AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.910

Tankar kring denna 540.

Sida 1 av 2
Tjenare, ska nu köpa min första bil. Är insnöad på en 540 e39. Är intresserad av denne:Länk
Rimligt pris? Vad bör den ligga på med tanke att det är import?
Välkomnar era svar:)
Tack på förhand.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Om det stämmer att nuvarande ägare själv köpt den i Tyskland hos aukt BMW-åf så är det i mina ögon inget som ska påverka priset negativt och sv-sålda 540iAT med M-sportpaket och motsvarande utrustning lär det inte finnas överdrivet många av.

Om skicket är så bra som bilderna tyder på och den är rostfri så är väl begärt pris minus sedvanligt prut hyffsat rimligt. Finns det skavanker eller tekniska problem så ska ju priset ner mer.

___
//Ulf
Den är superläcker med attraktivt utseende 18" M-parallell görs sig verkligen.

Priset är mycket rimligt med tanke på historik och utrustning. Du kommer ha mycket svårt att hitta en till lägre pris utomlands.

Det enda minuset är att ägaren uppenbarligen använt den på vintern.

Om du skulle vilja åka sv-såld 540iAM tillverkad 2002 eller 2003 har du EN bil att välja bland, en Sterlinggrau 03a byggd 2002-09-18, i övrigt finns det bara 8st utan M-paket byggda 2002 (den yngsta är också från sep-02, alltså inga sv-sålda byggda 2003).

Jag hade bett att få se bilder på insidan av dörrarna/tankluckan och köpehandlingarna från Tyskland. Om de är till belåtenhet är det bara att handla.

Mvh Stephan
Tack för svaren. Fick tyvärr höra att den var såld så jag får rikta in mig på någon annan. Känns som det var den enda vettiga ute på marknaden, men men det är bara och vänta.
Jag förstår att den gick direkt, för 75tkr är billigt jag hade testat med 90-100tkr. Nästan gång råder jag dig att kontakta ägaren direkt utan att fråga på ett forum.

Mvh Stephan
Om den gick såvärst direkt vet jag inte, den har varit till salu i ungefär två veckor. Annonsen har under denna tid förnyats tre gånger, alla gånger till samma pris dock. Med tanke på att tog två veckor och tre annonser att sälja bilen gissar jag att 75 000 var rätt pris, 100 000 hade enligt min uppfattning tagit avsevärt mycket längre tid att få ut (om ens någonsin).

Jag avstod pga automat, anser att en E39 540 ska vara manuell.
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
Det är bara naivt att stirrar sig blint på inköpspriset.
Frågan är vad som behöver göras på bilen närmaste tiden + inköpspriset som är väsentligt.

När man har summerar ihop det, det är då man kan börja snacka om det är rätt prissatt eller om det var ett bra köp.

Visst kan man köpa den för 75 000:- men lägger man ut 25 papp inom kort då är det inget bra köp längre för en bil som har närmat sig 18 000 mil.

BMW M-POWER
Nu vet vi ju inte vad den till slut gick för, men som annonspris kändes 75 rimligt mtp att det tog veckor att sälja. Ett utpris på 65 hade nog gett en lite snabbare försäljning.
Slutpris på mellan 65-70 kanske?

Det är trots allt (som du säger) en 11 år gammal bil med många mil på nacken, där i princip vad som helst kan gå sönder.
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
Instämmer helt.

BMW M-POWER
Jag fick ut 69tkr för en 530-01 utan m-paket med lite drygt 1000mil mindre så 75tkr ÄR billigt. En 6vxl-02 utan navi och lucka gick för 95tkr någon månad innan den här. Det är naivt att tro att prisena alltid går ner.

De kostnader man har för att få en bil i riktigt fint skick är höga en kompis har precis köpt en 5serie som det köpts delar för 150tkr till. Tro mig det är billigare atr köpa en färdig bil. Det var därför jag köpte #774 för 11år sedan.

