|
|
|
|---|---|
|
Tjena! Det är dags för oljebyte i min 545i. Har 12 L Mobil 1™ Peak Life 5W-50 liggandes hemma. Vet att BMW rekommenderar Castrol. Men vad tror ni om denna oljan i min bil? Ska köpa BMW orginal filter. / eacan | |
| Märket spelar mindre roll, däremot vill väl dessa bilar ha bmw LL04 0-30 eller 5-30. 5-40 borde ju gå bra med men 5-50 kanske är lite tjock? | |
|
Motorn lär inte gå sönder om du slår i en lite tjockare olja men motorn är optimerad för ganska tunn olja - upp till xW40 i viskositet. Det är inte jättestor skillnad i varmviskositet mellan 5W50 och 5W40 men det blir lite mer effektförlust med en tjockare olja och det ger lite sämre effekt och något högre förbrukning - i storleksordningen 1-3% i båda fallen. 5W50-oljan är inte heller LL-klassad, vilket gör att den inte är lämplig att använda under BMW:s långa serviceintervall, men byter du oljan en gång extra i "halvtid" är det inga problem med oljans hållbarhet. Mobil-oljan du nämner, är i sig en bra olja som kanske framförallt ger lite fördelar i äldre/slitna motorer och/eller vid väldigt hård körning under sommarhalvåret (t ex dra husvagn, bankörning etc.). Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack Johan, jag byter i "halvlek" då jag precis köpte bilen och iDriven säger att jag ska byta olja om 600 mil. Men enl service boken så har inte oljan byts sen i slutet på 2011, vilket gör mig lite nojjig.. Känns som 5w50 oljan gör mer ont än gott då? Eller vad skulle du göra? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.