AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
19.392

Efterspänna hjulbultar - är det någon som verkligen gör detta?

Sida 2 av 3
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
De allra flesta drar nog åt för hårt...125 Nm har jag för mig att de skall vara på icke smord hjulskruv på de flesta BMW. Och det är faktiskt inte så hårt som de flesta tror, när man känner kraften i verkligheten med momentnyckel!

Bäst är givetvis att dra med momentnyckel men det är nog få som gör det, inte ens de mest noggranna mekanikerna lär göra det.

Värst är verkstäder som drar med mutterknack utan momentstav och trycket ställt på max.
Jag hade hjulskruvar som satt så hårt att hylsan till ett teleskopiskt utskjutbart "hjulverktyg" sprack när jag skulle lossa dem - tog i allt jag orkade och lyfte med hela kroppen (ben, rygg och armar) och tog i så det nästan svartnade för ögonen - "pang" sa det när hylsan sprack. Rena turen att jag inte skadade mig när allt "släppte" då...skruvarna satt dock kvar.

Jag visade hylsan för verkstaden som hade dragit åt hjulskruvarna vid ett jobb någon vecka tidigare - fick ett nytt "kraftverktyg" utan knot, han hämtade och gav mig det innan jag hade nämnt ett ord om "kompensation". Han sa att de hade haft problem med inställningen på en mutterknack då den troligen gått sönder och därför drog skruvarna för hårt.

Jag kan väl säga att jag aldrig hade lyckats byta hjulet vid vägkanten om jag fått punka i alla fall...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ka
585
Kaparn
640i GC -12
Använder nu 140 nm momentstav och muttermaskin. Därefter ingen mer koll. Men
efter ett hjulbyte för sex år sedan hade alla bultar vänster bak blivit lösa. Misstänker att jag bommat slutkoll på det hjulet. Som tur var hade jag domkraft (E65 med femte hjul i bagaget) att hissa upp bilen med sedan efterdra med teleskopnyckel
Hn
174
Hn
F31 330iX -16
Efterdrar alltid med hjulen i backen efter någon tank (50-60 mil) och har aldrig upplevt att bultarna dragits extra då. Momentnyckelspärren säger alltid ifrån först.

Drar vidare aldrig med "hand-fot" eller liknande efter att jag någon gång mätt att momentet vida överstigit vad som behövdes. Jag har alltså inte rätta känslan i händerna för hjulskruvar.

Visa användare
789
johmei
335i E92
Vettigt att efterdra. Men dra inte för hårt.

Jag hade min "helgbil" på verkstad förra året för lite fix med bakvagnen. De drog senare bultarna med "picka" och jag tänkte inte mer på det. Dagen efter är det trackday på Mantorp så kollar bultarna med momentskaftet innan jag rullar ut och alla sitter bra. Kommer in efter första passet och kolla igen (normalt förfarande pga temperaturförändringarna). Då går två av bultarna av efter minsta moment. Kollar övriga med momentskaftet och de var dragna med över 200Nm från verkstaden. Det blev till att skaffa 10 nya pinnbult. =(
Ag
396
Agathorn
BMW 135ia Coupé -08
Jag efterspänner de gånger jag minns att göra detta. Senaste gången fick jag hjärtat i halsgropen! Alla muttrar på ett hjul var på väg att lossna! De gick att skruva cirka 1-2 varv var! Bara det hjulet, de andra var ok.
Vi måste ju på något sätt ha skruvat på däcket snett eller något. Vi är helt 100 % säkra på att vi spände muttrarna ordentligt när vi bytte däcken. Detta med fälgkors.

Så ja, vi efterspänner garanterat framöver :=)
Använder momentnyckel och efterdrar bara när bilen står på marken direkt efter att alla hjulen är bytta. Brukar ibland kontrollera efter 40 mil, händer aldrig att nån bult behöver dras åt.
Ska vara att man glömt att efterdra när bilen står på backen då..

Efterdrar alltid när verkstaden har bytt hjul dock.
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Har aldrig under 40 år råkat ut för att en hjulbult/mutter varit dragen alltför löst, alltså med för lågt moment.
Däremot väldigt många gånger råkat ut för alldeles för hårt åtdragna, alltså för högt moment.
Har ett par gånger under tävling råkat ut för lossnat hjul pga alltför hårt dragna bultar/muttrar,
och det var inga trevliga upplevelser!

