AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.963

Hur mycket är den värd?

Sida 1 av 2
Hej!

Har ni några tankar om den här bilen?
Hur mycket skulle vara lämpligt att ge för den?
Det är ett tändstiftsbyte som ska göras om jag köper den, innebär det att jag behöver lägga pengar på en service i samband med det eller kan man enbart byta tändstiftet?

Länk

Tacksam för svar! Hälsningar Hanna

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jag skulle inte betala mer än 110-120 nånstans. Sålde min 325 M-sport 2008 för samma pengar och inte ens det var lätt.

-------
//Lövet
Håller med, den var riktigt dyr! Jag tycker inte man skall betala mycket mer än Max 120 om man prioriterar fyrhjulsdrift.
Ok tack men om ni ser till utrustningen då? Är det värt att betala lite extra för? Jag vill gärna ha både navigation och panoramatak och det är riktigt svårt att hitta en som har båda tycker jag. Så ni tycker att jag ska erbjuda honom typ 110 000 då och se vad han säger?

En annan sak är att den långt tillbaka såldes av Kvarndammens bilauktioner...klingar det åt helvete dåligt eller spelar det inte så stor roll?
Är det så viktigt med navigationen? Det är ju en gammal DVD-baserad lösning med gränssnitt och grafik i klass med Pac-man :-) Du får en bättre lösning i en IPad eller telefon, alt lös enhet. På en såpass gammal bil tycker jag det spelar mindre roll.

Panorama är trevligt, kolla bara så det inte bullrar ovanligt mycket. En del tidiga 3-seriebilar hade problem med detta.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Inget problem med KVD. Det säljs hundratals tjänstebilar där per vecka. Inget konstigt alls.

-------
//Lövet
Tack för era svar! De hjälper mig!

Jag har väl fått för mig att det ser snyggt ut med navigationen :) sedan så har jag kört en gammal Saab -99 i måååånga år och nu är det dags att köpa något nyare..men du har säkert rätt! Det är kanske inte så viktigt :) panorama är ett måste..det ser så härligt ut! Men då ska jag tänka på om det skramlar! Tack för tipset!

Vad bra att jag inte behöver oroa mig något särskilt för KVD då :)

Men om ni hade fått välja hade ni valt en en bmw touring årsmodell 05-06 med utrustning (panorama navi sportstolar m.m. eller en -09 utan utrustning för samma peng?
hb
323
hbengtsson
E91 325iA Touring
E36 328iA

Dyr eller inte - jag reagerar på att den också SER rätt risig ut...säkert fin iordninggjord men om man inte ens bemödar sig med att hyffsa till bilen inför annonseringen så känner jag att det säger en del.

"Eller är det bara jag?"
U Brunnberg i Partaj
Nyare bil kontra äldre med utrustning så hade jag alla dagar i veckan valt den nyare om det rör sig om ungefär samma pengar. En från 2009 har dessutom faceliften.

Jag tycker en lämplig "must-have lista" på 3-serie är följande:

- Komfortpaket (Klima, parkeringsensorer mm)
- Farthållare
- Sportstolar (de har justerbart lårstöd och kan tiltas)
- xenonljus

Allt annat kan man klara sig rätt bra utan tycker jag.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Angående navigationen så fördrar jag att ha den i bilen alltid även om grafiken förmodligen inte går att jämföra med vissa portabla alternativ.

Jag använder den relativt ofta medan jag i princip aldrig använder min telefon eller surfplatta för att hitta rätt. Sen vet jag inte vad som är fel med Iphones kartor för alla som använder en Iphone för att hitta hem till oss brukar ringa upp för att dom inte hittar vår gata :)

