AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
19.391

Efterspänna hjulbultar - är det någon som verkligen gör detta?

Sida 3 av 3
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Momentnyckel, 120Nm för M12 och 140Nm för M14.
Vilket är mycket lägre än de flesta drar åt med, när de använder fälgkors eller förlängare från Biltema m.fl.
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Jag har hobbyskruvat i 40 år och hunnit med att skruva på det mesta och har även totalrenovera några motorer och växellådor. Och ändå blir man förvånad över vad svårt det är att bedömma högre moment. Beroende på åtkomlighet, typ av verktyg, arbetsställning mm. Oftast går det väldigt bra med känsla, men momentnycklar ger vetskap om att det ÄR rätt.
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Jag fortsätter på ämnet momentnyckel.... Så här såg det ut när jag första gången försökte ta bort hjulen på min 328. Hjulen monterades av Hedins bil, innan bilen levererades på senvintern i år. Ingen momentnyckel/momentstav har använts här...

Länk
Länk
50
814
50+medbmw
X2 20d xdrive -18
Z4 3,0si Coupé -07
L G LP-560-4 -12
Mats: Jag antar att det inte är handdraget från Hedins bil. Jag har då aldrig haft några problem att lossa på handdragna muttrar.
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Nej, snarare beviset på resultat när man drar för kung och fosterland med hjälp av maskin. Jag bytte ut totalt fyra skadade hjulbultar.

Men ingen skugga över Hedins bil, det kan ha hänt på vilken firma som helst.
16.574
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Vettiga firmor har momentbegränsning i dragaren. Förstår inte att inte alla har det. Sist jag bytte däck på firma (gör det oftast själv) stog killen och drog med dragaren "brrrrrrrraaaaaaapppppp" och jag tänkte att de där får jag väl aldrig loss. Men se det var inga problem alls.

-------
//Lövet
Visa användare
1.716
635 CSi
325i T -89
525i Executive -96
635 CSi -86
B7 Turbo Coupé -86
BMWCS#5430
AlpinaCS#033
Jag drar alltid med momentnyckel 120 Nm, korsvis i flera steg. Jag har också varit med om att firmor drar åt för kung och fosterland. När jag körde e30 för flera år sedan så hade en firma sträckt två bultar så pass att dom tydligt smalnade av på mitten. Jag behövde ett meterlångt rör och tog i så jag fick blodsmak innan dom lossade. Dessutom hade dom smetat på en silverfärgad pasta på bultarna. Jag vill alltid ha mina gängor torra eftersom jag förutsätter att BMWs angivna moment gäller torra gängor.

vacker förare ska ha vacker bil:)Länk
Visa användare
429
Crille-Boy
X3 30e -21
Drar med vettigt moment för hand efter byte, hade en episod för 8 år sedan där alla 4 däcken lossnade på E4. Inte bra. Fick stopp på bilen då det kändes fel, drog åt alla bultar, sen direkt tillbaka till däckhotellet och drog iväg några mindre trevliga superlativer.... Har bytt däckhotell efter det.

Crille
K2
348
K2
523i -97
Efter min erfarenhet är det jättebra om man kan dra hjulbultarna med momentnyckel.

Men skiftar man hjul för hand så kan det vara så att man får rätt moment men att det ändå lossnar litet över tid pga att hjulet inte var exakt perfekt vid bulthålen när man drog.

Vibrerande verktyg eliminerar nog mycket av bekymren med det.

Men... efter att ha varit med om lösa hjulbultar på inte mindre än två olika kärror senaste åren - trots dragning med momentnyckel - så ser jag det som självklart att efterdra efter några mil. Tar ca 1 minut.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.