|
|
|
|---|---|
|
Hej, har sökt på trådar om problem med automatlådor och hittat många, men ovanligt få svar. Man blir liksom inte klok. Kanske beror det på att automatlådor är komplicerade, och inte så många vet riktigt hur de fungerar? Min kära gamla E39 540 touring har senaste veckan börjat uppföra sig lite ovanligt i automatlådan: ibland liksom "fastnar" den på trean och vill inte växla upp till fyran, trots att varvtalet är 2500 - 3000 varv och motorn är varm. Hjälper jag den till 4:an så fungerar det som vanligt igen, tills nästa gång jag ska iväg. Tycker den växlar hårt också. Så har den aldrig uppfört sig tidigare. Bilen är ju en långmilare, har precis nått 30 000 så det är ju inte så konstigt om den trasslar lite? Den fick ny olja i automaten för ett år sedan. Kan det bero på något så enkelt som att det är för lite olja i lådan? Eller är det förslitningsdelar i lådan som behöver bytas tro? Det är Ubbe Geschwindt som servat bilen tidigare, men nu har ju han stängt sin verkstad och flyttat till Per i Huddinge, och det är helt fel sida stan för mig. Har någon ett tips på verkstad som är duktiga på automatlådor i Stockholm? Gärna norra sidan av Stockholm. | |
|
Kan man "nolla" lådan själv som på min? Typ att slå på tändningen med gasen i botten i ca 30 SEK tills det hörs ett litet ljud. Givetvis utan att motorn startas. Mvh Jonas B |
|
| Tack för tipset, jag ska försöka det. Den är fortfarande lurig, vill inte växla upp till fyran av sig själv i standardläget -- men i sportläget växlar den däremot som den ska. Är det någon som vet vad det kan bero på? | |
|
Hej! Jag hadde samma konstighet på en e39 523, det var så enkelt som att jag hadde bytt till nya sommardäck och däcksfirman fyllde ett av fram hjulen med fel tryck, typ 4,8 kilo. efter justering till lika lufttryck så växlade lådan som den skulle. |
|
|
Tack för tipset. Det uppstod när jag bytte till sommarhjul (märklig slump?), med lite för lite gummi: 225/40 18 (ganska slitna men OK mönster för denna sommar). Men det är 3.0 i alla fyra hjulen, precis som i de förra. Någon som vet en verkstad som är bra på automatlådor i norra stockholm? |
|
|
HeJ! Det kan räcka med att det är en liten skillnad i omkrets för att fenomenet skall dyka upp, ABS-givarna ligger och mäter mängder av ggr/varv och blir det en skillnad så skickas det även en signal till lådan(tror jag, fick det förklarat då jag hadde samma fel) Vore jag du så skulle jag byta tillbaka till vinter tussarna, bara för att verrifiera innan man börjar grotta i lådan. det gjorde tyvärr inte jag innan, koll av nivå, felkoder etc. allt var bra, googlade lite och hittade då det här tippset Beskrivningen som du har är exact lika som för mig Lådan ville inte växla upp lika så efter kick down däremot så gick det hur bra som hellst att växla manuellt i sport läge. |
|
|
Hej! Jag skulle nog slänga på vinterdäcken och smyga ut på en provrunda innan jag dömde ut lådan - om nu var helt OK innan vinterdäcken åkte av och som du skriver "uppkom vid byte till sommardäck". Funkar det OK med vinterdäcken igen kan du nog spara på besöket hos automatlådeverkstan. De kan vara verkligen "miggiga" med däcken de där automaterna (egen erfarenhet :-(( ). Iofs skulle du kunna prova och skifta plats på däcken på ena sidan av bilen och se om det blir nå'n skillnad. Mvh/Saij |
|
|
>wilma01 - du var minuten snabbare :-) Helt korrekt - så jag hade ju inte behövt skriva ........ :-) /Saij |
|
|
Olika rullomkrets kan få de mest märkliga fenomen. På min e65 funkade inte autohold med sommardäcken men perfekt med vinterdäcken. När jag sen bytte till sommardäck fram med rätt storlek osv så funkar Autohold perfekt igen så kolla att däcken är rätt pumpade och rätt dimension som redan sagt. Dagens bilar med massa teknik ger upphov till en massa konstiga "fel" inte allt stämmer precist verkar det som.... Lycka till! Niklas Fransosen |
|
|
Stort tack för tipsen!! Vinterhjulen är på renovering aå jag har inte tillgång till dem på någon månad, men jag kan ju pröva att smälla på några andra hjul för att se om det hjälper. Har googlat på detta i amerikanska sajter - och det verkar vara ett vanligt problem om ABS-givaren HF krånglar. ABS-givaren är en pulsgivare som har två isolerade ledare, vilka ska ge ca 3k ohm, enligt bimmerfest.com, Ofta behöver man enligt dem inte byta hela ABS-givaren om motståndet inte stämmer. Pulsgivaren är ofta hel, men ledarna tar stryk av klimatet, kyla, salt gör att isoleringen spricker. Det räcker tydligen ofta att kolla ledarna och isolera om dem. Nu är det ju inte alls säkert att det ABS-givaren som strular på min bil -- men jag vill vidarebefordra den kunskapen i tråden. Jag håller med om att det är en märklig slump att det började precis i samband med att jag skiftade hjulen, det låter som att det har något med det att göra. Sommarhjulen är 18-tums med Michelin PS 225/40 i ganska slitet skick. 225/40 är en dimension för liten egentligen. Hmmm... |
|
| saij! jag brukar råka ut för samma sak "feta fingrar dålig motorik" :-) | |
|
Problemet löst - TACK VARE ER !! Däcken var ojämnt slitna, jag har skiftat runt dem och nu tycks automaten växla som den ska! Håller tummarna för att den fortsätter med det! TACK för era svar! |
|
|
Härligt att höra Hoppas att problemet med min surdeg löser sig också Länk //Micke |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.