AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
34.201

Vad har ni för klockor som BMW M135i

Sida 5 av 10
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Mja, det är nog mera som det låter. Brukar inte hålla på med smileys och grejer. Ingen blir gladare än jag att du köper 330xd för då kan jag köpa den till hälften av pengarna om 3 år och lägga mellanskillnaden på klockor. =D <------ obs smiley

-------
//Lövet
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Verdi; det är bara drygt när du ska säga vad som gäller i alla trådar, du är inte en mänslig facit liksom. Inse att du inte fattar, och var ödmjuk nog att knipa käft istället för att vara passivt agressiv.

"Det som är intressant med klockor är att de egentligen kan kokas ner till 100% status"
= Detta är helt fel, vilket bevisar att du inte vet vad du pratar om - men ändå måste du låta? Ha vett att inte yttra dig om sådant du inte förstår, det är ett mått på mognad om inte annat.

(Och nej, du har inte trampat på en öm tå, vilket du ofta drar till med - tycker bara du är en ogin person).
Verdi: Det är väl ändå ingen mer än du själv som ifrågasatt att starka varumärken för det mesta är förknippat med status? Vad är det som är konstigt med detta?

Samtidigt går ofta statusprylar hand-i-hand med ett genuint intresse eller hobby om man så vill.

Du resonerar själv i ditt inlägg ovan angående 330xd eftersom du är, precis som jag, bilintresserad!
Men för en ointresserad är det fullständigt meningslösa argument du kommer med eftersom en bil bara är ett transportmedel och vad skall man med en snabb och säker bil eftersom jag ändå aldrig kör fort eller krockar? Då blir ju plötsligt en BMW inget annat än en statussymbol för den ointresserade, precis som en dyr klocka är för dig.

Sedan nämner du en intressant sak - varför välja ett "ökänt" märke och inte istället ett mer okänt märke?

För min del var det ganska enkelt, jag ville ha den eftersom jag tycker den är snygg, funkar i alla sammanhang och har det där lilla extra...precis som en BMW ger en bilintresserad eller en handgjord Gibsongitarr ger en musiker.
Sen kan vi kalla "...det lilla extra" status eller kanske medvetenhet, men personligen ser jag inte det som ett problem i alla fall. Oftast ligger kanske problemet i avundsjukan hos betraktaren ;-)

Annars tycker jag det är kul att ha något som inte alla andra har. Tyvärr ligger många fina mindre klocktillverkare i en helt annan prisklass med små möjligheter till service och underhåll i Sverige.
Verdi
Sani,
Förlåt men du är som vanligt helt fel ute. Jag har väl inte försökt vara facit. Jag menar bara att utan statusen kring klockan så blir den ointressant. Krävs mognad att inse och våga erkänna det.
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Verdi, du är ute och cyklar totalt.
Ta tex Seiko som exempel, som har sin serie Grand Seiko, där det finns klockor som kostar uppåt 100 000.
Eftersom nästan alla förknippar Seiko med billiga klockor så kan det ju knappast vara prestige och för statusen man köper en sådan klocka ?

Måste väl ändå ligga lite mer än så bakom eller ?
Verdi: Den mest svåra personligheten att förstå är ofta en själv ;-) Om du nu är så mogen och insiktsfull ser du att du ju precis samma argument mot klockor som en ointresserad bilförare har mot BMW.

Seså, försvinn nu från tråden så vi klocknördar kan fortsätta tack :-)
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Jag tycker Mårten (Verdi) verkar vara en mycket intressant och speciell person med bestämda åsikter, och jag skulle gärna vilja träffa honom irl på nån BMW-nörd träff :-)

Verdi
Trist att det här skulle vara så jävla känsligt... Har ju inte förolämpat er personligen utan mer status-hetsen i samhället som vi alla är offer för. Tyckte bara klockor var en väldigt tydlig symbol då en dyr klocka erbjuder väldigt lite extra jämfört med en billig, förutom då den där känslan av exklusivitet. Kanske fel tråd att ta upp det i dock. :-) Och visst, ibland är jag jävligt cynisk, drastisk och krass och uttrycker mig lite klumpigt. Menar inte så illa som det kanske verkar.

captainoats,
Vad är det då? Intresse för finmekanik?

