|
|
|
|---|---|
|
Hej Har fått lite problem min 320i-08 Idag när jag precis är hemma från jobbet börjar oljelampan lysa rött. Jag stänger av motorn som brukligt, men då jag haft lite strul med lampor tidigare kan jing inte vänta mer än 10min innan jag provar starta motorn igen. Motorn får gå några minuter, och jag gör en "check" av felmeddelanden utan att få någon röd lampa. Nu till frågan. Jag har 1km till närmaste bra service-ställe. Kan jag köra bilen dit, om min lampa inte börjar lysa igen? Tacksam för feedback och tankar | |
| Det slog dig inte att kontrollera oljenivån? Om det finns en sticka vill säga.. | |
| Sorry, självklart kollade jag detta (elektroniskt) och den står på max | |
| Tyvärr är stickan borttagen på många moderna bilar. | |
|
Aha! Det var så det började för mig, slutade upp med motorbyte. Röd oljelampa lyste, stängde av motorn, starta och den visa inget fel. Sen dök det upp igen någon dag senare. Man bytte oljenivågivare på bmw, problemet kvarstod. Jag hade klagat på ett rassel och efter noggrann undersöknkng visade det sig att det berodde på slackande kamkedja som slagit sönder kedjehuset så plastbitar gick ut i oljan. Låter motorn vid låga varv upp till ca 1500 rpm? |
|
| Hade alltså en 08a med N43-motorn. | |
|
Nej, jag tycker inte den låter på låga varv. Dock tycker jag den är lite "ryckig" på låga varv, men jag har tänkt att det beror på att det är en ganska klen motor. Låter ju inte så kul med motorbyte, får hoppas att jag har mer "tur". Då jag bara har 200-300 mil till nästa service tänkte jag lämna in den för service och kolla varför lampan började lysa. Min fråga är då om jag kan köra med bilen så länge oljelampan inte tänds igen, eller om jag skall fixa bärgning (har ca 1km till service-verkstaden) |
|
| Röd lampa brukar ju tyda på tappat oljetryck, gul på låg nivå | |
|
Har du maskinskada på försäkringen eller har den rullat mer än 10k mil? Ring bmw när/om det händer igen då du stannat och stängt av den och fråga om dom tycker den ska bärgas. När du tar in den så anmäler du det till försäkringen, be även verkstaden att inte fakturera förräns problemet är löst. I mitt fall bytte dom nivågivaren först, körde några dagar sen va det tillbaka o då åkte den in igen. Slapp betala ny självrisk eftersom de avvaktade med faktureringen då de ville försäkra sig om att allt var ok. Blev en saftig nota för FB till slut, 2k för mig bara. Be dom titta i oljetråget efter plastbitar, chansen finns att samma sak hänt din motor. Slackande kedja på just N43 har varit ett relativt känt problem. |
|
|
Tack för tipset. Jag tolkar det som att jag kan köra med bilen (om inte lampan börjar lysa igen). Jag kommer dock köra den till verkstaden imorgon för att se varför den började lysa. Bilen har gått 9500 mil, så det kan ju vara läge att fixa detta om det finns en gräns vid 10k mil |
|
|
Om det bara är en kilometer till verkstaden, skulle jag helt klart INTE kört den för egen maskin utan sett till att bli bogserad - det kan ju nästan vem som helst hjälpa dig med, inget du behöver ringa efter en bärgningsbild för! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.