjulsdrift???

Mvh

Fredrik
Bi
124
Bimmer75
E70 X5 35d M-sport -09
Du BÖR ha dimensionen som ska vara till din 11" fälg. Ifall det är skadligt för drivlinan kan jag tyvärr inte svara på, men skulle rekommendera att byta till rätt dimension. Det vill säga 315/35-20 på bakdäcken (11") och 275/40-20 på framdäcken (10").
Ga
8
Gamle1964
X5 4.8i -07 E70
Skit också, då sitter man med 2 nya däck som jag inte kan använda...
När du skriver "bör" av vilken anledning är det så?
Både jag och tidigare ägaren har kört med de gamla däcken som var 275 på 11" fälgarna hela dessa däcks livslängd, hoppas inte detta ställt till med något då?

Jag kan inte tänka mig att det skulle vara några problem. Om man bara har 19" fälgar så är ju dimensionerna exakt identiska fram och bak vilket innebär samma rullomkrets.
bunf: Jag kör på 19" med 9" breda fälgar fram och 255 breda däck och 10" 285 bak...
Bi
124
Bimmer75
E70 X5 35d M-sport -09
@Gamle1964: Jag är ingen däckexpert men det kan finnas risk att däcken slits på ett onaturligt vis. Men som sagt jag e inte helt säker. Du gör ju som du vill. Jag hade inte kört med däcken på det viset. Jag hade köpt två nya bakdäck och sparat de andra två tills det är dax att byta fram igen. Eller alternativt sålt de på blocket eller liknande. Det är ju säsong för sommardäck iaf.
Ga
8
Gamle1964
X5 4.8i -07 E70
Ok, jag ska kolla med BMW så får jag se, har pratat med däckfirman och de säger att det inte är någon fara.
Gamle1964: Så säger däckfirmor alltid. Oftast vet de inte särskilt mycket mer än hur går till att kränga på däck på fälgarna. Ibland klarar de inte ens det utan att skrapa sönder lacken på fälgarna.
...och ibland sätter de den breda fälgen på framhjulen utan att märka något när de hissat ner bilen...skojare är de ibland! Men Bimmer75 har helt rätt i dimensionerna, så skall de egentligen vara och så levereras ju bilen när den är ny.

/Anders
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.