Enligt min erfarenhet kan man behöva kontrollera/efterdra om man har stålfälgar (t ex på släpet). Men jag har aldrig behövt efterdra någon aluminiumfälg.

Enligt min erfarenhet drar de alltid (?) för hårt på bilverkstäder och däckfirmor. När jag själv, eller någon i familjen, sedan ska lossa hjulen är det nästan omöjligt att lossa bultarna med vanliga verktyg.
Jag har själv dragit sönder både hylsor och fälgkors flera gånger och tvingats använda kraftig muttersnurra med slagfunktion för att lossa, sedan andra har dragit för hårt.

Generellt brukar jag säga att de flesta lättmetallfälgar bör dras med omkring 120 - 130 Nm.
Det motsvarar betydligt mindre kraft på fälgkorset än vad de flesta tror. Testa gärna någon gång med momentnyckel så ska du se hur lite kraft man ska använda!

Det är skadligt att dra för hårt.
Många hemma-mekaniker, likväl som de allra flesta verkstäder, även tävlingsmekaniker (särskilt på amatörnivå..?), drar lite extra hårt, "för säkerhets skull" eller av ren lättja, men detta kan vara direkt skadligt och farligt.
Hjulbultarna blir uttänjda, tappar sina egenskaper, och kan smälla av, t ex vid inbromsning eller i ett gupp.
När en bult går av ökar belastningen på nästa bult som därmed går av. Detta sker i en kedjereaktion på en hundradels sekund och man tappar hjulet helt utan förvarning.
Jag kan alltså intyga att det är inte roligt att tappa hjulet och det kan få förödande konsekvenser!
Och om man tappar hjulet beror det sannolikt på alltför HÅRT åtdragna hjulbultar.
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Stålfälgar behöver inte efterdras eftersom stålet inte ligger dikt an mot anläggningsytan vid hjulbultarna. Det gör att man får en axiellt motriktad fjäderkraft som låser hjulbulten mot fälgen med friktionen på konan.
På aluminiumfälgar ligger fälgen dikt an runt bulten och därför rekommenderas det att de ska efterdras.

Jag har tappat ett framhjul för många år sedan och det var inte speciellt dramatiskt utöver besväret som uppstår efteråt. Men bilen lade snällt ner sig och var fortfarande manöverbar utan större problem.

Viktigast är att checka vänster sida eftersom rotationsriktningen på hjulet strävar efter att skruva loss hjulbultarna medans de strävar efter att dra åt på höger sida. På sport/tävlingsbilar bilar med centrumbult är det vänstergänga på vänster sida. Med centrumbult blir vikten av att ha motverkande rotationsriktning mer påtagligt eftersom det då är samma rotationscentrum.

Som många skrivit så är problemet större att bultarna är överdragna och svåra att demontera. Dras bultarna för hårt märker man att man passerar sträckgränsen för bulten genom att det plötsligt går lätt att vrida mer och därefter smäller bulten av.

På min nyligen inköpta 328 krävdes det minst 200 Nm för att släppa samtliga bultar på den. Det spräckte en hylsa och dessutom fick jag borra ur en hjulbult eftersom sexkanten redan var runddragen på en bult. Vinterdäcken var monterade av Hedin bil som jag köpte bilen av. Så det är inte bara gummiverkstäder som överdrar bultarna.

Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Jag har alltså egna erfarenheter av att stålfälgar har behövt efterdras.
Även om Mats har rätt i teorin så informerar jag alltså om egna upplevda verkliga erfarenheter, detta bara som ett välment tips till andra (jag går inte in på orsak etc).

Jag har testat att efterdra massor av aluminiumfälgar under 40 års tid. Jag har hittills aldrig råkat ut för att de lossnat och/eller har behövt efterdras, om de varit korrekt åtdragna.
Exakt varför det rekommenderas att de ska efterdras väljer jag att inte kommentera.

Men att däckfirman rekommenderar att man ska kolla är nog mest bara för ansvarsfrågan, ifall att någon mekaniker glömt/missat att dra dem korrekt.

OBS, på förekommen anledning:
Jag påstår inte att Mats eller någon annan har fel. Jag väljer bara att i all välmening berätta om mina egna faktiska erfarenheter.
Jag bekräftar också att jag haft samma upplevelser som Mats, att diverse verkstäder har dragit med alldeles för högt moment. Jag har faktiskt bytt bultar pga av detta eftersom de kan vara översträckta och man kan tappa hjulet.
Om det gått så långt över gränsen att bultarna töjs så de går lätt att vrida mera så är det för sent då man sedan länge passerat gränsen.

