|
|
|
|---|---|
| som rubriken lyder, min airbagslampa lyser hela tiden. vad säger de på besiktningen? | |
| Att den inte får lysa... räcker inte med att släcka den heller. | |
| okej.. jag fick en tvåa för att den inte lös så jag öppnase upp och såg att där inte var någon lampa och när jag satte i lampan så lyser den hela tiden, den går alltså i te igenom? | |
| Nix, den kommer inte att gå igenom. Enda som funkar är att ordna det. | |
| okej, hur ordnar man det? vilka olika fel kan det vara? | |
|
Är det en E39 är det säkert sensormattan i passagerarstolen. Kolla felkoderna, kan oxå funka släcka felkoden så du kan besiktiga innan den kommer tillbaka. |
|
|
För mig var det bältessträckaren, men det kom man på först efter att det beryktade tändkablaget bytts. Felkoden var tändkrets. Byttes på BMW. Att byta kabeln kostar ca 1000, sträckaren kostar 1200 plus arbete. Iofs enkel att byta, men man skall ju som sagt vara klar över att det verklign är den som skall bytas, och det är svårt utan servicedator. |
|
| Med risk för att låta helt inkompetent, men hur kollar jag felkoderna? | |
|
På vår förra bil, en E39 lös, lampan när vi köpte bilen. Jag trodde det berodde på att passagerarairbagen var urkopplad. Det var dock gjort av BMW och här lärde jag mig att när de gör det påverkas inte varningslampans funktion. Av en händelse råkade jag upptäcka att en kontakt var urdragen/hade glidit isär under passagerarstolen. Satte i den, vred om tändningen till läge ett och lät den stå där med alla förbrukare avstängda en halvminut. Voilà! Airbaglampan slockande sedan efter några sekunder var gång man vred om tändningen under de åren vi hade bilen. Så har du tur behöver inget vara trasigt. Några månader senare kom lagändringen om att lampan måste indikera rätt funktion, så då blev man lite extra glad. |
|
|
Om du inte vet det, så är nog det enda sättat att vända dig till BMW verstaden. Det går att kolla själv, men du behöver särskild utrustning, och även om du får fram koderna kan dessa vara svårtolkade. Man måste veta vad man håller på med för att få det rätt, och att chansa kan bli dyrt. Om det skulle vara sensomattan finns det billiga fixar, sök på forumet, finns en del trådar ang. det. |
|
|
Bor du i Sthlm så kan kan hjälpa dig Med problemet |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.