AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.084

Emmaljunga barnvagn i nya 3 serie touring (F31) kontra E91?

mo
50
mopack
530Xd E61 2008
2002 Mini Cooper S
Hejsan,

Har en lite fråga som jag inte lyckats få besvarat med att söka här på forumet. Jag går i funderingar kring en ny(are) kombi och skulle villja höra med er ifall ni vet ifall en Emmaljunga CityCross barnvagn går in i F31 samt/eller E91? Alltså nu menar jag utan att ta av hjulen såklart. Går den in på längden eller går den in på tvären? Hade uppskattat svar angående detta,

Mvh / Alex
I e91 går den in på tvären utan problem men det blir inte mkt plats över till annat, typ ett par matkassar är väl det som går in bredvid.
Jag har ingen erfarenhet av F31 men jag har svårt att tro att den är så mkt större. Ska vagnen in på längden måste du nog upp på 5-serien skulle jag tro.
mo
50
mopack
530Xd E61 2008
2002 Mini Cooper S
Hej M3_Rune,

Tack för svar angående E91. Då vet jag det att det inte är särskillt mycket plats över efter att vagnen gått in på tvärren. Någon som har erfarenhet av F31 så skulle det uppskattas. Annars får man titta på E61/F11 istället kanske?

Tackar för svar
Mvh / Alex

330d 2005 (e90)
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Jag har provat med en EM classic sport (liknar city cross fast med smalare hjul), både med ligg och sittdel i en F31. Båda går in på tvären, på längden funkar det inte. F31 har dubbla kassetter, en för lastskyddsnät och en för insynsskydd som begränsar utrymmet i längsled. Med sittdelen går den in ganska enkelt, medan liggdelen nästan tar i taket när man ska in med vagnen. Kan man leva utan insynsskydd så förbättras situationen. I båda fallen så finns en del utrymme kvar vid sidan av vagnen och framförallt framför då kassetterna tar i.
mo
50
mopack
530Xd E61 2008
2002 Mini Cooper S
DLC,

tack för svaret. Ok, men då är den ungefär som E91 då helt enkelt. Så lutar det antagligen lite mer mot en 5 serie så man kan slänga in hela vagnen på längden. Tack än en gång för svaren,

Mvh
Alex
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Ja, det är ingen stor skillnad mot E91. Är väl i storleksordningen +30l jfr med tidigare och de litrarna kan ju ha kommit till genom att flytta upp insynsskyddet en cm..
Verdi
Är väl inte alldeles givet att den går in på längden i en F11/E61 heller? Tror du måste prova för att vara säker.
Vi har en Emmaljunga Duo Combi och den går nätt och jämnt in i F11. Man behöver helst ta av hjulen om man skall ha chassi och liggdelen bredvid varandra och inte vill skita ner liggdelen med skitiga hjul. Även i X5 gick den knappt in.

Vi valde istället att köpa en Bugaboo Cameleon från England och använder den när vi skall iväg med bilen och Emmaljunga vagnen får rulla hemma vid långpromenader.

Vet inte hur City Cross är men många av Emmaljungas vagnar är rätt breda i både chassi och överdel.

/Anders
Verdi
Vi hade en Emmaljunga Nitro City Länk och den gick inte in på längden i en F11. Vi var faktiskt till Novation och provlastade i ett gäng olika bilar. Går in på bredden i en E91. Visst blir det mer golvyta över till annat i en F11 men...

En City Cross kanske är kortare ihopfälld? Länk
Ja
709
Jacky Ickx
530dXA -16

BMW CS #08252
Har själv en Emmaljunga City Cross och i en E91 går den enbart in på tvären. Den plats som blir över räcker till för begränsad packning men inte mer. Lösningen för oss blev en takbox för de tillfällen då man vill packa vagn + mer än några matkassar.

Väntar nu leverans av en F31; bagageutrymmet är några centimeter djupare och bredare än i E91 men jag tror inte det räcker för att ställa vagnen på längden (även om det med nöd och näppe funkade i en Saab 9-3 SC vars utrymmet är ganska jämbördigt med F31). Åandra sidan har vi snart passerat perioden då Emmaljungan behöver åka med...sulky duger i de flesta fall.

/J.I
Cr
1.095
Craile
BMW 520da Touring M-Sport -14
Hej.
På längden går den inte in i varken E61 eller F11.
Är nog bara Volvo V70 och Skoda superb som har det djupet i bagaget och kanske passat. Och hur kul e dom bilarna?...
Det är på tvären som gäller och då är det inte mycket skillnad på plats över mellan F11 och F31 iaf.

Verdi
MB E-klass klarar det mesta. Även en Skoda Octavia är rätt stor i bagaget har jag för mig...
mo
50
mopack
530Xd E61 2008
2002 Mini Cooper S
Hejsan,

Tack för alla svar. Om det inte är särskillt stor skillnad mellan en 5 serie och en 3 serie i utrymme i skuffen så blir det antagligen en 3 serie ändå. Ska ta med mig barnvagnen när vi åker tillhandlaren men nu känns det iallfall som att jag är beredd på att vagnen inte får plats på längden, utan bara på tvären. Tack än en gång för alla svar,

Mvh / Alex

330d 2005 (e90)
visst är det rätt så stor skillnad mellan 3 och 5 serien i utrymmet bak och även i baksätet. Du ska ju ha in mer än barnvagnen också samt nån ska ofta åka i baksätet osv.

/Anders
För att lägga till en till tråkig bil så går vagnen lätt in på längden i en Saab 9-5.
Vilket jag har fått tagit en hel del gliringar ifrån sambon för...

Jag har förövrigt nyligen bytt från e91 till e46 Touring och jag tycker nästan att e46an upplevs som rymligare i bagaget när vagnen är med.
an
255
anma0572
520dA Touring -12
I min 320 -02 som nu tyvärr är såld kunde jag få in en Briovagn med sittdel på längden genom att inte fälla ihop den helt och räta upp ryggstöd och sufflett och låta det vila mot baksätets rygg- och nackstöd. Lämpligen på den sida där barnstolen var monterad. Lite knöligt men det frigjorde en del utrymme vid sidan om vagnen. Det hade förstås inte gått med den fasta liggdelen men den använde vi bara i sex månader.

Jag funderar nu på att byta den nuvarande Audin mot en e91. Tror ni att samma metod för att få in vagnen på längden som jag beskrev ovan skulle kunna fungera i en sådan?

Anders
Visa användare
483
Tompak23d
iXM60 -23
Varför inte en 3-serie GT??? Där lär den väl få plats lr? Snygg är den också...

mo
50
mopack
530Xd E61 2008
2002 Mini Cooper S
Hej igen,

Jag menade inte att utrymmesmässigt att 3 serie och 5 serie var likadana, utan mer att det inte var någon skillnad pga vagnen var tvungen att vara tvärställd. Kanske skrivit lite tokigt av mig,

Mvh / Alex

330d 2005 (e90)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.