|
Sida 4 av 10
|
|
|---|---|
|
Mistafrizz, ursäkta - vad är klockan? ;) Rolex Submariner, men ingen BMW om man bortser från frugans 116d |
|
|
Kristoffer_L: Fortis kanske? |
|
|
Kristoffer_L: MB G-wagen... Gjord för att användas och som funnits i oförändrad design i 40-50 år... En Omega Speedmaster? =) Det går ju att se på klockor på olika sätt. Jag har ju en Omega Planet Ocean och jämförde den med en Golf. En bra klocka som kan användas till det mesta, men lika bra att inse, det är ingen värsting och den är hyfsat vanlig. |
|
| Cazorp: Frrrääässsccchhh... Det var länge sen. :-) | |
|
Nej, inte Fortis eller Omega. En Rolex Explorer II med svart urtavla. Den har ju nästan sett likadan ut i alla år kan man säga :-) Är egentligen ingen större fan av Rolex men har alltid varit svag för just Explorern (och givetvis Daytona). Explorern funkar utmärkt både som elegant sportklocka till vardags eller till kavajen på jobbet, utan att vara det minsta prålig. Behagligt lätt och skön att bära på armen till skillnad från tex Submariner eller GMT Master som jag aldrig gillade riktigt. Annars står en IWC Portuguise högt på önskelistan... |
|
|
@Verdi Omega Seamaster co-axial sitter på min handled och jag rattar 7-serie av senaste modell. |
|
|
Seiko testar hårdade än COSC, som tex Rolex och Omega osv. Grand Seiko är absolut i finrummet, dock inte lika marknadsfört, men kvalitet och finish finns där med råge. Sedan har seiko en del prospex , sarb modeller etc i det segmentet ni inte ser i Sverige , förutom klockmaster globen dock. Men det seiko erbjuder på diverse ur butiker i sverige är inte vad som finns på asiatiska marknaden, 2 olika saker. |
|
Verdi |
Nej, förstår fortfarande inte. En klocka är en klocka liksom. :-) |
|
Jag förstår att du inte förstår. Är omgiven av personer som resonerar på exakt samma sätt. "Vadå, klockan finns ju i iPhonen?" ------- //Lövet |
|
|
En klocka kan vara så mycket mer än något som bara visar tiden. Precis som en bil kan vara något mer än bara en transportör mellan A till B. Är inte heller överraskad av att du inte förstår. Precis som alla Mazda 323 förare aldrig lär förstå varför någon vill betala en massa extra pengar för att ha en blå/vit propeller på motorhuven. Och dessutom åka till England för besväret. Det finns ju bilhandlare här hemma! En bil är ju ändå bara ett transportmedel tillverkad av plåt, plast och lite gummi. Så jag förstår också att du inte förstår :-) |
|
|
Klockor visar inte tiden, de mäter bara sig själva i referens till andra klockor ;) Därför kan man lika gärna dra på sig en automat som går fel någon minut hit och dit. Kom på att jag har en Seamaster professional diver som ligger inlåst i vapenskåpet, riktigt trevlig klocka som tyvärr sällan kommer till användning. |
|
|
IWC Pilots Classic TOP GUN står ganska högt upp på önskelistan, men över 80 kakor för en klocka tar emot när man fortfarande har ett par miljoner i villalån.. :) |
|
|
Här kommer bild på min Clas Ohlson klockaLänk skicka gärna bilder på era klockor. ///bmwlars |
|
Verdi |
Lövet, Jag ljög. Jag förstår exakt vad tjusningen består i. Det är lite talande att ni alla har välkända märken. Finns ju gott om dyra och fina klockor som har märken som inte folk på gatan känner igen. Men ändå envisas ni med Breitling, Rolex, Omega... Undrar varför? ;-) Kristoffer_L, En fin bil har rent objektiva värden som inte klockan har. Den är snabbare, bekvämare, roligare och förmodligen till och med säkrare. En klocka har egentligen bara två saker. Sitt utseende och sin status. Gällde det bara utseendet så kan man lika gärna ha en kopia från Asien. Vad kvarstår? Jo, status. Det är en våra viktigaste drivkrafter och jag tror att alla människor förstår det. Även om ni aldrig någonsin kommer våga erkänna det. Ens för er själva. Nu låter det som att jag är kritisk till statusjakt men jag är inte immun för det heller såklart. Det tror jag inte någon är. Jag erkänner gärna att jag har en BMW delvis pga hög status. Det spelar även in när jag köper alldeles för dyra kläder osv. Det här har jag försökt prata om tidigare men det här forumet är inte särskilt mottagligt för sånt snack. Hehe... :-) Det som är intressant med klockor är att de egentligen kan kokas ner till 100% status. Det går inte med bilar, kläder, vin osv. |
| Jag håller med Verdi jag ;) | |
|
" Finns ju gott om dyra och fina klockor som har märken som inte folk på gatan känner igen" Jag tror knappast att gemene man har koll på prisskillnaden på en Tissot och en Omega exempelvis. Själv tillhör jag tydligen inte gruppen enligt dig då jag bär annat märke och det var ju skönt. Sedan är det fantastiskt hur du resonerar kring ditt biköp att det kan förklaras rent objektivt: "Den är snabbare" - finns massor med billigare bilar som är snabbare än 330xd. "Den är bekvämare" - finns massor med billiga bilar som är bekvämare än 330xd. Vilken Volvo som helst exempelvis., "Den är roligare" - finns massor med roligare bilar än 330xd "Den förmodligen till och med säkrare." - Då ska du definitivt inte köpa 330xd. Osv osv. Jag förstår dock ÄNDÅ varför du köper den. För att du VILL göra det och för att du KAN. Dvs, exakt samma skäl jag köpt min klocka. Mitt problem är inte att du köper ny bil (skulle jag gärna gjort) utan raljerar över andra som lägger ner pengar på sina intressen bara för att du inte kan förstå varför. bmwlars: Länk ------- //Lövet |
|
Verdi |
Lövet, Tråkig men väntad reaktion av dig. Var egentligen inte något personligt utan mer en allmän reflektion om människors drivkraft. Förväntar mig inte att alla ni ska förstå. Det jag skrev om "fin bil" var inte sprunget ur mitt val av bil. Det var också rent allmänt. Men i vilket fall så ser jag mitt val av bil som den bästa kompromissen för mig utifrån mina prioriteringar. Dit hör prestanda, säkerhet, komfort, bekvämlighet men även status. Vilket jag var öppen med även i förra inlägget. Jag törs erkänna det. Varför törs inte du? ;-) |
Verdi |
ps. Komplettering av min kompromiss. Ska såklart vara prestanda, säkerhet, komfort, bekvämlighet men även status och EKONOMI! ;-) |
|
Ekonomi som vi alla vet är ett av de viktigaste argumenten för nybilsköp... De pengar jag lägger på klockor motsvarar inte ens värdeminskningen första gången du startar bilen. En märkesklocka kan du sälja 10 år senare för 60-70% av nyvärdet. Är det en limiterad utgåva kan du få tillbaka hela värdet eller mer till och med. Försök göra det med en bil. ------- //Lövet |
|
Verdi |
Du hamnar ju hela tiden på defensiven. Ingen idé att jag fortsätter då du uppenbarligen totalt missar vad jag menar... |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.