___
//Ulf
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Kristoffer, håller helt med.

Programmer, iPhone har inga kartor, däremot kan man ladda ned Garmins app Navigon som är HELT oslagbar. Stenålders med en fast navi, en lös kan du använda i alla bilar du kör, bra mycket smartare. Dessutom går de supersnabbt att uppdatera. För mig är det helt ofattbart att man vill ha en fast navi.
Visa användare
1.266
Stanic
Bmw 335CIA Cab M-sport -07
Audi A6 Avant 2,0 TDI -12
Seat Ibiza 1,4 TDI -08
Iphone har ju googels kartor
Visst ser bilen risig ut på vissa bilder och det är säkert ett tecken på att han inte tar han dom den på bästa sätt, absolut! Jag vet inte varför jag envisas med att hela tiden återkomma till bilen..han köpte den i oktober 2012 så han har ju inte haft den så länge (fått firmabil) jag har kollat igenom blockets utbud och finner inte många andra..det är dessutom få som har panoramatak och det är ett måste :) jag får väl vänta och se helt enkelt.

Om ni fick välja hade ni tagit en 320 eller 325? är skillnaden stor?

Ok Kristoffer då ska jag börja titta på en lite nyare bil tror jag..-09 kom väl en lite nyare modell? vilka nyheter innebär faceliften? :)

Farthållare kan jag klara mig utan höll på att få panik en gång på motorvägen när jag satte igång den jag har i min Saab haha *BLOND*

Ni
958
Nip
320i-04
Farthållare var verkligen en oväntat favorit för mig - kollade inte alls på det när jag köpte.

Det ger klart med avslappnad körning, man låser på hastighetsgränsen och låter det rulla på.

För mig är det verkligen som amerikanarna kallar 'cruise-control'.

Tycker det är bra implementerat i BMW.

Vill man nyttja motorbroms inför rondell eller liknande, så trycker på I/O en gång, så kopplar den ur men är kvar i minnet för att låsa på senare efter 'trafikproppen'. Man måste inte trycka pedaler.

320 numera är 4-cylindrig, 325 6-cylindrig - det är rätt rejäl skillnad. Min 'bettan' är dock 6-cylindrig då E46 320 var det.

Ok tack men vad är skillnaden konkret Nip för det där med cylindrar är rena grekiskan för mig :)
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Det mest konkreta för den oinvigde är motorljudet. Det näst mest konkreta är nog att det är mer plats mellan kylaren och motorn på en fyrcylindrig än en sexcylindrig. :P
Haha ok :) men är skillnaden stor kraftmässigt? Eller spelar inte det så jättestor roll om jag tar en 320 eller 325?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Kraftmässigt märks det helt klart men 320 är ingen slö bil (om man varvar). Det beror lite på vad man har kört innan.

-------
//Lövet
Ja en gammal Saab 2.0 så en 320 räcker säkert bra men jag vill få snabb respons vid t.ex omkörningar. Drar 325 mycket mer bensin?
Faceliften innebär ett lite annorlunda (snyggare) utseende och en del förbättringar med nya motorer. Fast de flesta ändringar under skalet kom redan 2008 så jag hade nog kollat främst på bilar från 2008 och framåt.

Nej en 325 drar inte särskilt mycket men i och med att den har 6 cylindrar så drar den mer än 320 som bara har 4. Jag skulle gissa på att en normalcykel så ligger en 325 på ca 0,85-0,95L/mil medan en 320 gör samma jobb på va 0,70-0,80L/mil. Dvs en 1-1,5dL i skillnad per mil. På ett år blir skillnaden ett par tusenlappar kanske. Fast sen har 325 bättre prestanda...det är skillnad på 218hk och 150hk.

Ingen annan mer än du själv kan bestämma om det är värt det, rekomenderar dig att testa båda. Personligen tycker jag de mindre bensinarna är rätt trista och föredrar dieslarna i så fall men det är jag det :-)

Jag håller ändå med Ulf att inbyggd navi är grymt skönt och har vissa vettiga lösningar som att rösten hörs tydligt i ljudsystemet och att displayen är stor och tydlig (med extra vägvisare framför näsan i instrumentpanelen) som aldrig får i en IPhone tex. Hade det varit en nyare bil med hårddisk hade jag gärna betalat lite extra för det men inte för ett gammalt DVD-baserat system.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.