|
|
|
|---|---|
|
Hej! Ska nu beställa en lambdasond, så jag undrar om nån vet någon bra lambdasond som man kan välja för bra pris? Har sett att skruvat.se säljer rätt så billiga universal lambdasonder! Länk kom med förslag och förklaringar! mvh! | |
| Biltemas för 499:- fungerar kanon. Du får skarva också lite krymslang över. | |
| Vill du inte det hade jag köpt på skroten istället för en 100 lapp. | |
|
Åh fan! Vilken bil använde du den lambdasonden på? Men om jag tar en lambdasond på skroten från en 528 e39 t.ex? Passar det tro? För det finns inga 325or ute på skroten nu! |
|
|
Kör just nu med 4 stycken nya på min E46:a. Rullat c:a 2000 mil hittills. Din bil. Länk Modeller som är samma. Länk Själva lambdan kan du ta, men det som skulle skilja är själva kontakten. Så fall får du skarva den. Det är inga problem att skarva, men använd gärna krympslang över, så du inte får fukta där sen. |
|
|
Jaha okej! Kanske värt att köpa då! Men så du tror att jag kan ta en lambda från en e39 eller e34, e36 318 också i stort sett? Men att jag får skarva om till kontakterna som sitter på nu! |
|
|
Utifrån egen och andras erfarenhet jag har hört om, håller Biltema (och andra "no-name-kinasonder") ganska kort tid. Skulle föreslå att du köper en Bosch, NTK (NGK:s lambdasonder) eller annat "kvalitetsmärke" - det brukar faktiskt bli billigare och framförallt mycket mindre problemfyllt än att köpa billigast möjliga... OM du skall skarva sladdarna till en lambdasond skall du ALDRIG löda dem - använd krymphylsor och skydda sedan skarvningen med krympslang. Anledningen till att man inte skall använda lödmetoden vid skarvningen är att då täpper man igen mellanrummen mellan ledarna och sonderna tar "referenssyre" via en av sladdarna i mellanrummen mellan metallkardelerna. Löder du får sonden helt fel referensvärden som den leverar signalen från = motorn får fel värden till insprutningen = går dåligt. Finns många handlare i t ex Tyskland eller andra länder på kontinenten som har bra priser på lambdasonder av god kvalitet, t ex: www.mister-auto.se Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Burkenbolt: Ja du kan ta från mer eller mindre vilken Bmw som helst. Bara du får samma antal kablar. Sitter 4 kablade på min och även på E36:an 92:a som jag hade tidigare. Har själv aldrig haft 4 cylindrig som exempel 318, så jag vet inte om det är 4 kablad lambda på dem eller 2 / 3 kablad på dem. Om det stämmer som Johan B skriver om billiga lambda osv är inget som jag vill svara på. Kan bara säga att jag är väldigt nöjd med Biltemas. Kört som sagt c:a 2000 mil med de 4 jag köpte till denna och de fungerar klockrent. Hade även Biltemas på E36:an och den körde jag c:a 11000 mil med innan jag sålde den med Biltemas lambda och fungerade där också. Priset avgör mycket för min del. Bmw ville ha 2000:- styck och viss skillnad på 2000:- och 8000:- för 4 nya till bilen jag har idag. Jag hade vilket fall som helst inte givit 600:- till skruvat som du länkade till. Då hade jag valt skoten istället. Hellre bytt lambda 6 gånger ;). Vad du än väljer mellan och behöver du skarva så se till att du får rätt på färgerna/ordningen kablarna sitter också krympslang över. |
|
|
Okej schysst för alla tips! Jag har en 325a 94, fast med en icke vanos motor, antingen 91 eller 92 årsmodell på den! Så har endast 1 lambda :) Ska kolla på skroten innan jag köper fr |
|
|
Okej schysst för alla tips! Jag har en 325a 94, fast med en icke vanos motor, antingen 91 eller 92 årsmodell på den! Så har endast 1 lambda :) Ska kolla på skroten innan jag köper från biltema i så fall! |
|
|
Länk Sond från Delphi (stor OEM-leverantör inom bilindustrin) för under 800kr: Länk Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Det verkade ju bra! Vilken ska man välja? |
|
|
Verkar som att det är olika sonder för manuell och automatlåda enligt mister-auto. Kan även vara olika för vänster- och högerstyrd bil... Enklast är att kolla i realoem.com efter art.nr på den sond du skall ha (knappa in chassinummer för att få exakt rätt nr) och sedan använder du det art.nr som sökbegrepp hos mister-auto.se på startsidan för att få upp olika alternativ. Räkna med minst en veckas lev.tid bara! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.