|
Sida 3 av 10
|
|
|---|---|
| diesel.. håller både tiden och påminner en om att inte slå bensin i traktorn ;-) | |
|
Andreas Löfgren Seiko är knappast något att se ned på, visst dom har många billiga modeller, men vet man något om klockor så klassar man dom högt. Mvh |
|
|
Sani: härligt med lite självdistans, Breitling är verkligen motsvarigheten till M3 E46. Eller kanske Cadillac CTS om man så vill ;-) |
|
| ...min egen är enligt broschyren utvecklad för grottforskare. Vad det nu egentligen innebär i praktiken ;-) Men den är självlysande och givetvis automatisk. Tyvärr går den lite för fort så grottforskaren kommer alltid 4 min för tidigt... | |
| Jag kör med Storm men letar efter en Facit Pansar. Det är en manlig klocka | |
|
Seiko: För mig är Seiko lite Honda för 10år sedan, dvs tillhör inte tyska 'lyxbilar' såsom BMW/Audi men är absolut ett antal steg över de billiga klockorna. Eller annan analogi, Seiko är såsom Sony, dvs inte B&O men mest premium av de alldagliga märkena :) Joo, äger min 3:e Seiko på 15år nu. Kostade flera tusenlappar mer än en 2000kr Casio men mycket mycket billigare än TAG Heur, Breitling och Rolex. Jag vill ha en 'trevlig klocka' men förstår inte heller tjusningen med att ha 25tkr+ på armen. |
|
|
Verdi: För en bilintresserad är skillnaden i transport mellan en Skoda och BMW tydlig. För en mindre intresserad är den knappast märkbar. Min poäng är att det är exakt samma sak för en klockintresserad. Captainoats: Möjligen kan en Grand Seiko väcka någon slags känsla men annars vill jag påstå att bära en Seiko är som att ha ett excelark på armen. ------- //Lövet |
|
|
Jag tror lövet slog huvudet och spiken - och det gäller ju i princip de flesta intressen om det så är vin, mat, musik eller klockor :-) Seiko trodde jag inte ens var i samma finrum som de schweiziska märkena. Även om de säkerligen håller i all oändlighet under förutsättning att man byter batterier... |
|
| Det fina verkar ju ligga i ett mekaniskt urverk vad gäller klockor. Detta trots att det finns modernare och mer noggrann teknik. Ingen tycker väl t.ex. att det är lyxigt med mekanisk tändfördelning med brytarspetsar och kondensator på en bil längre:! ;) | |
|
Du kan jämföra det med turbomotorer, nu har ju BMW ändrat det och infört det på fler modeller men det satt hårt åt. Det finns ju fortfarande flera som uppskattar den jämnare gångkulturen av en sugmotor och det är samma med den flytande visaren på ett mekaniskt ur. Eller det faktum att elmotorer inte precis är direkt populärt hos bilentusiaster. |
|
| Nej, det har du ju en poäng i Grelle. Det vore kul att köra skiten ur någon gigantisk V8:a på strippen med en elmotor i bilen ;) Inte så macho kanske, men ett oslagbart vridmoment från start. För att inte tala om verkningsgrad på över 90% mot en förbränningsmotor med kanske 30% drygt. | |
Verdi |
andreas_lofgren, Jo, men en klocka är en klocka. Den visar tid. Den vibrerar inte ens så att man känner att det är ett mekaniskt urverk. Den gör ingenting. Vin smakar annorlunda. Bilar är olika. Musik låter annorlunda. Men klockor? Det är BARA för att man vill flasha lite. |
|
Om klockor tycker jag så, att ska man ha en klocka med lite känsla så ska det va en Rolex eller Breitling eller liknade med mekaniska urverk själv har jag inte råd så då får jag nöja mig med min quartz ur från Clas Ohlson !!!! ///bmwlars |
|
|
"Den vibrerar inte ens så att man känner att det är ett mekaniskt urverk. Den gör ingenting" Det där visar att du aldrig ägt en mekanisk klocka. De låter, de vibrerar, de känns. Det syns direkt för den med minsta klockrintresse om du har en quartzklocka eller en mekanisk. ------- //Lövet |
|
|
Sen i all ärlighet så smakar allt vin något och all musik gör någon sorts ljud, men det kanske inte räcker? =) Kan det vara samma sak med klockor? Alla fungerande klockor visar tid, men kanske inte på det sättet du vill. Man kanske vill att det ska göras med viss finess också. På samma sätt som det är skillnad att lyssna igenom ett Pink Floyd album mot att sitta och lyssna igenom en från 7a från Melodifestivalen... Eller sport för den delen. Spelare kommer och går, men tröjorna består. Betyder det att man egentligen endast bryr sig att de röda tröjorna vinner mot de blå? Min poäng är att allt går att förlöjliga och att poängtera dess onödighet, om man inte vill begripa känslorna som ligger bakom. |
|
|
+1 ------- //Lövet |
|
|
Problemet är att tråden ligger i 1-serie forumet! :-D (tar skydd) Det är killarna i 7-serie forumet som sitter på de riktiga grejerna! |
|
Verdi |
acey, Killarna i 7-serie forumet kör runt i 90-talare. Ser sällan någon med en nyare 7-serie där. :-) |
| Roligaste och mest annorlunda diskussionen på länge.. Klockval är upp till var och en.. Undrar om det är en större andel E36 ägare som har Dressman kalsonger månne? A8 föraren här är iaf bestyckad med en Omega PO av senaste snitt. | |
|
Funderade lite på vad min egen klocka skulle motsvara för bil. Kom på att den bästa liknelsen troligen skulle vara en MB Geländewagen...så nu har ni andra något att fundera på. Har också en gammal ärvd vintage Omega, som kräver uppdragning varje dag. Verdi: det finns många som tycker EXAKT likadant när det gäller bilar som du tycker om klockor. Väldigt många dessutom. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.