|
|
|
|---|---|
| Jag har fått ombesiktning på spindelled(vänster undre glapp) samt (vänster övre glapp) på min bmw 525 touring E46 -02, men spindelled finns väl inte?. Har tittat på Schmidermann efter delar till detta och tror att det är styrled eller styrstag som jag skall leta efter. Någon som kan leda mig in på rätt väg, vore otrolig tacksam. | |
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Alla kulleder som sitter fast i spindeln (som man på E39 och de flesta andra BMW-modeller får översätta till nedre delen av fjäderbenet) kallas spindelleder. Undantag är kulleden för styrstaget som sitter i spindeln, den har ett eget namn, nämligen styrled (benämns yttre för den som sitter i spindeln, benämns inre för den som sitter fast i själva styrarmen). BMW kör vanligtvis med ett fjäderben och två bärarmar för dess främre hjulupphängningskonstruktion. Du har således två spindelleder på varje sida, två på vänster framhjul och två på höger framhjul. Se skiss nedan Länk Spindelleden är alltså kulleden i änden på bärarm #4 och #11. |
Som du ser så monteras en spindelled underifrån och en överifrån. Den spindelled som sitter på undersidan brukar benämnas som undre, och den som sitter på ovansidan brukar benämnas som övre. Baserat på det du beskriver låter det som båda spindelleder på vänster sida har glapp. Man brukar inte byta bara spindelleden utan oftast byter man hela bärarmen. Brukar även vara rekommenderat att byta bussningarna samtidigt då dessa tar en hel del stryk. Många bärarmar säljs med bussningar redan ipressade, finns hela hela framvagnskit att köpa. |
Här har du en bild som visar de olika kullederna Länk Längst till vänster sitter undre länkarmen (aka control arm) fast i spindeln (underifrån), vilket skapar den undre spindelleden. I mitten sitter den övre länkarmen (aka thrust arm) fast i spindeln (överifrån), vilket skapar den övre spindelleden. Längst till höger sitter styrleden fast, vilket skapar den yttre styrleden. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.