AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.439

Låter illa från bakaxel/diffklump, vågar jag köra 120mil, snabbt svar tack?

To
1.223
Tommyv6
BMW E34 525IM 1993
BMW E34 520
Hej, det låter illa, kan vara hjullager eller "diffklump" eller bakaxel (dålig på sånt)men inget skrapande ljud från bakaxeln när jag kör.
Det ökar ju snabbare jag kör, när jag ligger i 110km/h är det mest ett "vinande"
Har kört ca 100 mil från det jag köpte bilen.

Den läcker inget från bakaxeln och bilen går ok.

Det är en BMW 525 -93.
Vågar jag köra med bilen en lång resa imorgon bitti (lördag 20/4)?
Jag förstår att frågan är "luddig" men hade ni kört med ett litet ljud som låter, har som sagt kört ganska många mil men det vore typiskt om något hände.

Otroligt tacksam för snabba svar!

62
1.119
628csi
I3-17
316-76
X3-04
MC R75/5-72

BMW CS 907
Har ljudet ökat sen du köpte bilen?. Oljebyte kan förlänga livslängden.

628csi
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Både E34 och E36 bland andra har en tendens till ett dovt vinande ljud från bakaxeln som är lite av ett skönhetsfel men inte påverkar bilens funktion. Men för säkerhets skull så lyft upp bakhjulen och testa att rycka i dem med grepp vid 12&6 samt 9&3 (tänk på klockan), upptäcker du något onormalt glapp kanske dina hjullager är på dåligt humör?

Men om allt verkar ok och oljenivån i bakaxeln är ok (för delens skull) så ser jag inga problem med att köra den.

//Bjersér
To
1.223
Tommyv6
BMW E34 525IM 1993
BMW E34 520
628csi: Nej, ljudet har inte ökat sedan jag köpte bilen. Tack! Ok, oljebyte är det avancerat ( måste lämna in då jag ej har möjlighet att mecka )

Bjerser:Ok, du menar hissa upp och ha hjulen i luften och känna på ( enligt klockmodellen, hehe)

Bilen är helt nybesiktad så det SKA ju inte vara något allvarligt, iofs var det förra ägaren som besiktade innan jag köpte precis, men jag borde ju kunna lita på att det inte är något allvarligt. Då dom borde märka det på besiktningen:) ?

Går det att enkelt kolla oljenivån i bakaxeln?

Synd att det blev i sista sekunden detta, men jag ska ha med så mycket saker så det blir inte bra att åka lilla bruksbilen.

Tack för alla råd! Det blir 525an, bära eller brista :)
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Precis men Svensk Bilprovning hade jag inte litat på till 100%, deras anställda är ofta duktiga men det händer att de missar riktigt allvarliga saker ibland. Hur bakaxeln ser ut är jag inte säker på men det brukar vara enkelt att kontrollera nivån, någon här inne har kanske gjort det på en E34 och kan svara för exakt hur man gör?

//Bjersér
På min E34 är det iaf två pluggar, där den övre fungerar som nivå- och påfyllning. Man fyller på tills det börjar rinna ut, färdigt. Sticker man in fingret ska man alltså känna oljan direkt vid hålets nedre kant, då är det rätt.
Jo förresten, på min diffbromsade axel är det också väldigt trångt, så det krävs en avsågad insex för att komma åt, men är osäker på om gäller både avtappning- och påfyllning. Minns tyvärr inte heller vilken diameter det är, brukar använda BMW-verkstadens prylar.
To
1.223
Tommyv6
BMW E34 525IM 1993
BMW E34 520
Ok..tackar.
vart sitter pluggarna, räcker det med att hissa upp bilen i en GDS hall?

Mvh

Det räcker med vanlig upphissning, inga konstigheter.
To
1.223
Tommyv6
BMW E34 525IM 1993
BMW E34 520
Bilen höll förresten resan upp, hoppas den håller resan ner. Då blir det att kolla nivå m.m. TACK!

Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66
Skruva bort påfyllningen FÖRST, blir jobbigt om du tar bort avtappningen om och sedan inte får bort påfyllningen.
bo
116
bosabengt
540 Touring -00
Har fått en väldigt illa låtande drivlina på min 540 nu. =/

Det bumlar ordentligt när man gasar på lite och bilen rycker eller vibrerar en del.

Har något lager rasat?
To
1.223
Tommyv6
BMW E34 525IM 1993
BMW E34 520
Har bytt nu äntligen, blev en beg bakklump från en E34 M5. Fungerar fint!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.