Kristoffer_L,
Nej, en bil har egenskaper på ett sätt som inte en klocka har. Det har vin, kläder, tv-apparater, bostäder osv osv också. Men en klocka är som ett smycke. Det har bara sitt utseende och status. Men skit samma. Jag förstår att ni inte förstår vad jag menar. Eller så gör ni det och vi pratar om varandra. Jag försvinner i vilket fall som helst. Och inte bara från den här tråden så ni får väl fråga någon annan om det där med skatteverket som jag har skrivit om i Englands-tråden.

Marin,
Förlåt men... Mitt riktiga namn är ingen hemlighet men att dra upp det så här och dessutom antyda något om att träffas irl är rätt töntigt.

Så det var väl det hela. Hälsa!
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Verdi, det var absolut inget illa menat. Tycker du har en del intressanta synpunkter.
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Verdi, intresset för hantverket, utseendet , tidshållningen, exaktheten, historia.mm.mm..
Jag menar måste jag verkligen förklara för dig varför ? trodde du var smartare än så inget illa menat.

Finns extremt stort intresse för armbandsur, forum som diskuterar det, så jag menar det finns ett intresse som sträcker sig långt förbi att diskutera status.
Armbandsur är extremt komplexa saker, finns en hel del intressanta funktioner som mäter mer än bara tiden rakt upp och ner, men det kanske inte är svårt att förstå för någon som inte är intresserad.

Mvh
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Annars bilen går bra... ?
-Min går som en klocka.

Jag ogillar miljötalibaner - skarpt.
/Andreas
Klockrent såklart!
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Clean as a clock ;-)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Yes, Watch Clean!?

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Kul diskussion :) Har en Seamaster Professional samt en Seiko Premier. Omegan för den feta känslan samt att den är vrålsnygg. Inte speciellt flashigt, kan man inget om klockor så bryr man sig inte då den inte sticker ut, kan man något om klockor, så fattar man att den inte är märkvärdig :) Seiko Premieren är smygfet och dessutom riktigt snygg. Har även en Seiko typ "pilotur" köpt billigt på Tradera, bra klocka om man ska fixa och dona. Ock sist men inte minst, farfars gamla Lagonda.
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Såg min gamla bil häromdagen - den var ursmutsig.
bm
390
bmwlars
E90 330i-05 Safirsvart Met
BMW X3 3,0D G.01 2018 Sophistogrå

Intressant tråd ,Det ligger mycket känslor i klockor ,för min del skulle jag aldrig köpa en Seiko eller Tissiot om jag inte har råd med en Rolex eller Breitling då avstår jag hellre likaså ett Quartz ur Av Rolex eller Beritling då kan ja va lika nöjd med min klocka från Clas Ohlson,det är ju alltid en priotering sak var man vill lägga pengarna på :)

///bmwlars
Bmwlars: ajabaja...Rolex tillverkar inga quartzur! ;-)

Jag har också en gammal Casioklocka som vägrar dö...det kanske motsvarar en Toyota Corolla :-)

Häromveckan när jag var i Tyskland satt jag bredvid en kille på flyget som hade en riktigt snygg BMW ///M klocka med läderarmband. En sådan hade jag kunnat tänka mig.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kristoffer_L, jo det finns faktiskt äkta Rolex-klockor med quartsverk!

Dock är jag osäker på om de fortfarande produceras, men de har gjort ett antal olika modeller med quartsurverk genom åren.

Men klarar man sig verkligen bara med en enda klocka?

Jag har ett antal olika klockor för olika humör/ändamål, både märkesklockor från ostlandet med både mekaniska och batteridrivna verk och mer vardagsbetonade märken som Citizen och Swatch, samt några mer "samlarbetonade" klockor, bland annat en schweizisk klocka troligen från 60/70-talet, innefattad i ett urholkat förgyllt antikt silvermynt från Frankrike i stil med Corums klockor gjorda av dollarmynt.

Men oftast har jag en Suunto-klocka i gul och svart plast med diverse funktioner i såsom kompass, höjdmätare, barometer etc. - en klocka som jag för övrigt vann i en reklamtävling för många år sedan.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Usch Johan, det påminner om mina norska kollegor. Miljonlöner och kostym men ändå gympaskor och Polarklocka. Stil kan man inte pumpa upp på samma sätt som olja tydligen.

-------
//Lövet
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.