|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
| Jag bor inte i Stockholm utan i Norrtälje. Nu blev det Novation denna gång. Har alltid fått bra bemötande där. Jag tycker även att Per i Huddinge är kanon. Förhoppningsvis fixar Novation detta utan att det kostar massvis med pengar. | |
|
Roger på Novation är grym, och kundjänsten är det inget fel på. Perre är grymmare men kundtjänsten finns inte :-) |
|
| Kan Perre göra allt som en auktoriserad verkstad kan? Koda om databoxar, nycklar osv ? | |
|
Han kan göra mer än vad den genomsnittliga verkstaden kan, för det kan vara lite si & så med kompetensen på just elektronik/diagnos sidan när det kommer till; exempel kalibrera hastighetsmätare med annan slutväxel, oftast säger bara en auktoriserade verkstan - det där gör vi inte. men det går ju självklart...om rätta viljan finns och kunskaper. |
|
|
Eller som för min Alpina, (automatlåde issue) "vi får inte kontakt med styrdonet" - troligvis måste du byta converter. |
|
| Jag återkommer med rapport om hur det gick. För övrigt gick min nya v60 sönder den med så nu har jag två bilar som inte rullar. Blir tvingad att köra Kia (!) i några dagar... Mindre roligt. | |
| Just när det gäller nycklar så vet i sjutton om Perre kan hjälpa till dock? | |
| Ingen expert, men har läst om många liknande fall när folk har bytt batteri och startspärren gått i baklås. Och det enda sättet att häva startspärren ska va via nyckeln. Nyckeln är även den uppladdningsbar, så om du har haft den liggandes en längre tid är batterierna sannolikt urladdade.. Prova att stoppa i extranyckeln i tändningslåset i läge 2 så ska den börja ladda.. | |
| Läge två? Alltså låta nyckeln sitta i med tändningen på? Nycklarna har varit oanvända i 8 månader. Detta borde i såna fall drabba många som stället av bilen en längre tid? | |
|
Men själva transpondern till startspärr är väl inte beroende av batteriet i nyckeln. Batteriet driver ju sändaren till fjärrlåset. Dör batteriet går bilen fortfarande att starta men inte larma av/låsa upp. |
|
|
Gissar också på startspärr. Av alla med carsoft och INPA här så måste det ju finnas någon som kan hjälpa till i norrtälje kan man ju tycka. |
|
|
Vad hände med V60in? |
|
| V60 behöver ny generator. Bilen är nästan ny och har redan fått kopplingen utbytt på garanti efter 500 mil..och nu generatorn. Tur att det är tjänstebil så jag slipper betala. | |
|
startspärren fixas med "SYNC EWS" - tar ca 20 sekunder med INPA och det kan ligga nåt i den teorin - hände mig efter att bilen stått en längre tid, på min 540'a hade jag samma symtom - men det var själva nyckeln som lagt ner på den... funka med reservnyckeln. |
|
| Kan det vara så att det inte är själva startspärren som gåt in utan nycklarna som tappat syncen pga urladdat batteri och att de bara måste syncas in igen, det brukar man kunna göra med nyckeln i nåt speciellt läge i tändningslåset. | |
| Nycklarna är fräscha så felet ligger inte i dom tyvärr. | |
|
Men bilen har ju stått nästan strömlös, de kankse bara behöver initeras mot bilen. Det finns en massa guider för det. |
|
| Har du nån länk till hur man gör? | |
| Initierade nycklarna utan resultat. Märkligt nog så slutar en av nycklarna fungera trots att jag initierat båda två direkt efter varandra enligt instruktionsboken. | |
| Initierade nycklarna utan resultat. Märkligt nog så slutar en av nycklarna fungera trots att jag initierat båda två direkt efter varandra enligt instruktionsboken. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.