|
|
|
|---|---|
|
Har en 330d e46a vars ac inte fungerat på några år.. Var nere hos en kylfirma förra veckan och fick systemet fyllt, provtryckt och konstaterat att det inte läcker. Problemet jag har är att magnetkopplingen inte slår när ja slår på acn i kupen. Vart är bra att börja felsöka?, Ska man börja med att tvångsköra kompressorn för att se om magnetkopplngen slår till? Eller vad påverkar annars att kompressorn inte startar förutom lågt tryck? Mvh Erik | |
| Troligtvis def elfläkt till motorn... | |
|
Okay, ska testa och mata med 12v och se om det är något liv i den. Vet du om det är en två läges fläkt? |
|
| Den har steglös reglering av hastigheten. Men själva motorn borde väl fungera på 12v direkt. | |
|
Jag har nu bytt till en ny kylfläkt då den gamla mycket riktigt var kass. Dock hjälpte det inte då kompressorn fortfarande inte startar! Vad är nästa steg att kolla? Mvh Erik |
|
| Ingen som har någon idé på vart man ska fortsätta felsöka? | |
|
Fråga klimatstyrenheten i bilen vad som är fel! Då kan se också se om den har förstå att du satt på ACn och om den kommenderar magnetventil aktiv osv. |
|
| Det går väl inte med en vanlig felkodsläsare? | |
| Om inte magnetventilen slår till får du väl byta kompressor? | |
|
Att börja med att läsa ut felkoder är ju alltid en fördel, men har man inte den utrustningen så skulle jag ha börjat med att mäta tryckvakten om den är ok så gå vidare med att mäta ifall det finns spänning fram till magnetkopplingen! Om ja så skulle jag resistans-mäta magnetkopplingen detta behöver dock inte säga något om ifall den är hel eller inte, är de genomslang i spolen så att de jordar så får man felaktivt värde. Men får man noll så kan man anta att den är trasig! Givetvis har man kollat alla säkringar och reläer innan, men de antar jag att du redan har gjort efter som du har gett dig på att byta en elfläkt. Systemet kan väl knappast känna av ifall den snurrar eller inte... |
|
| Det vanliga brukar vara kompressorn då den börjar gå tungt, slutar med haveri. | |
| Men den bör jag bara kunna lägga 12V på och tvångsköra va? | |
|
Låter som skuren kompressor... Åk till någon bra AC-firma så kan dom väl avgöra det rätt snabbt. BMW - Allt annat orsakar illamående. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.