|
|
|
|---|---|
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Hej, Min bil har på Bavaria i Solna fått "airbag deaktiverad" i december 2012 (innan jag ägde den). Är det någon som vet vad man fysiskt gör på bilen då? Tar man bort nån sprängladdning eller hur funkar det? I lördags bytte jag min barnstol från framsätet, och satte den bak istället. Nu sitter min fru bredvid mig och airbag-lampan och börjat lysa sporadiskt. Den släcks efter nån halvmil och kan återkomma ibland under färd. Vad den valde att göra under besiktningen nu i morse var att återkomma såklart... en 2'a. :-( Ska den inte strunta i att lysa alls i och med att BMW kopplat ur airbag? Finns det någon vänlig själ med felkodsläsare (Carsoft?) i norra Sthlm som jag kan få lite hjälp av och säga mig vad som ev. skulle kunna fela? Tack för alla ev. tips. /Sb. |
|
Antar att det är passagerar stolen Du avser? Fick en Airbag inaktiverad av Bmw på en E39:a jag ägde tidigare. Man plockade inte bort själva Airbagen utan kopplade ur den helt sonika och bytte ut bältet med som ersattes med ett annat av annan typ. |
|
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Du har nog rätt. Minns nu att jag har nån ask med gamla bältet i, som jag fick av föregående ägare. Ja det är passagerarsätet, precis. Vet du om man typ kopplar ut kablar fysiskt eller om de kopplar ur "mjukvarumässigt" i datorn bara? Vet du om sensormattans funktion finns kvar även om airbag är urkopplad? /Sb |
|
De kopplar ur kabeln fysiskt och kodar om (mjukvarumässigt) styrenenheten så den inte larmar. Skulle tro att alla andra funtioner kvarstår. Ditt fel har inte med urkopplingen att göra. Du måste läsa felkoderna för att veta vad det är, /Jonas |
|
Ok jag förstår, tack Jonas. Således söker jag någon i Sthlm, eller någon Sthlms-förort någonstans som har Carsoft diagnos och har tid med mig en liten stund och kan titta vad för felkod jag ev. har? Skulle vara enormt uppskattat, är inte så haj på sånt. /Sb. |
|
På min e46:a monterade de ur airbagen och bytte bältet. Jag fick dessutom skriva på ett papper att jag godkände att de gjorde så. Airbagen bevarades sedan på bilfirman, ifall jag vid senare tillfälle ville ha den imonterad igen. BMW CS #5206 |
|
| Vad kostar det egentligen att koppla ur Airbagen? På Audi vet jag att dom tar ca 1000:- | |
|
Jag har gjort det ett par gånger på både E46 och E39 och om inte bälte behöver bytas så har det landat på ca. 1000kr. ___ //Ulf |
|
Jag har ett kvitto på't i min bildokumentation och nu minns jag inte om det var fler saker som förre ägaren köpte nåt mer småplock samtidigt men jag vet att bältet byttes iaf och kvittot var på över 3000:- Har fått tips på en Power-medlem i Södertälje som har Carsoft men det är en rejäl sväng för mig som bor i norra Sthlm. Någon med Carsoft diagnos som bor närmre? /Sb |
Nu har inte airbaglampan lyst någon gång på 4 dagar av någon anledning. Jag åkte upp på obokad ombesiktning och bilen är nu godkänd. :-) /Sb. |
|
Den gången jag fick byta bälte så fick det på ca. 2500kr varav 1500kr var för nytt bälte + montering. Det nya bältet jag då fick klarar både med och utan airbag så man behöver inte byta tillbaka när airbagen åter ska aktiveras. ___ //Ulf |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.