|
|
|
|---|---|
|
Har funderat ett tag på hurvida glidbultarna kan bli slitna och hur det isf ser ut. En bil i bekantskapskretsen (e39) har ett litet märkligt problem som jag kollat på men inte hittat någon vettig förklaring på. När man bromsar lätt, precis innan man stannar helt tex vid kökörning, kan ett malande ljud uppstå fram. Högre hastigheter inga problem, inga oljud eller vibrationer. Ljudet påminner om tokslut belägg eller nya belägg som tar emot en rostkant. Vevar man ner rutan hör man även ett dunkande "fjongande" fjäderljud som jag antar är från bladfjädern som sitter som mothåll. Ljudet uppstår både med friska belägg på slitna skivor och med nya skivor och belägg. Allt i övrigt rent, snyggt och utan glapp. Glidbultarna har heller inget synligt slitage. Funderar på antingen glappande ok dvs isf glidbultarna eller en strulande ABS-givare men isf utan larm eller felkoder. Tacksam för förslag och funderingar. | |
|
Svarar mej själv... Blev fundersam så jag ut och kollade. Har varit focuserad på bulten och inte plastbussningarna de sitter i. Även om de nyper om bulten så flexar de hel del. En gammal/torr/sliten kan göra att oket rör sig väldigt mycket vilket kan skapa lite lustigheter. Mässingsbussningnar som någon nämnde i annan tråd låter vettigt och ska kollas upp. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.