|
|
|
|---|---|
|
Har en X3 2012, uttagen i maj. Bilen har gått 3500mil och nu är det dags att byta bromsbelägg bak till en kostnad av 3017 kr på märkesverkstad. Tycker det är otroligt märkligt att beläggen inte håller längre än så. Har haft många andra bilar där byte bak inte har kommit före 10000mil. Finns det någon annan verkstad i Örebro som någon kan rekommendera för denna serviceåtgärd? | |
| Varnar den för dåliga belägg? | |
|
Låter som en felande slitagevarnare, alternativt så är det en anliggande broms eller fel på antisladdsystemet som kan vara orsaken. |
|
|
Ska kolla upp bromsbeläggvarnaren samt anliggande broms och antisladdsystemet.. Tack för tipsen. Inga andra med liknande intervall på bromsbelägg på sina X3:or |
|
|
Den elektroniska kraftfördelningen (istället för mekaniskt difflås) kanke är hyperaktivt på din bil. Arbetar väl genom att bromsa ev spinnande hjul. Bara en tanke... Oerhört kort livslängd annars. Med vänlig hälsning, Thomas |
|
|
På 12000mil blir det till att byta bromsbelägg bak 3ggr och 2ggr fram till ett totalpris på minst 15000kr. Allt enligt BMW. Inget fel på bilen utan, intervallen ligger som de ska!! |
|
|
har u tittat på beläggen eller går bmw bara på miltalet? |
|
| Enl bilens serviceindikering | |
| Har nyss varit på 10.000 milaservice och bromsarna bak var inte helt slut men byttes på min begäran, eftersom man på bes. en månad tid. upplyst mig om att det snart var dags. Arbetskostnad inkl. belägg gick på 1900 på BMW i Uppsala. | |
|
Min kärra sa att det är dags efter 6000 mil. Det har den inikerat direkt efter leverans, jag tänker iaf kräva en manuell besiktning tillsammans med en BMW tekniker innan jag godkänner byte... |
|
|
Bmw teknikern kommer säga att det är dags för byte. Konsulta en generell mekaniker istället som har kunskap i ämnet. |
|
|
Sant delorian, men jag kommer kolla på beläggen med mina egna ögon och kämpa för min sak iaf... |
|
| Hade samma | |
| Jag är BMW tekniker och jag som säkert många fler, byter gärna inte bromsar i onödan. | |
|
Min bil säger att det är dags för byte av belägg fram om 500 mil trots att det är nära på hälften kvar. Bak bytte jag strax efter jag köpt bilen vid 11500 mil. Skulle egentligen inte behövts men de var illa underhållna så de satt fast och var ojämnt slitna samt för att rädda bromsskivorna. Regelbunden okulärbesiktning, rengöring och smörjning av bromsarna säger så mycket mer än en slitagevarnare på ena axeln.. // Jonas |
|
| Min X3 3.0 LCI har gått 4500 mil och jag behöver byta bromsskivor bak :-( | |
|
Varför måste skivorna bak bytas? |
|
| De mytomspunna skeva bromsskivorna. Vibrationer i ratten vid inbromsninf. Hade den inne hos Novation i november men de tyckte jag skulle vänta tills servicen som är nu i maj eftersom de byter både belägg och skivor. Enligt Auto Motor Sport ett vanligt "fel" på X3. Fin treårs present till bilen ... | |
| Vet inte om det är så vanligt fel, tror det mest är skitsnack för att få folk att byta. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.