|
|
|
|---|---|
|
Hejsan. jag vet jag vet att det finns ett inlägg där en har förklarat hur man byter stötdämpare på en bmw e39. undrar bara om man behöver liksom ha nått som "håller" uppe bakaxeln när man lossar på stötdämparna och fjädrarna bak på en e39? Minns inte helt nu men när jag bytte stötdämpare bak på min gamla e34 så har jag ett svagt minne av att man måste liksom ha nått som håller kvar bakaxeln så att den inte åker ner t.ex i backen. va så många år sen jag bytte stötdämpare bak på en bmw. fram har jag gjort ett ex antal gånger. tackar för svaren | |
|
Hej När jag bytte på min 523i ( -00 ) bak, så behövde man istället en kompis som stog och tröck ner ( ca80kg neråt ) den sida man skulle byta för att få ut dämparen :) dock ej korrekt väg att göra det på, men det går. Så gjorde jag iaf! Sen när jag bytte fjädrar bak på 540n så betalade jag istället 2800 för o slippa ;-) Vänligen Mattias |
|
|
När man ska skruva nedre bulten på dämparen hjälper det om man har t.ex. en garagedomkraft att lyfta upp hjulet med så hålen kommer i nivå. |
|
|
tack så mycket för svaren båda två :D. bra tips som kommer hjälpa :D trevlig vecka. hoppas att det går bra nu för mig att byta :P men det gör det nog ^^ |
|
| Jag bytte nu idag båda bak. Inga konstigheter, la ett träblock i rätt längd mellan bärarm och balken i hjulhuset så att bakvagnen skulle hålla samma position medan fjäderbenet var borta. Sätter man dit ett längre/kortare borde en vanlig handvevad domkraft funka fint för att justera in bulthålet till fjäderbenet. | |
| tackar snajdaren för svaret :) börjar dra ihop sig för mig att byta stötdämpare snart :P ska ta era tips och följa de :) | |
|
Länk Där har du en bra guide för fram och bak |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.