|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
2002 har navi MK3 medan 2003 har navi MK4 DVD-baserad dock har dom ju samma kod i utrustningslistan och det är ju även sådant som kan ha uppgraderats. Jag gissar att det är modellår 2002... Tycker också priset är i överkant med tanke på de fel och brister som finns. ___ //Ulf |
|
| Att det är en 2002 råder väl inget tvivel då modellåren alltid börjar 1/9? | |
|
olaO: Det börjar inte alltid 1/9. Dock är det väldigt svårt att få bekräftelse på när de senare modellåren börjar (1/9 är något som vissa handlare använder sig av i och med att de inte har något att gå på). Så det skulle vara möjligt att detta är en 2003. Men utan bekräftelse från BMW Tyskland är det ett frågetecken. Årsmodell 2000 finns om man ska tro hur BMW Sverige reggat den här 523an från 7/99 Länk Just nu är jag lite tveksam till om det finns några E60 LCI av modellår 2007 i och med att Koreabilar som på övriga modeller alltid följer de Europeiska modellåren, på E60 LCI klassas som 2008 även när de är byggda 2/07 och 3/07. Det ligger i linje med hur det var när E34 faceliftades i april 1994 och klassades som 95:or. Den som är intresserad kan kolla CT30052. Mvh Stephan |
|
|
Stephan: när det gäller E60/E61 LCI så gjordes det ju uppdateringar 09/2007, bl a stolar, så det finns ju en logisk anledning att särskilja 2007 LCI och 2008. När det gäller 540'n så ser jag igen ritkig anledning till att det skulle vara en tidigt tillverkad 2003. Under de åren så följde BMW 1/9-linjen ganska hårt och de enda E39 facelift jag sett som inte följt den brytpunkten är förseriebilar av 530 som kom innan sommaren 2000. ___ //Ulf |
|
|
Ok, super med lite respons. Det var ett tag sen jag hade en 540 men det är ju trevliga bilar. frågan är vad man ska kunna erbjuda säljaren, tycker nog spontant att bilen inte är värd mer än 60 men sen vet man inte riktigt vad det kostar att fixa allt, kanske närmare. 55. Stephen beskrev ju kort ev kostnader. Dock är ja född med tummen mitt i hand så det blir verkstad i så fall. Lite orolig att ägaren inte åtgärdat dessa fel och att han inte ägt bilen någon längre tid, är han missnöjd kanske? Undrar vad hålet i kofångsren är för något? Och vilken årsmodell det verkligen är på bilen. Hur kollar man det? Om det sitter en dvd läsare till navin är det en 03 då? Mvh |
|
|
Navin kan ju vara utbytt så det är inget man helt kan gå efter. Sitter det däremot en Navi med CD-läsare så lär det ju vara en 02:a för sannolikheten att någon nedgraderat från DVD till CD är ju ganska liten... ___ //Ulf |
|
|
Capi, köpte du bilen? Helt ovetenskapligt ang årsmodeller så slog jag i TIS på denna bil och då kommer den upp som "YEAR: 2002". Ändringen på årsmodeller i TIS sker 1/9 på e39 540. Rätt eller fel vad vet jag men TIS är väl BMW:s egna digitala manual? |
|
| Nej tyvärr den såldes precis när jag tog kontakt:) | |
| Capi, den ligger ute igen nu! | |
| Vart någonstans?:) | |
|
Här på AP! Länk |
|
|
olaO: Angående TIS: Tis sa likadant om E34 540i-96 men där har jag papper från SBP/Vägverket att bytet skedde 30 juni-95 (från chassinummer BJ12772) för 540i/6 Limo och en bit in i Juli för 540iT/6. Så TIS har fel. Det var en diskussion om detta för 7-8år sedan. Här är den för övrigt Länk När jag läser i tråden ser jag att TIS har inte en susning. Påstår att det finns E34-96 i Nordamerika=). Även de sista 530iAT byggda 1996 är av 1995årsmodell vilket syns i chassinumret. Det var från ett specifikt chassinummer bytet skedde och inte ett specifikt datum. För om det vore från ett visst datum skulle exempelvis pressbilar som blivit klara 2-4 veckor efter de med chassinummer runtomkring var den nya årsmodellen och de andra den äldre. Som exempel ger jag följande exemplar av 550iA E60 LCI: CT31421 pressbil med byggdatum 2008-09-10 CT31422, CT31423 och CT31424 är alla byggda 2008-08-29 skulle de vara 2008:or medan bilen med lägre chassinummer är en 2009a bara för att den är en pressbil och hölls kvar för utprovning? Nu skulle det inte spela någon roll för CT31422 och CT31423 i och med att de är exporterade till länder som kräver årsmodell och har 2009årsmodell inskrivet i chassinumret. En ytterligare 550iA E60 LCI som indikerar på annat brytdatum än 1/9 är WBANW510X8CT30512 en 2008a av EU-modell med tyskt språk byggd 2007-06-11. Det tionde tecket talar om vilken årsmodell en bil är (är det en nolla syns inte årsmodellen i chassinumret). På BMW finns även en utrustningskod som talar om att årsmodell är satt i chassinumret kod S983 eller S993. Så än en gång jag är tveksam till att det skulle finnas E60/E61 LCI av årsmodell/modellår 2007. Personligen tror jag att det fortfarande är vid ett visst chassinummer som den nya årsmodellen/modellåret startar och inte vid ett visst datum. För övrigt förstår jag att den i Halmstad är kvar med tanke på alla fel. Mvh Stephan |
|
|
Ha ha tack för tydligheten Stephan. |
|
| Ola: =) | |
| Det är inte den bilen Ola.:) | |
| Capi, det är det väl? Samma hus i bakgrunden och bilden med motorrummet är samma som förra annonsen. Interiörlisterna verkar ha blivit avfolierade. | |
|
Ja den bilen du länkade i början. Trodde du mena den jag länkade i trådstarten. Förövrigt verkar 540 marknaden dålig så har riktat in mig på en 330 e46 istället! Hittar jag däremot en fin 540 så spelar det inte nån större roll. |
|
| Aha, då är jag med. Sorry. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.