AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.689

DME / DDE - 65 Camshaft angle pulse generator, behöver hjälp

bl
521
blade80
E46 330xiA, 2001
Hej,

Har en E46 330xi 01 som gått 18500 mil.
Jag har problem med att bilen ibland känns lite klen. Trycker jag gasen i botten så svarar den inte alls som den gör när den går som den ska. Ibland får startmotorn snurra några extra varv också innan den startar. Detta händer ibland som sagt, stänger jag av motorn och startar den igen så kan det rulla på som det ska igen.

Körde en felkodsskanning med ett interface och carsoft 6.5 och fickdetta fel:
65 Camshaft angle pulse generator
B;W Part Nr 7511570
Hardware Nr 03
Software Nr 53
Diagnose index 60
Code index 00
Bus index 11

Till saken hör att jag inte har så mycket kunskap alls om hur tillförlitlig interfacet är eller om jag gör rätt. Den här gången hade jag bilen igång när jag felsökte. Spelar det någon roll? Kan någon utbilda mig lite på interfacet?

Skulle detta fel kunna vara orsaken till mitt problem?

Vad skulle det kosta mig och kan man göra jobbet själv?

bl
521
blade80
E46 330xiA, 2001
Hittade dessa:

Länk

och

Länk

Finns det flera och kan man utröna vilken som jag måste byta med hjälp av felkoderna?

bl
521
blade80
E46 330xiA, 2001
Måste man nolla koder också innan bilen går som den ska?

Kan detta ha någon inverkan på bränsleförbrukningen?

Nej det ska du inte behöva göra.
bl
521
blade80
E46 330xiA, 2001
Nu har jag bytt sensorn men nu går bilen än sämre. Start är svårare än tidigare.

Har Schmiedmann så dåliga sensorer eller är det något annat?

Nollade felkoder men dom kommer tillbaka.

Har jag gått i eftermarknadsfällan och måste gå till BMW å köpa en original eller finns det billigare originalsensorer någon annanstans?

Sensorn som jag har nu är jämntjock hela vägen (delen som går in mot kammen. Den som satt i tidigare var smalare vid spetsen och sen tjocknade den av. Dom såg alltså inte exakt lika ut. Någon som känner igen sig?
St
80
StefanE
325ti Compact -04
65 Camshaft tror jag är nr 18 på den här bilden.
Länk
Dina länkar går till nr 5. Vilken har du bytt?

Med reservation för att jag har helt fel.....
Har precis köpt en e36 compact med M52-motor och har felkod 65.
St
80
StefanE
325ti Compact -04
Såg fel, länkarna går till båda...
Vilken bytte du?
bl
521
blade80
E46 330xiA, 2001
Jag bytte den på insugssidan. Mailade Schmiedmann och dom hade haft fler som hade haft problem med den här. Dom skulle skicka en annan som bör fungera utan problem, annat märke.
Prova och mät dem för att se om du får en diff.
Borde göra likadant med den andra.
St
80
StefanE
325ti Compact -04
Jag håller tummarna för att den nya fungerar bra.
La
305
Latorparn

325da Touring -08
120dm -14
Saab Sonett 3 -72
Kamsensorer köper man orginal. Pirat har tveksam kvalite. Vet av egen erfarenhet.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ja, kam- och vevaxelsensor, samt LMM bör man köpa BMW original eller åtminstone "märkestillverkad" (t ex. Bosch, Siemens eller liknande).

Billiga piratgivare är ofta dåliga och kan göra att motorn går sämre än innan men samtidigt inte sätta felkoder - det kan göra att felsökningen blir svår och förvirrande...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Johans svar stämmer rätt bra måste jag säga.
Man ska köpa en sensor av de stora kända fabrikaten så man får bra kvalite.
Bosch går dessutom att hitta billigt på ebay helt nya.
Sök på bosch original.
bl
521
blade80
E46 330xiA, 2001
Får en ny snart nu, får se om den kommer imorrn.

Det konstiga är att nu när jag kört bilen ändå så kan jag säga att den en dag gick hur bra som helst och även nästa dag...nästan hela...sen började det som vanligt igen. Knepigt de där tycker jag.

...men men, det är en ny sensor på väg och den ska bytas så fort jag får hem den.
La
305
Latorparn

325da Touring -08
120dm -14
Saab Sonett 3 -72
Min 320 kunde gå bra ena dagen och startade knappt nästa dag. Gick den dåligt vid start så kunde man stänga av den och starta om. Då gick den oftast bra igen. Felkod på kamaxelsensorn. Bytte till en orginal och bilen går som en klocka igen.
TB
22
TB303
320i Sedan -00
Köpte pirat hos Schmeid... Tror det stod Mahle på förp?
Efter två veckors anv. så startar den finfint när den blivit lite varm och lägger inte av på tomgång som förr. Dock vid enstaka tillfällen får jag nöta lite mer på starten innan den tänder. Tycker även bränsleförbrukningen gått upp en aning efter bytet enl. datorn. En originalgivare skulle vara väl värd att testa trots allt. Mina cents efter lite utvärdering.
Mahle är en stor tillverkare av tänddelar bla.
Länk
bl
521
blade80
E46 330xiA, 2001
Det är en Mahle jag har nu som inte funkar bra.
bl
521
blade80
E46 330xiA, 2001
Så där, nu sitter det en Hella-sensor där och nu rullar bilen som den ska. Nu återkommer inte felkoden heller. Bra bra, då var de där ur världen.

Försökte lossa solenoiden när motorn var varm igår och det gick helt enkelt inte. Fick vänta till idag när motorn var kall och då gick det betydligt enklare.

Köpte några nya klipps också som fattades till bland annat luftburkens intag i fronten. Nya fräscha som inte hade några jack och klämmärken och motorutrymmet blev lite finare. Synd bara att jag kladdade olja på svåråtkomliga utrymmen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.