Mvh Stephan
75' _kanske_ är billigt, men marknaden sprang ju inte direkt benen av sig efter bilen (eftersom bilen kom ut strax efter påsk och såldes först denna vecka). Marknaden värderade bilen till utgångspris 75 (jag gissar som sagt på 5-10' i prut mtp att det krävdes lite tid samt tre annonser för att få sålt bilen). Om marknaden hade värderat bilen så pass mycket högre som 95' hade den blivit såld direkt (med direkt menar jag samma dag eller dagen efter).

Att en manuell gick för så mycket mer kan jag förstå. Hade denna varit manuell hade jag klippt den direkt när annonsen kom ut, även för 95'.

Som sagt, det är en gammal bil.
Strax efter påsk till nu är inte länge och tre annonser är märkligt, blocket gäller ju 2mån. Varför då tre annonser? Gammal och gammal, kompisens betydligt dyrare 5serie är mer en dubelt så gammal. 11år är ingen ålder på en häst:-).

Fina bilar ska få kosta även i inköp.

Mvh Stephan
Antar att säljaren ville uppdatera och därmed hamna överst i listan.

Nej, jag har själv en entusiastbil som är äldre än så, men jag vill tro att en 540 automat är mer av en standardbruksbil än en 540 manuell. Större risk att automataren körs som bruksbil än den manuella, därav betingar den ett lägre pris.
Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
E39 540iAT 00' Kompressor
Finns väldans få manuella jfm med automater det påverkar säkert också.
Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Stephan, hur många 540 sedan med M-aerodynamikpaketet finns?
Touringarna har vi ju koll på 239 st automat och 51 st manuella.

Jag tycker att bilen i annonsen såg ut att vara fin och priset tycker jag inte var fel. Style 37 fälgar är läckra och ett jätteplus med sen import med tanke på rosten tycker jag. Personligen föredrar jag automatlåda men det är lite spännande med manuella 540 då de är ovanligare. Undrar egentligen varför det är så? Var manuell ett tillval på 540? Eller är det så att kunderna helt enkelt tycker att V8 med automat är att föredra och således har det byggts fler med automat?
Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
E39 540iAT 00' Kompressor
540's köpare är (var) vanligtvis gubbar i högre administrativ befattning
då beställs det automatlåda i parti och minut :-)
Mig veterligen var automat standard i Sverige.
Ola: Väldigt många, just nu är jag uppe i 378st 540iA med M-Sportpaket (av 1346st utplockade 540iA) och då är inga pre facelift 540iA Limo utplockade (M-paket kom 3/99 till Limo) och för facelift är ca 1800st byggda 2001 kvar att ta ut tillsammans med 80% av de byggda hösten 2000. Så det är säkert över 1000st med M-paket totalt. Jag jobbar på att ta ut alla 8000st, men har även målet att ta ut alla 540iA E34 USA så det kommer ta ett tag...

Jag har fått listor av Masten över vilka 540iA E39 Limo som finns i Sverige, dock har jag inte gått igenom dem ännu.

För 540i/6 E39 är antalet med M-Sportpaket 226st av totalt 1053st 540i/6 M62TÜ.

I Sverige finns 12st med M-Sportpaket av totalt 33st M62TÜ. En är sv-såld (specialbeställd), den har nästan dubbelt så hög vägskatt som de importerade. Den är även unik, det är den enda i kombinationen Titansilber/Sandbeige läder (med M-Sportpaket).

En anledning till att Automat är så mycket vanligare är att flera länder inte tog in 540i/6. Som Mexico, Japan, Korea, Gulfstaterna och Brasilien.

Jämför man antalet tillverkade 540i M62TÜ Limo är fördelningen 1053st 540i/6 mot drygt 8000st 540iA. Obs alla siffror gäller vänsterstyrda Europabilar och med M62TÜmotor.

Troligtvis kommer de 6vxl tas om hand om på ett helt annat sätt än de automatväxlade. Se på E34 där jag i ärlighetensen namn endast kommer på en riktigt fin automatväxlad (en 94as Touring) i Sverige.

Med detta sagt vore det roligt om några 540iA E39 togs om hand i stället för att köras ner. Det är alldeles för mycket slit och släng i det här landet!