Jag tycker inte att man generellt kan säga att det är odramatiskt att tappa hjulet. Om man tappar hjulet i fel tillfälle så kan det absolut få förödande konsekvenser, det är ju bl a därför verkstäderna friskriver sig ansvaret genom att beordra bilföraren att själv kolla hjulbultarna.

Alla verkar vi eniga om att hjulbultarna oftast dras för hårt.
NG
428
NGA
Z3 -00
X3 G01
Ford Mustang GT Cab
Jag har heller inte för vana att efterdra bultarna och detta med 30 år och
130000 mil med aluminiumfälgar provade senast idag att efterdra men
momentnyckeln klickade direkt utan att hylsan rörde sig en millimeter,
jag dra alltid med momentnyckel 120Nm.
nu
43
number1
525xd touring-12
518i-81
3,0cs-73
2800cs-71
Jag som jobbar med detta följer det som är lag i Tyskland och Frankrike. Tar loss och fäster hjulen med muttermaskin. Färdigdrar med momentnyckel och uppmanar kunden att efterdra. Dels är ansvarsfrågan en anledning. Det andra är att det faktiskt lossnar hjul trots rätt moment. Speciellt vissa nav tex. Saab 65-nav Ford/Volvo 63-nav och flera VW 57-nav. Dessa kan vara väldigt "trånga" även rengjorda och smorda.
Jag slarvar själv med efterdragning på min egen bil, men man märker på ljudet om det är något som håller på att lossna. Man ska bara kunna härleda det till hjulen.
Transocean
Kollar alltid efter ca 10 mil. Drar dom med handkraft och känsla, har alltid suttit fast. Men för några mån sedan efter att bilen varit på verkstad för stötdämparbyte upptäckte jag att en låsbult stack rejält ut, den var helt lös; fick efterdra alla bultar.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Har fått efterdra några gånger trots rätt moment!
Ma
1.342
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Har aldrig efterdragigt när jag själv byter hjul. Håller också med om att däckverkstäder oftast drar allt för hårt vilket orsakar andra problem mycket oftare. Har dragigt av flera låsbultar bla.

Däremot åkte jag iväg från en däckverkstad med ett löst hjul, de hade bara skruvat fast med fingrarna och glömt dra med maskin. Så jag kan iofs förstå att verkstäder rekommenderar efterkontroll. Med tanke på alla hjul som byts i ett jäkla tempo vissa perioder kan jag förstå att ett hjul missas någon gång...

Matthias
50
814
50+medbmw
X2 20d xdrive -18
Z4 3,0si Coupé -07
L G LP-560-4 -12
Jag kör med mutterdragare och momentnyckel 110 nm. Drar sedan för hand det där lilla extra så man vet att det sitter. Efterdrar ibland men har hittills varit onödigt.
ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
318-88 350i(S62b50) Busbil
50+medbmw: vill inte vara negativ och förstår delvis vad du menar, men så som du skriver så är det totalt meningslöst att använda en momentnyckel:) Dvs att dra lite extra efter att du använt momentnyckeln. Det är ju hela vitsen med en momentnyckel, att få rätt moment direkt!
Transocean
@richo

Med vilken moment skall en E-30 325 -1984 dras? Eller en Smart for Two från 2011? Hur precis är momentnyckeln från Feltema?
ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
318-88 350i(S62b50) Busbil
Transocean: förstår inte vart du vill komma? Tycker du också att man ska dra lite till efter att man använt en momentnyckel? Finns tabeller för hur mycket en bult ska dras åt. Använder inte momentnyckel från Biltema!
50
814
50+medbmw
X2 20d xdrive -18
Z4 3,0si Coupé -07
L G LP-560-4 -12
richo: Det är så lätt att det blir fel med en momentnyckel med mutterknackare. Kör du bara med mutterknackare vet du hur det slutar och litar du inte riktigt på momentnyckeln känner jag att det är kanon och köra 110 nm. Har man dessutom bytt hjul i 40 år får man en skaplig känsla. Så för mig funkar detta.

Fråga: Efterdrar ni andra med momentnyckel eller går ni runt med fälgkors/nyckel?
50
814
50+medbmw
X2 20d xdrive -18
Z4 3,0si Coupé -07
L G LP-560-4 -12
Förtydligande: inte momentnyckel utan momentstav 110 nm.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.