|
|
|
|---|---|
|
Hej! har nu monterat mina nya sommar fälgar som jag har köpt vilket blev snyggt men fick även ett problem på köpet. När man kommer över 100km/h och man gasar på så går antispinn in och bryter motorn. upp till 100km/h är det inga problem men kommer man över 100km/h och varvar 3000rpm eller mer så aktiveras antispinn samt att den inte vill växla i automatlådan. Någon som vet vad felet kan vara? Fälgarna är 18" original y-rondell fälgar med nya 265-35-18 däck bak och halvslitna 245-40-18 fram. kan det vara skillnaden på dimensionerna som stör ut? Tacksam för svar:) | |
|
hej min 540 -00 gjorde alltid så när jag sätte på sommar däck men när man hade kört en stund så fatta den typ att det var andra däck och sen funka det klockrent hjälper det inte att köra så det slutar ? Mvh |
|
| okej, hoppas att min också "lär" sig efter ett tag :p men har kört 50 mil nu ca så man tycker att den borde fatta nu :p | |
|
ok då är det nog nått annat för min tog det några minyter till den sluta men du har ett äldre system på din bil ? jag hade DSC du har väl ASC`? mvh |
|
| Bakhjulen är 1,6% mindre än framdäcken, vilket gör att bilen redan utan spinn tror att bakhjulen spinner något. Det gör systemet känsligare och det griper in vid minimalt hjulspinn. Tror inte att det finns någon adaptiv lärfunktion för detta på E39. | |
|
Jag kunde via Navi-displayen i min E39 gå in i en meny och ställa in däcksdimension. Men jag vet om den informationen användes i DSC. |
|
|
Byt dessa slitna däck så lär de säkert försvinna. Automat är känsliga för olika däck fram o bak o slitna dessutom Rekomenderar varmt o byta dessa. |
|
|
Samtidigt så blir skillnaden mellan fram och bak ännu större med nya däck fram. Men ska du byta däck fram så sätt på 235/40 istället så ligger du mer lika i rullomkretsen. ___ //Ulf |
|
| Exakt det jag mena så de blir rätt däck runt om. | |
|
Okej, tackar för tipsen! Får väl beställa nya däck fram med då för det finns väl inget annat att göra? :p |
|
| Nej, fram ska du inte byta. Du ska byta till en högre profil bak så att ytterdiametern blir större. Fram kan du byta när de är slut. | |
| Men det är väl bättre att byta de halvslitna framdäcken istället för att byta de rent nya bakdäcken?:p d blir väl samma sak om man ändrar dim fram? Finns det nån sida man kan se de olika ytterdiametern på olika dimensioner? | |
| Här har du så du ser själv. Länk | |
| Okej, tack för länken :) men 235-40 fram skiljde 0,4% och det går väl? Inte mycket till skillnad ju? | |
| Jo, om du går ner lite i bredd på framdäcken blir ju förhållandet bättre, precis som Programmer nämner. | |
| Okej, då får det bli ett par såna:) hoppas att det hjälper. En liten tanke jag har är om det är känsligare med automat än manuell? Någon som vet ? | |
| Ja de är känsligare med automat | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.