I USA var manuell tillval, i Tyskland och många andra Europeiska länder var automat tillval. I Sverige var manuell specialbeställning.

Det kommer komma data på alla 5serie/7serie/8serie med V8 och 6växlad låda på m5portal.com. Senare även andra intressanta modeller som E30 M3 Cabrio, Z3M Coupé S54, L7 E38, 540iA E34, 540iAT E39 facelift, 550iAT E61, 550iA F10/F11, 550iAX F10.

Mvh Stephan
Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Stephan, mkt fin info från dig som vanligt!
Jag försöker ta hand om min 540iA iallafall ;-)

Har du sett denna? Ser välskött ut iallafall.

Länk
Ca
92
Calle kula
BMW 530IM touring 2006
Lyfter denna tråd lite. Är ev sugen på 540 här i slutet. Någon som har lite mer info kring den. Reg nr har jag redan listat ut och kollar mot transportstyrelsen, 9 ägare bla :( priset känns spontant högt med tanke på milen eller? Tacksam för tips.

Mvh Carl
olaO: Anade att du är rätt sorts ägare=). Jag hade ett minne av att jag sparat en bild från en tidigare annons på ANK men den hittar jag inte just nu.

Calle kula: Ägarantalet (hur många i Tyskland?) och felen gör att priset är för högt enligt mig.

Att båda regbevisen är från 2012-10-04 tyder på att nuvarande ägare köpte den då. Har felen varit med hela tiden? Personligen gillar jag inte att köpa av någon som inte brytt sig om så pass många fel om priset inte är superlågt vilket det inte är. Dock gäller 70tkr här på AP Länk

Hade den varit felfri hade 85tkr varit helt ok (dock lite för stylad för min smak)men nu är 60tkr eller lägre mer lämpligt. Nytt instrumenthus 4-5tkr monterat och klart, PDC-sensor 500kr om man monterar själv, ny navskiva 1-1500kr, fixa servon 1500-5000kr? + fixa det märkliga hålet i bakre stötfångaren (har den gått på LPG i Tyskland?)

Backspeglarna är utbytta från automatiskt avbländbara. Kolla om det är äkta M5 eller kopior och om originalen finns kvar annars minus för det.

Minus för att telefonen är borta inklusive armstöd med uttag för telefon, träet är antingen borta eller gömt under kolfibertejpen och sedan vart har vinterhjulen tagit vägen?

Sedan skulle jag vilja se uppgifter på att en 2002-07-26 klassas som modellår 2003.

Ausstattung

Fahrzeugangaben

Art Wert
Fahrgestellnummer WBADR61080GL92741
Typ-Code DR61
Typ 540I (EUR)
E-Baureihe E39 (2)
Baureihe 5
Bauart TOUR
Lenkung LL
Türen 5
Motor M62/TU
Hubraum 4.40
Leistung 210
Antrieb HECK
Getriebe AUT
Farbe BLACK SAPPHIRE METALLIC (475)
Polsterung STANDARDLEDER/LIGHTGELB (O7LG)
Prod.-Datum 2002-07-26

