|
|
|
|---|---|
|
Har läst Länk och kollade in detta batteri Länk 100Ah med Starteffekt 800 Aen, vilken starteffekt bör batteriet ha till min v8a? Idag sitter ett bmw orginal på 90Ah ( från 2009 ), men starteffekten står inte pga skada på ettiketen. | |
|
Vänligen Mattias |
|
|
Hade jag sökt först... Enligt hasso: minst 100Ah / 720 starteffekt. Dock hittar jag inte hur stort batteri man kan trycka ner i baljan. Någon som vet hur stort batteri man kan få ner utan modifiering ? Vänligen Mattias |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Batterier har för det mesta standardmått dock med olika polplaceringar., det du länkar till har jag i min 540 sedan 2 år tillbaka, även i den nyinköpta 318 dock en mindre 80AH. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Varta finns till bra pris - kring 1000 kr levererat hem till dörren - på www.ebay.de. Det hade jag tagit om jag haft tid att vänta några dagar. |
|
| Effekt mäts i watt f.ö. Har ingen aning om av Aen är, och får inga träffar på det när jag Googlar heller. Konstigt att inte Google hittar det. | |
| Kan Aen vara ampere? 800 ampere blir i så fall 9.6 kW vid 12 volt - ganska imponerande! | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det ska vara värdet vad batteriet kan leverera vid -18C sägs det. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Hej, blev ett 100 Ah Startbatteri Nordström Silver , om hasso har ett är det sanolikt bra saker ;) vänligen Mattias | |
|
Fick batteriet igår, monterade det idag, vid leveransen höll batteriet 12.53v vilket borde vara runt 70%(?) laddning. Lite lågt tänkte jag, men installerade det iaf. Mätte på tomgången över polerna och då laddade 14.0 - 14.2v med det nya batteriet i. Körde ca 5km, stannade två gånger ( på en returpunkt med lite skräp ) och åkte hem igen och då var laddningen över polerna nere på 12.4v! Bilen fick stå ca 3tim och jag testade igen, då laddade den 14.05. Körde ca 2mil, stannade och mätte över polerna igen och då var den nere på 11.63v! Men batteriet ur och innomhus visade den 12.23v... Dock grönt i titthålet ( =Bra?? ) Jaha, kanske är generatorn då... Min tur som vanligt :) Ska se över om jag har vattenkyld generator eller ej, ingen aning hur jag ser det dock. Ska se över jodningen runt generatorn i en GDS-hall, såfort min ctek 5.0 har laddat batteriet fullt. Eftersom generatorn laddar vid start ( kallstart ) så undrar jag om någon varit med om det förut? Tips? Vänligen Mattias |
|
| Vill bara tillägga att generator/batterilampan lyser/blinkar ej iaf. | |
|
Någon som har en bra översynsbild på hur jordningen är dragen i motorutrymmet på en e39 540 (m62tub44 -99) ? Ska riva bland jordkablar mm efter kl15 idag, hoppas det inte är generatorn som är rökt utan bara kass jord/dylikt. Vänligen Mattias |
|
|
Gjorde en ny tråd i Samtliga bmw-delen av forumet, med lite nytt jag gjorde idag, idér uppskattas... ( Länk ) Vänligen Mattias |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.