AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.270

Naivt tro att automatare har gått lugnare?

hb
323
hbengtsson
E91 325iA Touring
E36 328iA

Har bestämt mig för en E90 325i, 05-06:a och helst automat - mest för att det är bekvämt (innerstadsbo) men också för att jag inbillar mig att annars sportiga bilar som 325 har levt ett lite lugnare liv - mer tendens till gubbkörda om ni så vill.

Ligger det något i det eller är det naivt tänkt med dagens bättre lådor och det faktum att automat också blir allt vanligare?
Tycker jag inte det är. Köper själv drivaxlarna från Automatarna pga jag tänker samma ;).
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

hbengtsson, rätt eller fel så har jag också alltid tänkt som du i frågan.
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Hur hårt kan man igentligen köra med en bil i Sverige? Alltså inte på bana? Kameror och trafikpoliser överallt. Hade det handlat om en bil från Tyskland, hade ja haft förståelse.
J3
155
J3n5
325i coupe -94 Daytona Violett
Jag inbillar mig också detta. Känns som att man kan misslyckas med växlingar, kopplingsdumpa och göra hårdare starter med en manuell än med en automat, där trycker man bara ner foten och får se glad ut, det som händer det händer.

Tror nog det är så, i de flesta fallen.
Alltid lätt att generalisera men även en automatare utsätts säkert för en del misshandel. Hur många bilägare väntar tills oljan i lådan är varm innan de trycker på eller drar iväg med ett fullastat hästsläp?

BMWs manuella växellådor är ju annars skottsäkra och oftast är det kopplingen som ryker först om den utsätts för regelbunden misshandel.
Wh
458
Wheelie82
530d f11 -16
i3 94Ah BEV - 17
Tidigare ägare kanske köpte just en automat för att hen visste att det skulle bli 99% stadskörning med full gas o full broms. ;-)
Men kanske stämmer annars. Dyrt att laga en automat som börjar krångla. En rasad manuell låda i en bmw har jag aldrig hört talas om.
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Det går att rasa de manuella lådorna också, jag har lyckats :) Det var en 520 E34 -92 dock med 525 maskin och 36000 mil på nacken!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.