|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Som sagt, det är ju en gammal tes att om man har alufälgar skall bultarna efterspännas efter ca 10 mil. Av alla däckhandlare som jag pratat med under åren har alla skakat på huvudet och sagt att detta inte behövs. Och så har det blivit för mig utan problem hitills :-) Men så var jag förbi Euromaster igår där de tydligen ber alla sina kunder att komma tillbaka för efterspänning. Så jag blev nyfiken på att kolla hur ni gör, finns det någon som verkligen gör detta? Eller är det en skröna att bultarna inte fäster lika bra på alufälgar som plåt? | |
|
Jag har helt slutat med det, jag drar alltid min hjul för hand så jag har koll på momentet sen åker jag bara tills det är dags att byta hjul igen. På tunga fordon är det dock viktigt att efterspänna hjulbultarna oavsett om man har stål eller alufälg, där går det nästan alltid att dra en hel del efter några mil. |
|
|
Är inte det för den som byter med handkraft, dvs utan muttermaskin? Då kan det säkert vara en klokt i dé att efterdra om man inte säkert vet med sig att man orkat dra dem tillräckligt hårt. Är hjulbultarna dragna till rätt moment ska man väl inte behöva efterdra? |
|
| Nej, det är ju precis det jag också har antagit, dvs att har rätt moment använts så skall det vara säkert. | |
|
Varje gång morsan lämnar in sin bil till verkstaden för hjulbyte ligger det en lapp i bilen om att hon skall kolla hjulbultarna efter en tid. Hon har också haft ett hjul som var på väg att lossna. Om det berodde på slarv vid dragningen av bultarna eller något annat vet hon dock inte. Så att kolla är nog inte fel och dessutom är det kanske två minuters jobb så det inkräktar inte väsentligt på "livet". Per L |
|
|
Jag skulle dessutom tro att det är viktigast att efterdra bultarna om man byter mellan plåt- och AL-fälgar. Plåtfälgen ligger inte an på mer än en liten del av hjulcentrumet varför det kan komma in skräp och rost där fälgen inte ligger an. Gör man inte rent navet ordentligt när man sätter på AL-fälgarna kan skräpet "malas ner" när man kör och då släpper en del av hjulbultarnas åtdragning. Eftersom AL-fälgen inte fjädrar efter (som en plåtfälg) när man drar åt hjulbultarna kan dessa i värsta fall släppa så mycket att dom börjar skruva upp sig under körning. Per L |
|
|
Alu skall alltid efterdras. Precis som i inägget ovan... Fingerspitzgefühl. |
|
|
Om fälgen sätter sig lite snett då man spänner trots korsvis åtdragning av bultar och sedan rukas i läge efter lite körning så är det klokt att efterdra. Jag efterdrar men det har lyckligvis inte behövts hitills men en så enkel koll kostar jag gärna på mig då konsekvenserna vid fel kan bli allvarliga. Då byter jag däcken själv med handkraft. /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
|
Jag drar med momentnyckel (=rätt moment) och brukar ta fram den igen cirka en vecka (10 mil) efteråt. Har aldrig varit med om att nyckeln inte klickar direkt så jag åtminstone har inte märkt något behov av efterdragning. Det gäller faktiskt både alu och plåtfälgar, inte märkt någon skillnad. ------- //Lövet |
|
|
Gör i princip som Lövet, byter för hand och drar med momentnyckelm men kontrollerar först efter runt en tank, 50-60 mil. Har aldrig behövt efterdra. Nu har jag bara alu-fälgar men inte heller tidigare bilar med plåtfälg har gett sig efter en tid. Vad jag tror är långt viktigare är att om man låter en däcksverkstad dra skruvarna så bör de lossas och dras rätt hemma. Jag noterade idag vid mitt byte av hjul att då jag gjorde en balansering av hjulen i vintras maskindrog verkstaden med ett moment som jag med nöd och näppe lyckades övervinna nu hemmavid. Hade jag behövt byta hjul ute i ingenmansland hade det blivit svårt. Normalt med det moment som jag drar med så är det inga som helst problem att lossa med det verktyg som fölljer med bilen. |
|
|
Jag drar alltid hjulbultarna med momentnyckel vid montering, och kollar alltid igen efter 5-10 mil. Som många här skrivit, är det sällan efterdragning verkligen behövs, men det är en billig livförsäkring som bara kostar några minuters ansträngning. Har man varit med om att tappa ett hjul efter slarvig åtdragning vet man varför! |
|
| Klokt och efterdra oavsett av hjul. Man är bara med om lösa bultar en gång, det är klart scary! | |
| Det ingår ju i allmän ompyssling av bilen att känna på hjulmuttrarna/skruvarna med jämna mellanrum bara för att göra det liksom. =) | |
|
Jag har aldrig efterdragit, har dock varit nära på att tappa alla 4a hjul på motorvägen en gång, hade då helt nya fälgar och däckhandlarn sa att nya fälgar är mycket mjukare därav kunde dom släppa. Jag tror det var någon ovän som ville att mina bultar skulle sitta löst, i vilket fall så känns det ganska väl i bilen när man bara har 2 bultar kvar i varje hjul och dom två kan man dra med fingertopparna. |
|
| Klämlängden i ett bultförband är av avgörande betydelse. Eftermarknadsfälgar är gjutna med ett tjockt navcentrum som bearbetas till lämpligt ET-mått. En modell med högt ET får då ett tunnare nav och därmed kortare bultar. Korta bultar i kombination med nya fälgar, då skulle jag vara extra observant och efterdra minst en gång. | |
|
Jag kollar alltid efter någon mil men aldrig behövt dra åt någon bult! Alpina B8 Länk |
|
|
jag efterdrar för säkerhets skull. Ibland kan man dra vissa av bultarna ett halvt varv el så dvs de sitter inte åt! För några år sedan var jag och bytte sommardäcken mitt under semestern (med tjänstebilen) inför familjens bilande i Europa. Dagen efter när vi åkt Sthlm-Jönköping så tycker jag bilen vibrerar konstigt. Stannar då och kontrollerar med fälgkors, och höger fram var riktigt löst... Så efter det så efterdrar jag alltid. |
|
|
Dum fråga i gammal tråd.. Men när ni efterdrar, lyfter ni upp bilen med domkraft då? Jag tänker liksom om det är bättre att hjulet hänger fritt när man drar åt... |
|
| Jag drar alltid på "känn", efter-drar inte. Använder ett ordentligt stumt fälgkors, o "drar" med handen o trycker med foten i andra änden, detta så det inte blir snedbelastning o fälgkorset hoppar av. Drar inte för kung & fosterland utan snarare så hårt att hjulen sitter säkert, men ändå inte så vansinnigt hårt (vissa däcknasare kan dra så det är i praktiken omöjligt att lossa på samma sätt som jag drar åt, har fått använda ett förlängningsrör på ca 2m för att lossa. Då har de dragit alldeles för hårt den saken är sänker!) att jag inte kan lossa bultarna vid en eventuell punktering med bilens fälgnyckel. Jag har aldrig varit med om att en bult suttit oroväckande löst vid skiftet till vinterdäck, brukar snarare vara att "konan har bundit mot fälgen". | |
|
Med tanke på att däcken flexar lite i sidled/vinkelled och att klämkraften när man drar åt en skruv/mutter vid hjulet är väldigt stark, tror jag inte att det spelar någon större roll om hjulen hänger ofjädrade eller om bilen står på marken. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Jag drar åt ordentligt "för hand" när hjulet är i luften. Sen sänker jag ner o gör "slutdragningen med hand+fot". | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.