AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
12.967

M5 e39 vägrar starta efter starthjälp använts.

Sida 1 av 4
Idag skulle jag hämta min m5 e39 från vintervilan. Batteriet va tvärdött så jag tog starthjälp av en annan bil. M5:an gick då igång. Efter en stund när jag skulle åka fick jag kärringstopp eller så dog den bara för den saknade tillräckligt med ström? Jag köpte nytt batteri men den vägrar starta. Jag hör hur den tänder till men slocknar direkt. Vad kan det vara som hänt? Jag har låst och låst upp bilen flera gånger då jag trodde startspärren var igång. Nån dom har en tanke kring vad som kan ha hänt?
polskorna är rena och åtdragna?
Japp de är rena och åtdragna. Kan det vara soppapumpen då det kändes som bilen dog vid belastning?
Kollat Säkringen till soppapumpen?
Jag hann inte kolla säkringen. Sitter den i handskfacket eller i trunken?
kolla om den tänder till på startgas.
Startgas? Är det bara spruta in i luftburkarna?
jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
Dog bilen plötsligt under färd skulle jag tippa att din soppapump lagt av. Här hänt mig två gånger i två olika M5 E39.
Den dog efter jag kopplat bort starthjälpen och satt mig i bilen för att köra iväg.
JonasJonas. Bytte du pump själv dom gångerna det hände? Riktigt surt att tanken är full. Såg att vi bor i samma stad också..
Dog den när du kopplade bort starthjälpen så låter det som dåligt batteri eller ingen laddning.
Den dog inte på sekunden utan vid belastning. Nytt batteri införskaffades men bilen vägrar starta. Tänder till en halv sekund sen dör den.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Startar den igen med starthjälp?

Om den startar - mät spänningen när du kopplar loss sladdarna från "donatorbilen". Kan ju vara generatorn som har gett upp...

Felkoder?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Bo
189
Bobmeister
M5 E39 1999 - Carbonschwarz
VW Lupo 3L 2000 - Silberblau
Är det soppapumpen så kommer den inte gå igång ens några sekunder efter 1-2 startförsök.

Hur mycket bensin är det i tanken?
Det kan vara det "klassiska" felet med en jetstrålepump som är sönder.

///Motorsport
BMWCS medlem nr. 07078
Full tank är det i bilen. Den startar inte heller med starthjälp tyvärr.
Tänder den till på startgas?
Eftersom du använt starthjälp kolla även huvudsäkringen tror den sitter i bakluckan inte säker.
Nu är bilen hemma. Säkringarna ser hela ut, bränslepumpen surrar när tändningen slås på. Men startar fortfarande inte. Däremot gick den igång på startgas så av någon anledning får den alltså inte bränsle. Vad tror ni?
Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
E39 540iAT 00' Kompressor
Stått med soppa i tanken i kallgarage?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kan som sagt vara kondensvatten i bensinen.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Kondens? Bilen har stått i mysigt varmgarage med full tank.
Ok då är det itne ett tändningsproblem utan ett bränsleproblem eftersomden tänder till på startgas.
Kan ju vara så att det är tryck men dåligt, är filtret tilltäppt?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.