Sonderausstattung

Code Benennung (Schnittstelle) Benennung (ETK)
S227A SPORTL.FAHRW. MIT NIVEAUREGULIERUNG Sportfahrw.+Tieferleg.+Niveaureg.
S235A ANHAENGERKUPPLUNG,KOPF ABNEHMBAR Anhängerkupplung abnehmbar
S261A SEITENAIRBAG FUER FONDPASSAGIERE Seitenairbag für Fondpassagiere
S302A ALARMANLAGE Alarmanlage
S308A LM RAEDER/KREUZSPEICHE 42 BMW LM Rad Kreuzspeiche 42
S316A AUTOMATISCHE HECKKLAPPENBETAETIGUNG Automatische Heckklappenbetätigung
P337A M SPORTPAKET M Sportpaket
S386A DACHRELING Dachreling
S403A GLASDACH, ELEKTRISCH Glasdach elektrisch
S417A SONNENSCHUTZROLLO HINTERE TUERSCH. Sonnenschutzrollo Tür hinten
S423A FUSSMATTEN IN VELOURS Fussmatten Velours
S428A WARNDREIECK Warndreieck und Verbandstasche
S430A INNEN-/AUSSENSPIEGEL AUT.ABBLENDEND Innen-/Aussensp. mit Abblendautomatik
S456A KOMFORTSITZE ELEKTRISCH VERSTELLBAR Komfortsitz mit Memory
S464A SKISACK Skisack
S494A SITZHEIZUNG FUER FAHRER/BEIFAHRER Sitzheizung Fahrer/Beifahrer
S500A SCHEINW.WASCHANL./INTENSIVREINIGUNG Scheinw.Rein.Anl./Intensivreinig.
S508A PARK DISTANCE CONTROL (PDC) Park Distance Control (PDC)
S521A REGENSENSOR Regensensor
S522A XENON-LICHT Xenon-Licht
S601A TV-FUNKTION TV-Funktion
S609A NAVIGATIONSSYSTEM PROFESSIONAL Navigationssystem Professional
S612A BMW ASSIST BMW Assist
S632A KOMPLETTVORB. BMW HANDY (MOTOROLA) Vorbereitung BMW Handy (Motorola)
S676A HIFI LAUTSPRECHERSYSTEM HiFi Lautsprechersystem
S710A M LEDERLENKRAD M Lederlenkrad
S715A M AERODYNAMIKPAKET M Aerodynamikpaket
S760A INDIVIDUAL HOCHGLANZ SHADOW LINE Hochglanz Shadow-Line
S775A INDIVIDUAL DACHHIMMEL ANTHRAZIT Dachhimmel anthrazit
S785A WEISSE BLINKLEUCHTEN Blinkleuchten weiss
L801A DEUTSCHLAND-AUSFUEHRUNG Länderausführung Deutschland
S863A SERVICE KONTAKT-FLYER EUROPA Händlerverzeichnis Europa
S879A DEUTSCH / BORDLITERATUR Bordliteratur deutsch
S915A AUSSENHAUTSCHUTZ ENTFALL Entfall Aussenhautkonservierung
S934A WINTERREIFEN AUF LM-RAEDER Dummy-SALAPA
S936A BMW HANDY BEI AUSLIEF. ANFORDERN BMW Handy b. Ausliefer. anfordern
S937A REQUEST CD ROM ON DELIVERY Dummy-SALAPA
S945A BERUECKSICHTIGUNG PREISABHAENGK. Dummy-SALAPA
S970A BUSINESSPAKET Business-Paket

Serienausstattung

S202A STEPTRONIC Steptronic
S210A DYNAMISCHE STAB. CONTROL (DSC) Dynamische-Stabilitäts-Control
S249A MULITFUNKTION FUER LENKRAD Multifunktion für Lenkrad
S438A EDELHOLZAUSFUEHRUNG Edelholzausführung
S470A KINDERSITZBEFESTIGUNG ISOFIX Isofix-System
S520A NEBELSCHEINWERFER Nebelscheinwerfer
S534A KLIMAAUTOMATIK Klimaautomatik
S548A KILOMETERTACHO Kilometertacho
S555A BORDCOMPUTER Bordcomputer V mit Fernbedienung
S851A SPRACHVERSION DEUTSCH Sprachversion deutsch

Information

S220A NIVEAUREGULIERUNG Niveauregulierung
S431A INNENSPIEGEL,AUTOMATISCH ABBLENDEND Innenspiegel automatisch abblendend
S459A SITZVERSTELLUNG, ELEKTR.MIT MEMORY Sitzverstellung elektrisch mit Memory
S473A ARMAUFLAGE VORN Armlehne vorne
S488A LORDOSENSTUETZE FAHRER/BEIFAHRER Lordosenstütze Fahrer u. Beifahrer

Det kostar en slant att få den i skick och det ska man ha avdrag för, dock inte för miltalet som är ok om än inte helt ultimat.

Mvh Stephan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.