AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
12.961

M5 e39 vägrar starta efter starthjälp använts.

Sida 2 av 4
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Bensinen blir sämre under långlagring - tål bara några få månader och vatten som finns i luften kondenseras även om det är plusgrader och eftersom vatten är tyngre än bensinen lägger sig vattnet längst ner i tanken där pumpen suger...

Är det inte jättemycket kondensvatten kan det ofta hjälpa att tanka upp med fräsch bensin, dels får man då en oktanhöjning och samtidigt rörs bensinen runt så vattnet inte ligger på botten.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Riktigt jobbigt att tanken är full då. Borde den inte spotta och åtminstonde hosta till även om soppan är dålig?
Är det vatten i bensin så borde det lösas genom att pyttsa i etanol.
Men det är redan etanol i bensinen.
Jag har flera bilar som stått minst 3 månader och det är aldrig några problem.
Felet beror nog inte på gammal bensin.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Eftersom vattnet lägger sig i botten av tanken kan det bli väldigt hög koncentration av vatten just där pumpen suger...

Men jag är ändå lite tveksam till om det är kondensvatten....

Om du låter bensinpumpen stå påslagen en stund, borde det göra att pumpen suger upp ev. vatten och sedan går det i retur till tanken via returledningen.

Jag funderar på vad som hände när du kopplade loss startkablarna från "donatorbilen" och om din generator då laddade "fullt" samtidigt som ditt batteri var helt dött och inte fungerade som utjämning i elsystemet - då kan det rent teoretiskt bli väldigt höga strömspikar från din generator som i sin tur kan förstöra komponenter i elsystemet.

Men jag skulle försöka en gång till med startkablar och se om bilen startar.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Har du provat att sätta kablarna direkt på batteriet istället för i motorrumet?
Ja det har jag gjort. Alltså batteriet byttes igår så ström har bilen. Den startar dessutom på startgas.
Har du kollat alla säkringar även dem i motorrumet och bagageluckan.
Försök hitta bränslepumpsrelät för att se hur det ser ut eventuellt knacka lite på det.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Jag är tveksam till att vatten lägger sig fint på botten av tanken som förr i tiden nu när det finns en viss etanolinblandning i bensinen. Och har den stått fulltankad finns det inte mycket utrymme för kondensering heller. Däremot fäller det gärna ut salter, natrium i bränslesystem när bensin åldras. Har varit med om förgasare som flödar över och i flottörhuset har det varit rena saltkaret så att flottören hindras från att flyta upp helt.
Ska se om jag hittar några säkringar i motorutrymmet som är trasiga. Var hittar jag dom?
Vet inte om det är samma på m5 men i bakluckan har man bränslepumpsrelät.

Länk
Hittade inget fel på relät vad jag kan se. Är det någon som varit med om att soppapumpen är trasig trots att den surrar när man vrider om nyckeln?
DEt kan ju vara dåligt tryck av olika orsaker, tex dåligt flöde pga tilltäppt bränslefilter.
Ja det är sant. Får se vad min mekaniker säger. Ägaren till verkstaden ska komma hem till mig nästa vecka och felsöka på plats så jag slipper bogsera bilen. Snacka om riktigt bra service!
Min stod sen i oktober med kanske 15 liter bensin i och den startade direkt utan problem. Så har den alltid varit efter avställning. Tror inte det blir så mycket kondens som en del tror.
Blir galen av att ha bilen ståendes. Tror inte jag kan göra mer nu än att invänta mekaniker? Ska prova slå lite kring pumpen och se om det hjälper.
Liten uppdatering. Min mek va här precis. Soppapumpen funkar men av någon anledning bryts bränsletillförseln efter en halv sekund, motorn hinner tända till bara. Vad kan orsaken vara? Bilen slutade fungera för att den inte hade tillräckligt med ström. Kan ews eller startspärr vara den skyldige? Borde då inte reservnyckeln då fungera? Ska jag be bmw om ny nyckel? Kan de koda den utan att ta in min bil på verkstaden? Skumt att inte andra nyckeln fungerar. Vad tror ni?
Ingen som har en teori kring vad som hänt? Bilen bärgas till Novation på måndag. Bmw i Danderyd va inte särskilt intresserade av att ta sig an detta.
De var inte särskilt intresserade, vad sa dom?
Hörde direkt när jag pratade med verkstadskillen att intresset var svalt. På Novation var de intresserade och ställde följdfrågor osv.
Till Novation i Uppsala?

Varför inte Bil&Motorteknik i Huddinge när du ändå bor i Stockholm? Du kände inte till dem eller har dålig erfarenhet?

När det gäller E39 M5 finns det nog få som kan mer än Per Larsson i Sverige.

www.bilmotorteknik.se
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.