AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
12.960

M5 e39 vägrar starta efter starthjälp använts.

Sida 4 av 4
På min 528 E39 hände nästan samma sak. Bilen stod i garage och jag höll på att plocka ihop den efter lack. I samband med att batteriet var dåligt laddat och jag la på en laddare, så vägrade den starta efter det.

I mitt fall var jag tvungen att bärga den till BMW Group. Inga andra kunde åtgärda EWS:en, och det låter ju rimligt i mina öron. Om EWS:en slår till (för att någon stjäl bilen, så vill man ju inte att någon så enkelt med INPA (som alla har) kan låsa upp blockeringen). På verkstad visade det sig att EWS-donet gått sönder, ett nytt måste beställas från Tyskland.

OCH, i mitt fall hände absolut ingenting när jag vred om nyckeln; inget klick från solenoiden, ingen startmotor, ingen bensinpump.
Wh
458
Wheelie82
530d f11 -16
i3 94Ah BEV - 17
Mm är det inte så att om inte nyckeln blir godkänd så går inte startmotorn runt ens? Men det kanske kan hamna i nåt knasigt mellanläge av något slag. Typ strömdipp i fel tidpunkt så nån minneskrets får fnatt. Konstigare saker har ju hänt.
Tror iallafall inte initiering av nyckel eller nyckelns batteri har något med själva motorstarten att göra. Det är separata system.
Men spännande att höra domen från verkstaden sen.
Ja jag hoppas novation tar in den snart. Den står hos dom och de tar den när det finns tid. Tur att jag jobbar alldeles för många timmar för tillfället så jag slipper tänka på detta alltför mycket. :-)
Sådär nu ringde dom från Novation. Ews enheten är kass/bränd/trasig. Ny beställd från Tyskland. Skönt att det nu löser sig. Kostnad 3500 inkl felsökning och ny enhet med kodning mm. Den måste ha blivit förstörd när jag använde startkablarna! Nästa vinter tar jag bort batteriet så som bmw föreskriver vid längre tids avställning och laddar det hemma istället....tack för all hjälp!
När du startade bilen med startkablar gjorde du det direkt på batteriet eller via polen i motorutrymmet?
Kopplade i motorutrymmet. Den strömmen räckte inte så vi kopplade starthjälp till batteriet där bak. Antagligen det som orsakade missödet.
Wh
458
Wheelie82
530d f11 -16
i3 94Ah BEV - 17
Skönt att det löste sig då. Blir nya ews en "klon" av den gamla brända eller får du ny nycklar med?
Nya nycklar blir det nog inte.
Nästan exakt samma som hände på min. Där var också EWS som brunnit, men på min bil fungerade all el (belysning etc), utom starten. Det hände absolut ingenting när man vred på nyckeln - inte ens ett klick fr aolenoiden.

Tycker det är pinsamt att en sådan grej går sönder för ingenting, och dessutom är så dyr att laga -- tycker BMW borde ta den pinsamma kostnaden själva!

Jag är ganska tacksam att det inte var något dyrare fel. Jag hinner köra bilen nån dag varje månad och en stor reparation hade nog fått mig att sälja bilen efter lagning då det inte är motiverat att bara köra 200 mil per år om kostnaderna drar iväg för mycket. Det blir dyra mil. Iofs blir jag glad bara av att titta på den...
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Om hjälpbilen stod med motorn på så kan det vara det som orsakade problemet.
En säker hjälpstart görs med hjälpbilen helt avstängd och sen vänta någon minut innan kablarna kopplas bort.
Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
E39 540iAT 00' Kompressor
Å andra sidan har jag startat min M5 med kablar i bak från både startboosters och bilar säkert 20 ggr... så det verkar vara random
man tycker inte den borde gå sönder det finns ju säkringar.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Säkringarna hjälper inte mot spänningar som blir när en hög ström abrupt försvinner. Men i allmhänhet kan man vara rätt vårdslös ja.

Jag har ALLTID min bil avstängd om jag ger starthjälp så är jag safe, iaf just då den andra bilen startar.
Bilen äntligen klar. Går som en dröm!
Visa användare
442
PWtec
BMW Z4 sDrive 35i
Porsche Panamera GTS -16

Pitkänen

Såg att Monstret bråkat med dig- du får snacka snällt med den nu:)
Gott att det löste sig!

Mvh Peter -förra ägaren....
Allt var med största sannolikhet mitt eget fel då jag säkert sabbade ews boxen med starthjälpen. Idag blir det helrekond av bilen sen ska jag bara njuta.

Btw. Hur mycket luft tycker ni det ska vara i fram respektive bakdäck, 245 samt 275 dimension?
Visa användare
442
PWtec
BMW Z4 sDrive 35i
Porsche Panamera GTS -16

Jag brukar trycka i ett par hekto mer än rekommendationen som finns på lappen innanför förardörren. Blir väl runt 2,8 bak och 2,5 fram har jag för mig.

Njut på nu....
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.