AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.349

Olja BMW 545i

Tjena!

Det är dags för oljebyte i min 545i.

Har 12 L Mobil 1™ Peak Life 5W-50 liggandes hemma. Vet att BMW rekommenderar Castrol.

Men vad tror ni om denna oljan i min bil?

Ska köpa BMW orginal filter.

/ eacan
Wh
458
Wheelie82
530d f11 -16
i3 94Ah BEV - 17
Märket spelar mindre roll, däremot vill väl dessa bilar ha bmw LL04 0-30 eller 5-30. 5-40 borde ju gå bra med men 5-50 kanske är lite tjock?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Motorn lär inte gå sönder om du slår i en lite tjockare olja men motorn är optimerad för ganska tunn olja - upp till xW40 i viskositet. Det är inte jättestor skillnad i varmviskositet mellan 5W50 och 5W40 men det blir lite mer effektförlust med en tjockare olja och det ger lite sämre effekt och något högre förbrukning - i storleksordningen 1-3% i båda fallen.

5W50-oljan är inte heller LL-klassad, vilket gör att den inte är lämplig att använda under BMW:s långa serviceintervall, men byter du oljan en gång extra i "halvtid" är det inga problem med oljans hållbarhet.

Mobil-oljan du nämner, är i sig en bra olja som kanske framförallt ger lite fördelar i äldre/slitna motorer och/eller vid väldigt hård körning under sommarhalvåret (t ex dra husvagn, bankörning etc.).

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Tack Johan, jag byter i "halvlek" då jag precis köpte bilen och iDriven säger att jag ska byta olja om 600 mil. Men enl service boken så har inte oljan byts sen i slutet på 2011, vilket gör mig lite nojjig..

Känns som 5w50 oljan gör mer ont än gott då?
Eller vad skulle du göra?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.