|
Sida 9 av 10
|
|
|---|---|
|
>>Lövet Sugrör till armar? Du kanske skulle lösa ett gymkort och börja bygga lite. Panerai borde vara en hyfsad motivering ;-) |
|
|
Har normala armar tror jag;) Panerai är tänkt till att användas på "privat" tid. När jag jobbar kör jag omega eller glashutte passar perfekt till skjorta och kavaj:) When Batman takes a vacation he does the Gumball |
|
|
Äger en svart TAG Monaco Kronograf som jag är väldigt nöjd med. Funderar på att köpa en ny klocka men har ett dilemma. Har under säkert 10 år tid suktat efter en submariner i stål. Problemet är att den börjar att bli lite för vanlig och känns lite "skrytig". |
|
|
m4gnus, sedan ser ju suben annorlunda ut nu med supercaset. Kan du inte satsa på en Sea Dweller då ? Mer ovanlig och coolare. |
|
| Jag är nöjd med min Sea-Dweller 4000 och priserna verkar vara på uppgång de sista åren sen den slutade tillverkas, så det är nog en bra investering. Den är som sagt inte alls lika vanlig som Submariner. | |
| Passar på att fråga: Jag har bara ett armbandsur, en ärvd Rolex Datejust 16234 som inte riktigt går som den skall. Är det någon som vet ungefär vad en invändig service kan och bör kosta? | |
|
4-5 tusen tar ADs i Sthlm i alla fall för det och de brukar ju vara dyrast i Sverige... Marin: Tyvärr är gym det tråkigaste jag vet så jag får nog vänta med Paneraien ett tag. ------- //Lövet |
|
| Tack för ditt svar Lövet, det var ungefär som jag trodde. | |
|
Det priset inkluderar oftast polering. Kan du leva utan det kanske du kan komma undan en aning billigare. ------- //Lövet |
|
|
Lövet, du har en avsevärt mycket finare dinka än den där italienska illaluktande dykaren med dess obekväma bakgrund... Någon world time från Jaeger är annars ett tips. |
|
|
Alla Panerai är inte stora! Annars är Glashutte fina grejer, trevligt :) FYI avs servicekostnader: Min - hos Bergströms i Gbg - kostade 6800:-, varav c. 2000 kr var för poleringen. Fö köpte jag Bretilingen innan jag var påläst om detta med egen manufaktur - nästa dyrgrip blir därför definitivt av egen sådan. Även om Breitling numera har B01-urverket, är det ju kul att variera :) |
|
|
Breitling Chrono Colt II IWC Aquatimer Älskar mina klockor! :)) |
|
|
IWC torde väl motsvara Porsche, i bilvärlden..? :) |
|
| Sank | |
| Sank = Sani. Stora fingrar + Iphone = mindre lyckat idag. Men det är en intressant twist du tar upp Sani. Jag tror att Rolex är motsvarigheten till Porsche - Kvalite, lite dyrare men ganska vanlig. IWC är tuff att beskriva - kvalite, sofistikerad, lite underskattad, mer kostym än dykardräkt. ;-) | |
| Såg idag på Gassan (Schiphool) en Dieselklocka som var minst 60mm i diameter. Ser förjävligt ut....som en väggklocka;-) | |
|
@MF; Jag är mera inne på att Rolex = Rolls Royce/Bentley - hantverkstradition, det finaste gemene man känner till etc; men som du säger, det var nog mera sant FÖRR när Rolex var mera ovanliga (?)....med 119 svenska miljardärer är de vardagsmat för vissa. Inte skjuta sank mina argument nu ;) Hmm, undrar vad min drömbil (Pagani Zonda) motsvarar - Hublot Big Bang?? |
|
| Rolig diskussion detta :) Rolex har väl aldrig varit känt som ett super-lyx märke? Jag är inte så intresserad av klockor egentligen, men för mig är Patek Philippe mer likt Rolls. Jag gillar min SD för historiken med Comex etc. (jag jobbar med dykning). I början var Rolex mest känt för att vara påligtliga, de var tidigare med innovationer inom vattentäta klockor etc. För mig är Rolex mer Porsche om man ska dra en jämförelse med bilar. | |
|
Håller med om att Rolex inte är någon direkt motsvarighet till Rolls Royce. Snarare passar det in med Mercedes, med motiveringen: Dyra modeller finns att köpa, som vanliga personer inte ens är nära, SLS AMG, CL65 AMG och det samma gäller Rolex dyra modeller, men samtidigt finns det vanliga klockor/bilar (ex. E220 CDI eller submariner) som delar märke och till viss del utseende med sina dyrare syskon. Patek Philippe, där snackar vi Rolls/Ferrari. Märken som inte har någon modell för vanligt folk. __________ Mvh Grelle |
|
|
Ironiskt nog så är Rolex den absolut vanligaste klockan av "finare typ" jag ser. Åtminstone på mitt jobb finns det långt fler Rolex än Breitling, Omega eller IWC. Knappast ett statistiskt säkert underlag men min känsla är att personer som inte är särskilt klockintresserade väljer Rolex när de har pengar nog till en "fin" klocka. ------- //Lövet |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.